۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۲۹۴۸۳
چاپ هشتم کتاب سیاحت غرب به زیور طبع آراسته شد؛

کتابی که شهید مطهری آنرا از مکاشفات آقانجفی می دانست

خبرگزاری رسا ـ چاپ هشتم کتاب سیاحت غرب از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شد.
کتاب سياحت غرب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چاپ هشتم کتاب سیاحت غرب تألیف مرحوم آقا نجفی‌قوچانی با ویرایش جدید و ضمیمه‌ای از زندگی‌نامه مؤلف از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران در سال 1393 چاپ و روانه بازار شد.

 

حجت‌الاسلام آقا سید محمدحسن نجفی معروف به آقا نجفی‌قوچانی فرزند سید محمد در سال 1295 هجری قمری مطابق با 1257 هجری شمسی در قریه زیبا و با صفای خسرویه از توابع قوچان متولد شده و در همان روستا به مکتب‌خانه رفته است، مرحوم آقانجفی در کتاب سیاحت شرق شرح احوال و عمر خود را به خط خود نوشته است.

 

در این کتاب می‌خوانیم: «نام و نسب و دوران کودکی آقانجفی»، «رفتن به قوچان برای ادامه تحصیل»، «از مشهد به اصفهان»، «راهی عتبات عراق»، «اشتهار آن مرحوم به آقانجفی»، «استادان وی در نجف»، «نیل به مقام اجتهاد»، «دوران تحصیل در نجف»، «قرض‌داشتن و مشقت آقا نجفی»، «تأهل اختیارکردن آقانجفی» و «آخرین ساال‌های توقف در نجف و مراجعت به ایران».

 

«اقامت در قوچان»، «فرجام»، «آثار و تألیفات آقانجفی»، «نمایه‌ای از عالم برزخ»، ‌«لحظه مرگ»، «... و من مردم»،‌ «پرسش و پاسخ قبر»، «آشنایی با هادی»، «بررسی اعمال قبر»، «فشار قبر»، «توشه سفر»، «بی‌مهری بازماندگان»، «ملاقات امام‌زادگان و علما»، «گله از بی‌مهری بازماندگان»، «جدایی از هادی» و «آشنایی با جهالت سیاه؛ سمبل زشتی‌ها» از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این کتاب است.

 

در این کتاب در ذیل موضوعی با عنوان نمایه‌ای از عالم برزخ آمده است: «درود بی‌پایان بر پیغمبر اسلام و اولاد او باد که پزشکان تن و روان مردمانند، و از سخنان ایشان است: ... اما بعد، این بنده خدا می‌گوید: پیش از این، یعنی در سال 1307 هجری شمسی سرگذشت خود را از آغاز آموزگاری تا به انجام نوشتم، و نام آن نامه را سیاحت شرق نهادم. در این هنگام که سال 1312 هجری شمسی است، سرگذشت برزخی خود را می‌نویسم و نام این نامه را سیاحت غرب می‌نهم تا یادگاری از من و پندی برای ملت اسلام باشد.

 

روشن است که بدن خاکی و مادی جهان طبیعت، حجابی است ضخیم، و پرده‌ای است سخت بر روی دیده انسان از جهان دیگر، و انسان به وسیله مردن و بیرون‌شدن از این جهان مادی و برطرف‌شدن این پرده، می‌بیند و می رسد به چیزهایی که پیش از این نمی‌دید و نمی‌رسید. «لقد کنت فی غفلة من هذا فکشفنا عنک غطائک فبصرک الیوم حدید؛ به راستی که تو از این امر غافل بودی، تا این‌که ما پرده را از جلو چشم تو کنار زدیم، لذا امروز چشمت نیز می‌بیند».

 

در بخش دیگری از کتاب سیاحت غرب با موضوعاتی همچون «منزل اول بدون هادی»، «آسایش موقت»، «گوشه‌ای از کیفر کردار»، «ورود به شهر ولایت»، ‌«در شهر محبت»، «پیمودن راه باریک و پرسنگلاخ»،‌ «دیدار با هادی و سفارش او»، «هدیه‌ای از وادی‌السلام»، «در سرزمین زنا»، ‌«در سرزمین شکم‌پرستی و تن‌پروری» و «وادی زشتی‌ها و زیبایی‌ها» آشنا می‌شویم.‌

 

«در سرزمین شهوت زبان»، «ورود به سرزمین رحمت»، «جواز عبور»، «در سرزمین حرص»، «در سرزمین حسد»، «در نزدیکی پایتخت وادی‌السلام»، «فروزان‌شدن آتش عشق»، «شعله‌های آتش غیبت»، «انقلاب در وادی امن»، «شورش انتقام»، «دیداری از برهوت» و «طلب فرج و گشایش» برخی دیگر از موضوعاتی است که در بخش پایانی این کتاب به چشم می‌خورد.

 

چاپ هشتم کتاب سیاحت غرب تألیف مرحوم آقا نجفی‌قوچانی با ویرایش جدید و ضمیمه‌ای از زندگی‌نامه مؤلف از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران در سال 1393 با شمارگان 2000 جلد در 150 صفحه و به قیمت 4500 تومان چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات