۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۰۲۱۶۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

پویایی و نشاط حوزه‌های علمیه با برنامه ریزی منسجم و کلان‌نگر امکان‌پذیر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی حوزه‌های علمیه را یکی از مراکز اصلی ترویج فرهنگ اسلامی و نهادینه شدن ارزش های الهی در جامعه دانست و گفت: از مدارس علمیه و طلاب جوان انتظار می رود تا چون پیامبر اکرم(ص) طبیب دوار بطبه باشند و برای درمان دردهای فرهنگی جامعه خود را موظف بدانند.
ديدار حجت الاسلام يعقوبي و مديران حوزه علميه خراسان شمالي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی صبح پنج شنبه در دیدار با مسؤولان و کارکنان حوزه علمیه خراسان شمالی، با اشاره به شعار اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی؛ حوزه های علمیه را یکی از ارکان و پایگاه های اصلی ترویج فرهنگ اسلامی و فراگیری ارزش های الهی در جامعه ذکر و اظهار کرد: در این زمینه باید طلاب با فهم دقیق علوم دینی و شناخت شرایط زمان، همانند پیامبر گرامی اسلام طبیب دوار بطبه باشند؛ یعنی خود به سراغ بیماران و دردهای فرهنگی اجتماع رفته و روح و جان مردم را درمان کنند.
 
وی در توضیح طبیب دوار بودن طلاب فرازی از خطبه امام علی(ع) که در آن به یکی از صفات و ویژگی های پیامبر اسلام(ص) اشاره شده است؛ قرائت کرد و گفت: امام علی(ع) در این خطبه می فرمایند: «... وَ مِنْهَا طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ یَضَعُ ذَلِکَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُکْمٍ مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَیْرَةِ ...»، یعنی پیامبر پزشکى است که با طب خویش پیوسته در گردش است، داروها و مرهم‏هاى خود را به خوبى آماده ساخته و ابزار داغ کردن را (براى سوزاندن‏ زخم ها) تفتیده و گداخته کرده است، تا بر هر جا که نیاز داشته باشد بگذارد؛ بر دل هاى کور، بر گوش هاى کر، بر زبان هاى گنگ، او با داروهاى خویش بیماران غفلت زده و سرگشته را رسیدگى و درمان مى‏کند، همان هایى که از فروغ حکمت بهره نگرفته و اندیشه خود را به انوار دانش هایى که اعماق جان را روشنى بخشد، تابان و فروزان نکرده‏اند.
 
به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی رسالت طلاب و روحانیان نیز همانند پیامبر گرامی اسلام معالجه روح و جان انسان ها بوده و در این زمینه طلاب باید خود را برای درمان دردهای فرهنگی جامعه مؤظف بدانند.
 
وی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه باید با پویایی و نشاط، بر اساس برنامه ای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت و با مدیریتی صحیح برای رسیدن به هدف های تعیین شده تلاش کنند.
 
رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در ادامه تقویت فرهنگ اسلامی را یکی از خواسته های همیشگی مقام معظم رهبری بیان و اظهار کرد: رهبر انقلاب با مقدم دانستن مسأله فرهنگ بر اقتصاد در شعار سال و سخنرانی معظم له در مشهد مقدس، در واقع نشان دادند که از وضعیت فرهنگی حاکم بر جامعه چندان رضایت ندارند و باید در این زمینه تلاش های بیشتری صورت گیرد.
 
در این دیدار حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گزارشی از وضعیت آموزشی و پژوهشی مدارس علمیه استان ارائه کرد و همچنین حجت الاسلام شکرالله شکیبا، مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی نیز در مورد روند ساخت این مدرسه علمیه توضیحاتی ارائه داد./9314/پ202/س
ارسال نظرات