کنکاشی در سخنان رهبر معظم انقلاب؛
در زندگی تجملگرا آرامش روحی و روانی وجود ندارد
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از قانونهای مورد توجه در جامعه ما و همان نظارت ملی و انضباط اجتماعی است، گفت: رسیدن به جامعه ایدهآل در گرو اجرای انضباط الهی است.
حجتالاسلام سید عبدالرضا دریاباری، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین آسیب های تجملگرایی با اشاره به اینکه مردم امروزه به فرهنگهای مختلفی توجه دارند، گفت: متأسفانه در اجتماع کنونی مردم به سوی درها و پنجرههایی نگاه میکنند که از طریق آن فرهنگهای مختلف نمایش داده میشود که یکی از آنها اینترنت و ماهواره است و این تأثیر بسیاری بر روی سبک زندگی خانوادهها دارد.
وی با بیان اینکه دنیای امروز یک دنیای صنعتی، پیشرفته و دارای تکنولوژی است، افزود: باید بدانیم که زندگی افراد نیز در همین شرایط شکل میگیرد و جلو میرود و معمولا جوانان نیز دوست دارند در چنین جامعهای زندگی کنند و خصوصیات روحی و روانی آنها نشان از این دارد که زیباپسند هستند و بیشتر به ظواهر دقت میکنند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: همه به نوعی زیبایی را دوست دارند ولی باید ببینیم زیبایی چیست و در چه چیزهایی به صورت طبیعی وجود دارد و در چه مواردی مصنوعی و فریبدهنده است و نباشد به مسیری به دنبال زیبایی برویم که بیراهه باشد.
باید فرهنگشناسی در جامعه صورت بگیرد
حجتالاسلام دریاباری با اشاره به سخنان و توصیههای رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی اسلامی، ادامه داد: نظر رهبر انقلاب نیز همین است که باید فرهنگشناسی در جامعه صورت بگیرد و زشتیها و زیباییهای زندگی برای مردم و به ویژه جوانان تبیین و شناسانده شود تا افراد زیباییهای حقیقی را در زندگی خود پیدا و پیاده کنند.
سادهزیستی آرامش روحی و روانی به افراد منتقل میکند
وی با اشاره به مسأله سادهزیستی و تأکید بر اینکه سادهزیستی دارای آثاری است که در زندگیهای پیشرفته، دارای تکنولوژی و تجملگرا چنین آثاری وجود ندارد، تصریح کرد: زیباییهای زندگی ساده بسیار بیشتر از زندگیهای پیشرفته تجملگرا است و آرامش روحی و روانی به افراد منتقل میکند که نمونه آن را اگر دقت کنیم، میبینیم که افراد بیشتر به سوی ابزار و وسایل سنتی سوق پیدا کردهاند و علاقه خاصی به این وسایل دارند و از آنها بیشتر استفاده و مراقبت میکنند.
این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه شرایط سادهزیستی را باید در جامعه جلوه دهیم و به مردم و جوانان به خوبی معرفی کنیم، بیان داشت: معرفی صحیح سادهزیستی و پرهیز از تجملگرایی سبب میشود مردم و به ویژه جوانان به سوی سادهزیستی و زندگی زیبا و راحت روی بیاورند و به دنبال این باشند که با کسب روزی حلال و قناعت زندگی خوب و ساده داشته باشند.
انضباط اجتماعی به آن معنا که کامل و رضایتبخش دین باشد در جامعه نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که «انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟»، گفت: انضباط اجتماعی به آن معنا که کامل و رضایتبخش دین باشد در جامعه نیست، البته شاید این عدم انضباط اجتماعی در جوامع دیگر نیز وجود داشته باشد ولی در جامعه دینی ما که شیعی و اسلامی است انتظار بیشتر است.
حجتالاسلام دریاباری ادامه داد: دین ما یک دین انضباطی است، به عنوان مثال اگر در مسأله نماز دقت کنیم، میبینیم که چقدر انضباط اجتماعی در نماز وجود دارد، اینکه لباس باید چگونه باشد، دید باید چگونه باشد، ذهن باید چگونه باشد، روح و روان باید چگونه باشد و اینکه باید رو به قبله نماز بخوانیم که همه این شرایط نشاندهنده انضباط است و نشان از این دارد که خداوند در مسائل عبادی نیز دارد انسانها را منضبط بار میآورد.
رسیدن به جامعه ایدهآل در گرو اجرای انضباط الهی است
وی با اشاره به اینکه نیاز است انضباط عبادی را در جامعه نیز پیاده کنیم، ابراز داشت: اگر انضباطی که خداوند مدنظر دارد را در جامعه اجرا و عملی کنیم، میتوانیم مطمئن باشیم که به جایگاه ایدهآلی در این مسأله خواهیم رسید.
استاد حوزه و دانشگاه همچنین نقش روحانیت و حوزههای علمیه در تبیین انضباط اجتماعی در سطح جامعه را بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: شاید در گذشته روحانیت نقش آنچنانی در انضباط اجتماعی و سیاست نداشت و نقش روحانی بیشتر در بحثهای اعتقادی بود ولی امروز جامعه و دنیا به دنبال این است که ببیند امروز روحانیت که داعیه این را دارد دینی که ما تبلیغ آن را میکنیم جدای از سیاست نیست و میتواند حکومت کند و حاکمیت داشته باشد، چگونه است و آیا همه شرایط حکومت به ویژه انضباط اجتماعی را دارد یا خیر.
امر به معروف و نهی از منکر نوعی نظارت ملی و انضباط اجتماعی است
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از قانونهای مورد توجه در جامعه ما است، افزود: این قانون همان نظارت ملی و انضباط اجتماعی است که ما به دنبال آن هستیم و تنها روحانیت است که میتواند این مهم را در جامعه رواج داده و برای مردم تبیین کند.
حجتالاسلام دریاباری ابراز داشت: امروز روحانیت با زبان گویا و بلیغ میتواند مسأله انضباط اجتماعی را برای مردم تبیین کرده و بفهماند که دین این مطلب را مورد توجه قرار داده و از ما میخواهد.
وی با اشاره به اینکه اسلام و مسلمانی فقط در بحث عبادات به ویژه نماز و روزه خلاصه نمیشود، گفت: افرادی که ادعای مسلمانی میکنند باید بدانند که نماز و روزه میخواهد ما را منضبط کند و به زندگی ما نتیجه دهد و نتیجه آن یک جامعه منضبط، قانونمند، پیشرفته، متمدن و جامعهای معنوی و روحانی است.
روحانیت باید در خط مقدم فرهنگسازی و فرهنگشناسی مردم حضور فعال داشته باشند
این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم جامعه ما انضباط اجتماعی داشته و مردم سبک زندگی اسلامی را پیش بگیرند باید روحانیت در خط مقدم فرهنگسازی و فرهنگشناسی حضور فعال داشته باشند و مسائل را به افراد جامعه تفهیم و تبیین کنند.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/907/ت302/س
ارسال نظرات