۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۰۸۶۱۵
عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی:

قیام 15 خرداد پیوند ناگسستنی امام و ملت بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: قیام خونین مردم مسلمان و مبارز ایران در پانزدهم خرداد علیه طاغوتیان زمان، نشانی دیرینه از استواری بیعت راستین مردم با اسلام، ولایت و روحانیت و سندی گویا از پیوند ناگسستنی امام و امت در جامعه ولایی بود.
حجت الاسلام سيد محمد موسوي

حجت الاسلام سید محمد موسوی، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: قیام حماسه آفرین پانزدهم خرداد 1342، سرچشمه زلال انقلاب اسلامی و سرآغازی برای شکوفایی اسلام، استقلال و آزادی ملت مبارز ایران اسلامی است که مسیری پانزده ساله را تا بیست و دوم بهمن 1357 طی کرده است.

 

وی افزود: قیام خونین مردم مسلمان و مبارز ایران در پانزدهم خرداد علیه طاغوتیان زمان، نشانی دیرینه از استواری بیعت راستین مردم با اسلام، ولایت و روحانیت و سندی گویا از پیوند ناگسستنی امام و امت در جامعه ولایی بود.

 

قیام 15 خرداد، قیام عاشورای حسینی را جلوی چشمان بشریت خلق کرد

 

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: پانزدهم خرداد یادآور قیام با شکوه و حماسه شورانگیز ملت قهرمان ایران در پاسداشت ارزش های والای اسلامی انسانی است قیامی که تاریخ را ورقی دیگر زده و فصلی نوین به روی حیات طیبه بشری گشود و حماسه ای از جنس قیام عاشورای حسینی را در جلوی چشمان بشریت خلق کرد.

 

وی با بیان این که قیام خونین و تاریخ ساز پانزدهم خرداد نقطۀ عطفی در نهضت بزرگ اسلامی و نقطۀ آغازینی در خیزش موج بیداری و حرکت های اسلامی توده های مردمی در عصر حاضر بود، اضافه کرد: پانزدهم خرداد شروع حرکتی بزرگ و استراتژیک بود.

 

حجت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: این قیام نهضتی عظیم و کم نظیر در طول تاریخ معاصر بشری بود که 15 سال بعد موجب متولد شدن اولین مولود خود یعنی پیروزی نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1357 و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران با آرای بالای 98 درصد شد.

 

وی با بیان این که حرکت و قیامی که نمایش پیوندی عمیق و ناگسستنی میان امت با ولایت و امامت جامعه و همراهی گسترده توده های مختلف مردم با روحانیون در صحنه اجتماع و سیاست بود، گفت: به تمامی ناباوران کور دل تاریخ و استکبار جهانی و تمامی سردمداران کفر و الحاد، درسی بزرگ و عبرتی جاودان از قدرت سلاح ایمان در برابر قدرت های ضعیف مادی داد.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی اظهار داشت: پانزدهم خردادی دیگر فرا می رسد تا گردهم آییم تا با زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان گران قدر بیعتی مجدد با آرمان های والامقام امام و رهبری و راه، اندیشه و نهضت عظیم خمینی کبیر آن روح بلند دوران داشته باشیم.

 

وی افزود: تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، در 16 مهر 1341 در کابینه اسدالله علم، عامل اصلی برانگیختن احساسات دینی مردم بود که هدف از تصویب این لایحه تشکیل انجمن هایی در روستاها و شهرها و استان ها بر پایه آرای عمومی جهت اداره غیرمتمرکز امور اعلام شده بود.

 

شاه برای جبران عقب نشینی برنامه دیگری اندیشیده بود

 

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: هنوز بیش از چهل روز از لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی نگذشته بود که شاه در 19 دی در اولین کنگره شرکت های تعاونی روستایی ایران، در واکنش به اعتراضات و مخالفت‌های علما، موضوع اصلاحات زیربنایی را پیش کشید و علماء را مخالف آن خواند.

 

وی اضافه کرد: به دنبال نفوذ رو به گسترش ایالات متحده امریکا در ایران در این دهه، زمانی که در 1338 کندی رئیس جمهور آمریکا، طرح اصلاحات زیربنایی برای کشورهای زیرنفوذ امریکا را به منظور جلوگیری از شکل گیری جنبش‌های اعتراض آمیز مردمی و نفوذ کمونیسم شوروی مطرح کرد، شاه ایران از کسانی بود که این طرح را پذیرفت و اجرای اصلاحات ارضی را محور آن قرار داد.

 

حجت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: مردم از آغاز بهمن 1341 تا روز همه‌پرسی (ششم بهمن) به شکل وسیعی در تظاهرات شرکت کرده در تجمعات برخی از مساجد حضور یافتند و در مخالفت با نظام حاکم و همه پرسی شعار دادند.

 

وی با بیان این که این اعتراضات شاه را مجبور به دیدار با علما کرد، گفت: در پی این وقایع ، شاه با ادعای همراهی روحانیت با برنامه های اصلاحی خویش در چهارم بهمن عازم قم شد.

 

امام جمعه سلماس ادامه داد: شاه طی سخنانی در مراسم اعطای اسناد مالکیت اراضی در قم، ضمن حمله شدید به روحانیان، مخالفان برنامه های اصلاحی خود را ارتجاع سیاه خواند با این‌همه، همه پرسی که اولین بار زنان نیز در آن شرکت داشتند، در ششم بهمن برگزار شد./936/ت302/ب

ارسال نظرات