۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۲۷۴۶۸

مروری بر مسئله فقهی، اقتصادی احتکار

خبرگزاری رسا ـ کتاب «الاحتکار و ما یلحقه من الاحکام و الآثار» به قلم آیت الله شفیعی عضو مجلس خبرگان رهبری به همت موسسه انتشارات خوزستان به چاپ رسیده است.
کتاب «الاحتکار و ما يلحقه من الاحکام و الآثار

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «الاحتکار و ما یلحقه من الاحکام و الآثار» اثر آیت الله سید علی شفیعی عضو مجلس خبرگان رهبری، بحثی فقهی، اقتصادی و استدلالی بر گرفته از کتاب و سنت اهل بیت علیهم السلام است.

 

در مقدمه این کتاب به قلم مؤلف می خوانیم: بعد از تدریس فقه و رسیدن به بحث بیع و مکاسب به دلیل اهمیت و مبتلا به بودن آن در تمام زمان ها لازم دیدم این مبحث مهم را به صورت مستقلی تهیه نمایم.

 

در این رساله به مهمترین مباحث مسئله فقهی احتکار پرداخته شده و از آوردن تمام مباحث، اجتناب شده است چرا که باعث تطویل در کلام می شود و فایده خاصی بر آنها مترتب نیست.

 

در جای دیگری از این مقدمه آمده است: در این رساله سعی شده است به جوانب مختلف این مسئله توجه شود هر چند در کتاب های فقهای گرانقدر سابق نیز به مسئله احتکار اشاره شده است.

 

از فصل های مختلف این کتاب، دیدگاه اقتصادی صحیح درباره احتکار، احتکار در لغت، احتکار در سنت، احتکار در قرآن، احتکار در کلام و آراء فقها، حکم احتکار در فقه اسلامی، موارد احتکار و تعلق حکم احتکار به عموم مردم یا مسلمین به طور خاص را می توان نام برد.

 

از دیگر بخش های این کتاب می توان مختص شدن حرمت احتکار در صورت خرید یا اطلاق آن، متصف شدن یا نشدن احتکار به احکام پنج گانه (حرمت، وجوب، استحباب، کراهت، اباحه)، اشتراط و عدم اشتراط به بقای زیاده در احتکار، اجبار محتکر به فروختن آنچه احتکار کرده و جواز یا عدم جواز سختگیری بر محتکر را برشمرد.

 

کتاب «الاحتکار و ما یلحقه من الاحکام و الآثار» به قلم آیت الله سید علی شفیعی و به همت موسسه انتشارات خوزستان به زبان عربی در 128 صفحه منتشر شده است./921/ت302/ق

ارسال نظرات