روحیه جهادی مبلغان حافظ خاکریزهای انقلاب اسلامی
حجتالاسلام سید علی جزایری، مدیر گروه تبلیغی طلیعهداران ظهور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مؤلفههای شخصیتی مبلغان جهادی پرداخت و گفت: افزون بر این که باید مبانی مبلغان جهادی، مبانی انقلاب اسلامی باشند، باید دو ویژگی دیگر را دارا باشند که مهذب و متخلق بودن، یکی از ویژگیهای مبلغان جهادی میباشد؛ در صورتی که طلبه، فردی خودساخته نباشد، دچار گرفتاریهایی در مسیر تبلیغ خواهد شد.
مدیر حوزه علمیه امام خامنهای اهواز افزود: یکی دیگر از ویژگیهای شخصیتی مبلغان جهادی، داشتن سلاح علم است که بخشی از آن، مهارتها و تجارب می باشند؛ مبلغ جهادی باید دو بال تهذیب و علم را دارا باشد که لازمه فعالیتهای تبلیغی میباشد.
وی با اشاره به وضعیت امروز تبلیغ جهادی در حوزه علمیه اظهار داشت: چند سالی است که گروههای حوزوی به سمت ساز و کارهای تشکیلاتی و مدونی رفتهاند و کارهای خوبی را انجام میدهند؛ از زمانی که دغدغهها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این زمینه بیان شد، حوزه علمیه در حال حرکت به سمت انجام کارهای تشکیلاتی در عرصه تبلیغ رفته است.
مدیر گروه تبلیغی طلیعهداران ظهور با بیان این که نیاز است تا فعالیتهای تشکیلاتی به صورت منظم و با دیدگاه راهبردی در زمینه تبلیغ انجام شود، خاطرنشان کرد: تبلیغ نسبت به نیازهای جامعه مخاطبان تبلیغی، میباشد و بنابراین نیاز است که پشتیبانیهای نرمافزاری و مالی بهتری از گروههای تبلیغی صورت گیرد.
حجتالاسلام جزایری با اشاره به سازماندهی گروههای جهادی برای دوری از موازیکاریهای تبلیغی ابزار داشت: نهادهای مختلف متعددی در عرصه تبلیغ به فعالیتهای ستادی می پردازند؛ با توجه به نیاز جامعه مخاطبان تبلیغ، در صورتی که موازی کاریها، خللهایی را در گروههای یکدیگر ایجاد نکند، مشکلی نخواهد داشت، اما هنگامی که موازیکاریهایی در سطح ستادها انجام شود، سبب خواهد شد که پشتیبانی، ساماندهی و نظامدهی به خوبی صورت نگیرد.
مدیر حوزه علمیه امام خامنهای اهواز افزود: باید در خصوص گروههای تبلیغی، تشکل و انسجام بخشی انجام گیرد؛ منطقهبندی کشور، نیازشناسی و آسیب شناسی هر منطقه، از دیگر مسائلی است که باید متناسب با هر منطقه، گروهها را ساماندهی کرد که این کار به ستادها مربوط میشود که متأسفانه هماهنگی لازم بین آنها وجود ندارد.
وی درباره ساماندهی گروههای تبلیغی اظهار داشت: سازمانها و نهادهای متعددی در حال ساماندهی گروههای تبلیغی هستند که موازی کاریهای مخربی در این زمینه صورت میگیرد؛ به این صورت که اطلاعات میدانی این نهادها با یکدیگر مطابقت ندارد؛ با برگزاری جلسات و تقسیمبندی فعالیتهای مناسب، میتوان مشکل موازی کاری را برطرف نمود.
مدیر گروه تبلیغی طلیعهداران ظهور فرهنگ جهادی را در گسترش سریع و آسان آموزههای دینی مؤثر دانست و اظهار داشت: اگر امروزه دین و فرهنگی در حال گسترش است، به خاطر وجود روحیه جهادی میباشد؛ در صورتی که اگر مبلغان منتظر پشتیبانی ستادهای مربوطه میبودند، وضعیت تبلیغ نسبت به زمان حال، اوضاع نا به سامانی داشت.
حجتالاسلام جزایری به عوامل پشت سر گذاشتن موانع در کارهای تبلیغی و جهادی پرداخت و خاطرنشان کرد: نگاه جهادی، اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی و درک مأموریتهای انقلاب سبب شده است که برخی بدون توقع مالی و با تلاش و کوشش فراوان، موانع را پشت سر بگذارند.
مدیر حوزه علمیه امام خامنهای اهواز درباره تأثیر روحیه جهادی مبلغان گفت: روحیه جهادی مبلغان و روحانیان، جلوی فضای تبلیغ دشمن را گرفته و خاکریزهای انقلاب اسلامی را حفظ کرده است؛ در صورت عدم وجود این روحیه، این خاکریزها سقوط کرده بود.
وی در خصوص تحصیل و تبلیغ همزمان طلبهها اظهار داشت: به طور طبیعی طلاب قصد تبلیغ دین را دارند و طلبه باید بتواند بین تحصیل و فعالیت تبلیغی مدیریت کند که این مدیریتکردن اولویتها، یکی از مهارت هایی است که طلاب باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند؛ به عنوان مثال یک مقطعی از زندگی طلاب باید به تحصیل علم پرداخته شود و در غیر این صورت، زیر بنای کار تبلیغی که علم است، سست می شود که در نتیجه تبلیغ آسیب خواهد دید.
مدیر گروه تبلیغی طلیعهداران ظهور افزود: طلاب باید زمان پرداختن به تبلیغ و تحصیل را تشخیص دهند؛ طلبهای که مقدمات حوزه را به اتمام نرسانده است و به طور کامل به تبلیغ بپردازد، به تحصیل او آسیب خواهد رساند و آسیب دیدن تحصیل، به امر تبلیغ آسیب خواهد رساند؛ بنابراین باید در بلند مدت تدبیر شده و به اولویت بندیها پرداخته شود./822/ت302/ف