۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۲۲۸۹۳۷
حجت الاسلام روحانی:

عاشورا مکتب مقاومت است نه سازش/ تحقیر آمریکا در 13 آبان فراموش شدنی نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با انتقاد از تحریف برخی حقایق تاریخی، مکتب عاشورا را مکتب مقاومت دانست و نه سازش و اظهار داشت: در جریان معرفی نهضت عاشورا دشمن با همه قدرت تلاش کرد که اهداف امام حسین(ع) را مخفی سازد.
حجت الاسلام سيد حميد روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد ، حجت الاسلام سید حمید روحانی رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی عصر امروز در نشست دانشجویی "از نهضت حسینی تا دیپلماسی خمینی" که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، گفت: در جریان معرفی نهضت عاشورا دشمن با همه قدرت تلاش کرد که اهداف امام حسین(ع) را مخفی سازد و اگر شما تاریخ را مطالعه کنید درباره اهداف امام حسین(ع) مسائل مختلفی گفته شده است.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با برشمردن چند مورد از عناوینی که دشمنان برای تحریف هدف امام حسین(ع) از قیام مطرح کرده اند، اظهار کرد: زمانی می گفتند این یک مأموریت بود و ایشان گفته اند خدا می خواهد مرا کشته ببیند؛ زمانی گفتند حضرت شهید شد تا مردم گریه کنند و مردم به بهشت بروند و این مشابه حرفی است که مسیحی ها برای حضرت مسیح می زدند.

 

وی افزود: این که قیام حضرت بر اساس دعوت بود و ایشان به پشتوانه عهد کوفیان قیام کردند، یا این که قیام حضرت برای تشکیل حکومت بود، یا این که دکتر شریعتی در مقابله با این حرف گفت این اشتباه است که امام حسین برای حکومت قیام کرد، او به پا خواست تا بمیرد؛ اینها همه عناوینی است که از هدف امام حسین(ع) به دور است.

 

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: اخیراً هم افرادی در نظام ما گفته اند امام حسین(ع) اهل تعامل بودند، یعنی بده بستان انجام دادند که این اظهارات ناشی از این است که وقتی انسان دچار نفسانیت شود حاضر است همه چیز را مسخ کند تا کار خودش را درست جلوه دهد.

 

نویسنده کتاب نهضت امام خمینی(ره) در ادامه افزود: همان نقشه و نیرنگی که راجع به اهداف امام حسین به کار گرفتند تا راه او را بی رهرو سازند، و بیان کنند که این راه قابل الگوبرداری نبود، همان حربه ها را برای تحریف هدف امام راحل از انقلاب هم به کار گرفتند و این بزرگ ترین ضربه به راه امام حسین(ع) بود در حالی که اگر هدف ایشان این چنین بود ما در انقلاب مان نمونه ای از پیرو راه ایشان را نمی دیدیم.

 

وی سپس با اشاره به این که هدف امام راحل نیز دفاع از اسلام بود، خاطرنشان کرد: امام که در سال 42 قیام کردند، کسی باور نمی کرد با وجود قدرت رژیم تا دندان مسلح شاه که از حمایت شرق و غرب برخوردار بود، این نهضت به پیروزی برسد.

 

حجت الاسلام روحانی تأکید کرد: امام خمینی(ره) هم آن روز برای دفاع از اسلامی که در خطر بود به پا خاست، و با وجود این که مرحله نهایی آن تشکیل حکومت اسلامی بود، اما آن زمان که قیام کردند هدفی جز دفاع از اسلام نداشتند و در شروع این نهضت در 16 مهر 1341 در جمع علما گفتند اگر ما می خواهیم اسلام و ایران از استعمار نجات یابند، باید خاندان پهلوی را به زیر بکشیم.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی ابعاد مختلف تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 58 پرداخت و اظهار کرد: گرفتن مشتی جاسوس آمریکا به عنوان اسیر و تحقیر شدن آمریکا فراموش شدنی نیست.

 

وی افزود: پس از این اقدام انقلابی دانشجویان، بنی صدر گفت با این حرکت به ظاهر آمریکایی ها گروگان گرفته شدند، اما در حقیقت ما گروگان شده ایم و بازرگان هم استعفا داد اما امام اهل تعارف نبودند و فرزندان امام که در مکتب امام پرورش یافته بودند نیز واهمه ای نداشتند.

 

حجت الاسلام روحانی گفت: کار تسخیر لانه جاسوسی ابوذر گونه بود؛ چرا که تربیت یافتگان مکتب اسلام خودشان می دانند چه کنند و همانطور که علی(ع) باید حسب وظیفه سکوت می کرد، ابوذر وظیفه دیگری داشت و به آن عمل کرد.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اظهار کرد: من نمی گویم همه تسخیرکنندگان لانه جاسوسی مخلص و مومن بودند اما حرکت حرکتی بود که با راه امام مطابقت داشت و این که امام گفتند این حرکت انقلاب دوم بود، به حق سخنی صحیح بود.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مبارزه با استکبار و مبارزه با استعمار دو هدف امام در انقلاب بود که محقق شد و این بی نظیر بود چرا که طی تاریخ نهضت تنباکو و نهضت ملی شدن صنعت نفت علیه استعمار بود و نهضت مشروطه علیه استبداد؛ و در همه این نهضت ها استعمار و استبداد به داد هم رسیدند اما امام(ره) با درسی که از تاریخ آموخته بودند با هر دوی آن ها مبارزه کردند.

 

حجت الاسلام روحانی گفت: این حرکت دانشجویان بود که انقلاب امام را تکمیل کرد؛ به همین دلیل امام آن را انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول نامیدند چرا که برای همیشه دست جهانخواران از ایران کوتاه شد.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: به زمزمه هایی که می گویند امام موافق تسخیر لانه جاسوسی بودند یا نبودند توجه نکنید، بصیرت اینجا مهم است.

 

وی تأکید کرد:  امروز هم ابوذر گونه کم داریم و باید صدا زد "أین ابوذر" ؛ چرا که همه منتظرند رهبری یک حرکت انجام دهند تا دیگران به دنبال ایشان راه بیفتند برای نمونه در جریان مذاکرات اخیر، رهبری فرمودند این مذاکرات بی نتیجه است و انسان عاقل کار بیهوده نمی کند؛ دیگر چه باید می گفتند در حالی که رسالت ایشان رسالت علی(ع) است و رسالت ما ابوذرگونه است؟

 

حجت الاسلام روحانی گفت: وقتی انسان از راه امام حسین(ع) که فریاد "هیهات منا الذله" را فریاد می زنند دور شود عاقبت خوبی نخواهد داشت؛ چرا که مکتب عاشورا مکتب سازش نیست و ذلت نیست، مکتب مقاومت است و اگر می خواهیم سلجوقه های آمریکایی بر جان و مال و ناموس مان مسلط نشود، باید از حسین(ع) درس ذلت ناپذیری بگیریم.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اظهار کرد: حرکت دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی اولین اثرش این بود که ابهت آمریکا را درهم شکست و پس از آن دنیا نفسی کشید و همه فهمیدند که آمریکا تحقیرناشدنی نیست.

 

وی افزود: دومین دستاورد تسخیر لانه جاسوسی این بود که ایران را از هرگونه وابستگی به بیگانگان به خصوص آمریکا مبری ساخت اما متأسفانه البته بعضی ها امروز چشم حقیقت بین شان کور شده و مصداق "صمٌ بکمٌ عمیٌ فهم لایعقلون" شده اند و با حربه خردمندی می خواهند حزب اللهی ها را زیر سوال ببرند.

 

حجت الاسلام روحانی یادآورشد: هرکس راه حسین را دنبال کند در سفینه نجات است و به همان راهی می رسد که امام(ره) رسید که نظام استکباری و استعماری را در هم ریخت و امروز مسلمانان با الگوگیری از مکتب ایران، آمریکا را به مصیبت عظیمی دچار کرده اند که در لبنان و سوریه و عراق و یمن شکست خورد./820/پ201/ج

 

ارسال نظرات