۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۲۱۵۷۰۰
امام جمعه بابل:

طلبکار شدن از خداوند، آفت فرهنگ معنویت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل به آفت های فرهنگ معنویت اشاره کرد و گفت: یکی از این حالت ها را عُجب نامیده اند که انسان بعد از انجام اعمال عبادی با حالت طلبکارانه خود را صاحب حق بداند و از خدای متعال مزد طلب کند.
حجت الاسلام حسن روحاني، امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی دینی در دانشگاه نوشیروانی به موضوع تکامل دینی از دیدگاه دین پرداخت و خاطرنشان کرد: انسان موجودی است که خدای متعال بستر استعداد تکامل را در وجود او قرار داده است و می تواند این مسیر تکامل را از صفر تا بی نهایت طی کند.

 

وی افزود: از دیدگاه قرآن یکی از اسباب تکامل مسأله عبادات است  که در صفای روح انسان اثر عمیقی به جای می گذارد.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل با بیان این که هیچ گاه در زندگی عبادت از انسان ساقط نمی شود، تصریح کرد: نمی شود که انسانی بگوید که یک ماه مبارک رمضان به اندازه کافی به عبادت مشغول بودم وبعد از اتمام این ماه به استراحت بپردازم.

 

وی ادامه داد: از دیدگاه اسلام امور معنوی انسان وقفه پذیر نیست بلکه متأسفانه این دیدگاه در فرق صوفی وجود دارد و فکر می کنند که به درجات غنای از عبادت و رسیدن به جایگاه والا رسیده اند.

 

حجت الاسلام روحانی به تفسیر غلط از آیه قرآن که خطاب به پیامبر نهایت عبادت را رسیدن به مرحله یقین بیان می کند اشاره کرد و گفت: بسیاری از مفسران منظور از یقین را مرگ دانسته اند و به همین جهت مهم ترین امری که اولیای الهی عالی ترین همت خود را مصروف به آن می کردند عرصه عبادت بود.

 

وی به سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) و التزام آنها برای عبادت بدون وقفه اشاره و خاطرنشان کرد: یک لحظه توقف در عبادت در زندگی پیامب(ص) و امیرالمومنا(ع) دیده نمی شود و این خیال و اندیش غلطی است کسی تصور کند که به مرحله ای رسیده است که دیگر نیاز به عبادت ندارد؛ بلکه هر چه عرصه زندگی انسان رو به فزونی و توسعه می رود باید بر عبادت او افزوده شود.

 

استاد حوزه علمیه بابل به توصیه پیامبر به یکی از قاریان قرآن پرداخت و گفت: پیامبر(ص) به قاری قرآن می فرماید که بخوان و بالا برو زیرا هر تلاوت رتبه ای برای تو می آورد، اگر درجات بالاتری می خواهی باید دائم قرائت کنید.

 

وی افزود: ملازمت به قرائت زمینه دست یابی به درجات عالی تر را برا ی هر یک از آحاد انسان ها محیا می کند.

 

امام جمعه بابل، استمرار در عبادت و پیوستگی آن را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بنابراین عبادت بستر ساز فرهنگ معنویت است و ممکن است این عبادت کم یا زیاد شود  اما نباید متوقف شود.

 

وی ادامه داد: عبادت مستمر هم دستاورد گذشته را حفاظت می کند و هم راه را برای کمال بیشتر انسان محیا می کند.

 

حجت الاسلام روحانی یکی از آسیب های بعد از ماه مبارک رمضان را دلزدگی از عبادادت و دست دادن رضایت قلبی بیان کرد و گفت: متأسفانه یکی از هشدارهایی که بعد از ماه مبارک رمضان باید داد این است که بعضی از افراد ممکن است در سایه عبادات ماه مبارک رمضان یک حالت رضایت به خود بگیرند و از عبادت خود کم کنند که این زنگ خطر و هشداری برای آنان است.

 

وی به روایتی از امیرالمؤمنان در این خصوص و پاسخ ایشان به این شبهه اشاره و تصریح کرد: انسان نمی داند که آیا این اعمالی که انجام داده است مورد قبول درگاه الهی قرار گرفته است یا نه و به همین همواره باید این دغدغه را در ذهن خود داشته باشد.

 

خطیب جمعه بابل به آفت های فرهنگ معنویت اشاره و تصریح کرد: بعضی آفت ها و آسیب ها ممکن است به جان انسان متعبد وارد شود و او را دچار حالت هایی کند که حال عبادت را از او بگیرد.

 

وی افزود: یکی از این حالت ها را عُجب نامیده اند که انسان بعد از انجام اعمال عبادی با حالت طلبکارانه خود را صاحب حق بداند و از خدای متعال مزد طلب کند و آنقدر به خود مغرور شود که به خود بگوید آفرین به تو که در ماه رمضان این همه عبادت کردی.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل تصریح کرد: هر انسانی باید خود را در مقابل ذات باری تعالی بدهکار ببیند و اعمال انجام شده ی خود را کم بداند و دائما درصدد باشد که در حیات خود بر وسعت اعمالش بیافزاید.

 

امام جمعه بابل به عامل دیگری که در فرهنگ معنویت اهمیت دارد اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است معنویت به دست آمده در معرض نابودی قرار بگیرد و گاهی سراغ اعمالی می رویم و آنها را مانند ذرات غبار به هوا می فرستیم و بی ثمر می کنیم.

 

وی ادامه داد: افرادی در ماه رمضان روزه می گیرند و همواره نماز می خوانند اما یک مشکل بزرگ دارند که اگر در معرض حرام بدون ترس از این سفره حرام هم بهره می گیرند.

 

حجت الاسلام روحانی حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان را بعد از این ماه مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: انسانی ممکن است که عبادت هفتاد ساله خود را به مانند قمار بازی از دست بدهد و از محفل حرامی که به آن وارد شده است، برهنه خارج شود زیرا بعضی از مجالس این قدر خطرناک است.

 

مسؤول شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل نسبت به حضور در برخی از محافل عروسی هشدار داد و گفت: بعضی از مجالس عروسی سبب رسوایی و خجالت انسان را فراهم می کند و همه اعمال عبادی گذشته را نابود می سازند و به همین دلیل توصیه می شود که در هر محفل و مجلسی انسان مؤمن نباید وارد شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات