حکام عربستان بیدار نشوند ملت بیدارشان می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر با قرائت آیه « قُلْ إِنِّىٓ أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ ٱللَّهَ مُخْلِصًۭا لَّهُ ٱلدِّینَ، وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ ٱلْمُسْلِمِینَ» گفت:عبادت خالصانه را خداوند متعال در سوره زمر چندبار ذکر کرد، پیامبر مأمور است که از نظر مسلمان بودن اول از همه باشد، این اول بودن حدوثا و بقاء است، یعنی مأمورم که هم اولین فرد مسلمان باشم و هم اینکه این اول بودن را حفظ کنم، این اولالمسلمین یعنی پیشگام و امام مردم، تا آخر این اولالمسلمین محفوظ است، این امام بودن را تا آخر حفظ فرمود لذا اسوه و الگوی مسلمانان شده است.
وی با اشاره به آیه « قُلِ ٱللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًۭا لَّهُۥ دِینِى» افزود: پیامبر(ص) ارتباطی را که با امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) برقرار کرد که فرمود «حسین منّی و أنا من حسین»، یا «أنا من علیّ و علیّ منی»، اما معنایش این نیست که این ذوات مقدسه در جمیع شؤون همتا و همانند پیامبر(ص) هستند، حدیث «أنت منی بمنزلة هارون من موسی إلا أنه لانبی بعدی» نشان میدهد که در برخی جاها استثنا هم وجود دارد.
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: دین صد در صد خالص است و تدین هم باید خالص باشد، اگر دین خالص نباشد یا تدین خالص نباشد به مقصد نمیرسد، اولالمسلمین یعنی پیشوای همه مردم باشم، آن اولالمسلمین که مخصوص پیامبر(ص) است، اول بودن کلی است وگرنه هر پیامبری نسبت به قوم خودش این اول بودن تاریخی را دارد، هر پیامبری نسبت به قوم خودش أولالمؤمنین و أولالمسلمین است که این اول المسلمین مطلق تنها برای پیامبر(ص) نازل شده است.
وی با اشاره به آیه «قُلْ هَلْ یَسْتَوِى ٱلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبَـٰبِ» خاطرنشان کرد: این علم علم استدلالی است زیرا از راه برهان است، با توده مردم خداوند از راه علم استدلال صحبت میکند و در بخشهای دیگر میگوید این علم استدلالی زمینهای برای علمالیقین و حقالیقین است، یعنی علم شهودی، عقل عملی وابسته به علم است، عقل عملی کار به عقل نظری ندارد، اراده از سنخ علم نیست، طلب از سنخ علم نیست، نیت و طلب و اراده کارهای نفس است.
حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: این عقل بدون علم حاصل نمیشود، اگر کسی بخواهد اهل عقل عملی باشد باید عالم باشد « وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ»، عمل صالح همچون خشیت وابسته به علم است، « إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» تنها بندگان عالم از خداوند خشیت دارند، خداوند علم را آن قدر محترم شمرد که در هیچ جا به پیامبر(ص) نفرمود «رب زدنی» مگر درباره علم، معلوم میشود که علم در گوهر ذات خود کوثر است این عالم است که این کوثر را به صورت تکاثر درمیآورد و آلوده میکند.
علم کوثر است
وی ادامه داد: اگر علم به دست نااهل افتاد این کوثر شفاف را تکاثر میکند که به جهنم ببرد و اگر به دست صالحان افتاد بهرهمند میشود، علم ذاتا کوثر است، اگر این علم به دست نااهل افتد این کوثر نااهل را از بین میبرد و اگر به دست صالحان افتاد سبب بهرهبرداری میشود، علم دو فضیلت دارد یکی اینکه چراغ است، هیچ علمی بد نیست، علم از آن جهت که علم است نور است مگر اینکه مغالطه باشد که علم دیگر نیست، یک فضیلتی هم که از جانب معلوم نصیب علم میشود.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیاة با بیان اینکه علم هم که چراغ است درجات مختلفی دارد، آن زمینهای که آن علم روشن میکند هم درجاتی دارد، اظهار کرد: علم خودش نور است حالا این کوثر به دست چه کسی بیفتد در بحثهای قبلی گفتیم که علم دینی است به همین دلیل است دیگر، یک وقت بحث انسان این است که من در سینما چه بکنم، علمش این است که من چه گونه بازی کنم؟ من بازی بکنم یا هنرنمایی بکنم؟ این میتواند دینی یا غیردینی باشد برای اینکه درباره فعل انسان بحث میکند، اما علوم دیگر همچون فیزیک، شیمی، ریاضی و تمام علوم تجربی و انسانی که درباره حقایق خارجی است دینی است.
بحث درباره فعل خداوند علم محسوب میشود
وی تأکید کرد: در جهان هستی چیزی جز فعل خداوند نیست، در جهان هستی خدا هست و اسما او و افعال اوصاف او و اقوال او و آثار او، بخشی از اینها به شیمی و فیزیک برمیگردد، برخی به علم کلام برمیگردد، برخی به ریاضی بازمیگردد، بخشی به علم فلسفه و عرفان نظری بازمیگردد که همه علمهای استدلالی حوزوی است، علم آن است که به واقع تعلق بگیرد و واقع هم فعل خداوند است، بررسی فعل خداوند هم فرض ندارد که دینی نباشد.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: حالا اگر کسی درباره فعل علیبنابیطالب(ع) بحث میکند که علیبنابیطالب(ع) چه کارهایی کرده است، این علم علم دینی است ولو آن بحثکننده کافر باشد، این نظر با آن نظر که میگوید علم نه دینی است و نه غیردینی اما عالم یا دیندار یا غیردیندار است دو نظر متفاوت و مباین هم هستند، اما علم فقط دینی است، حالا عالم ممکن است کافر یا مسلمان باشد، اگر یک کافری درباره حضرت امیر(ع) بحث میکند این تحقیق و پژوهشش دینی است ولو آن عالم کافر است، کسی که درباره فعل و قول و روش امام بحث میکند این علم علم دینی است.
وی با اشاره به اینکه چیزی در جهان نیست مگر فعل خداوند و بحث درباره فعل خداوند همچون بحث درباره علم خداوند دینی است، ابراز کرد: ما در درس تفسیر میگوییم خداوند در قرآن چنین گفت اما آن استاد دانشگاه هم میگوید خداوند چنین کرد، عالم هم میتواند کافر باشد چون قبول ندارد که آن کار کار خدا باشد، منتها آن فرد نمیداند که فاعلش کی است و میشود کافر، کافری که درباره قرآنشناسی بحث میکند که کم نیستند کافرانی که درباره قرآن بحث کردهاند.
مفسر برجسته قرآن کریم افزود: آنها میگویند علم سکولار است، آنها علم را نشناختند، بله آن جا که علم درباره بررسی فعل انسان است دینی و غیردینی دارد مانند بحث سینما، علمی که به فعل انسان بازمیگردد میتواند دوگونه باشد اما علمی که به فعلالله بازمیگردد تنها یک گونه است، در جامعهشناسی و علوم انسانی یک وقت اوهام و برداشت و خیالات خود را از انسان میدانند، آن چه که از واقعیت جامعه، اقتصاد و حقیقت دارد دینی است اما آنان که در اثر بیراهه رفتن به جایی رسیدند علم نیست.
اعدام شیخ نمر سبب بیداری ملت عربستان میشود
وی گفت: هر علم و قانون و اخلاقی سه عنصر اساسی دارد، آنان که اهل معارف دینی هستند تمام بحثهای آنان ابتر است، اگر مجلس بخواهد قانونگذاری کند، کشورشان را اداره کند یا روانشان را یا مجلسشان را اداره کند و هر کدام از اینها را بخواهد تأمین کند باید این سه عنصر اساسی را داشته باشد، یک موادی دارند که آن را بررسی میکنند، یک سری مبانی دارند که این مواد را از این مبانی میگیرند، مبانی همچون صداقت، استقلال، آزادی و عدالت و مانند آن است، در بین همه این مبادی عدالت لازم است.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: عدل در میان مبانی حرف اول را میزند تا اینجا ما با آنان شریک هستیم اما عدل معنای آن خیلی روشن است یعنی اینکه هر چیزی سر جایش باشد اما جای اشیا و جای اشخاص کجاست؟ مسلمانان دستشان پر است و آنان دستشان خالی است، جا اشیا را اشیاآفرین و جای اشخاص را اشخاصآفرین میداند جای حقوق و جای حجاب را خداوند میداند.
وی با انتقاد از حکم دادگاه عربستان درباره شیخ نمر خاطرنشان کرد: این شیخ نمر حق گفته و دارند او را اعدام میکنند، و این را عدل میدانند، این عربستان اگر بیدار نشود ملت بیدارش میکند، مگر میشود خون پاک این فرد را بر زمین ریخت؟ در حقوق بشر هم دستشان خالی است، اینها صبغه علمی ندارد، عدل را خودشان معنا میکنند، تروریسم بد و خوب را خودشان معنا میکنند، یک روز ایران رامحور شرارت میداند، چون جای اشیا را خودشان تعیین میکند دنیا آشوب شده است، اینکه برخی میگویند زن و مرد مساوی است به همین دلیل است، این که قرآن میگوید در ارث دست نزنید و نگویید میان برادر و خواهر چه تفاوتی هست، خدا میفرماید شما چه میدانید شاید چیزی رخ دهد که به نفع شما باشد./914/پ201/ج