درود فرستادن به پیامبر و اهل بیت فریضه دینی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی حسینی، عالم عراقی، در نخستین جلسه از سلسله مباحث درس هایی از قرآن کریم که در شبکه ماهواره ای الاهواز پخش می شود، با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا» گفت: کلمه صلاة در این آیه شریفه به معنی دعا و به گفته علمای اصول فریضه است که میان معنی لغوی و معنای جدید شرعی رابطه است.
استاد حوزه علمیه با بیان این که تفسیر میزان علامه سید طباطبائی(ره) لفظ صلاة در آیه شریفه یعنی انعطاف پذیری است، اظهار داشت: خداوند عز وجل رحمتش را به پیامبراش معطوف میکند و ملائکه با تزکیه ومؤمنان با دعا است.
این عالم عراقی درود فرستادن به پیامبر(ص) واهل بیتش را فریضه دینی دانست و خاطرنشان کرد: درود فرستادن به پیامبر(ص) و اهل بیتش در فریضه نمازها واجب و در غیر از فریضه ها مستحب است.
وی افزود: هنگام شنیدن ذکر نام،کنیه و لقب پیامبر(ص) درود فرستادن به رسول خدا و اهل بیتش مستحب و حتی اگر نمازگزار ذکر نام پیامبر اکرم را شنید مستحب است درورد بفرستد.
آیت الله سید حسینی با اشاره به موارد واجب بودن درود فرستادن به پیامبران در مذهب شیعه و مذاهب دیگر گفت: شیعیان در تشهد نماز درود فرستن را وجب می دانند در صورتی که مذاهب حنفیه و مالکی ها درود فرستادن به رسول اکرم در تشهد نماز را مستحب به حساب می آورند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: مذهب حنبلی هاپیروان احمد بن حنبل و شافعی پیروان محمد بن ادریس شافعی در تشهد نماز درود فرستادن به پیامبر(ص) را واجب می دانند.
وی با اشاره به اختلاف نظرها متون وارده به درورد فرستادن به پیامبر(ص) در کتابهای صحاح بخاری، صحیح مسلم، ابن ماجه، نسائی، مسند احمد بن حنبل، مستدرک الصحیحین نیسابوری و تاریخ بغداد گفت: مذهب تشیع درودفرستان «اللهم صل علی محمّدٍ و آل محمّدٍ» را بدون عطف به پیامبر (ص) واهل بیتش انجام می دهند در حالی که مذاهب دیگر درود فرستادن را با عطف ذکر می کنند.
آیت الله حسینی در پایان سخنان درخصوص درود فرستادن خطیب های برخی از کشورهای عربی در نماز جمعه ها خاطرنشان کرد:خطیب های کشورهای عربی در نماز جمعه ها تنها نام پیامبر را ذکر و از درود فرستادن خوداری می کنند./9456/پ202/س