۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۳۵۸۱۹
علی جنتی:

دیپلماسی فرهنگی نمونه تاثیرگذار قدرت نرم است

خبرگزاری رسا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت فرهنگ در جامعه گفت: مهم ترین فرصت نظام مدیریت و کنترل تحول با قدرت نرم فرهنگی است دیپلماسی فرهنگی نمونه تاثیرگذار قدرت و نرم است
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش بررسی تحولات جهان اسلام با عنوان فرصت ها و چالش های پیش رو که پیش از ظهر دوشنبه 24 آذر ماه در مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، گفت: دیپلماسی فرهنگی از لحن آمرانه به دور است و اعماق ذهن مخاطب تحت تاثیر دیپلماسی فرهنگی قرار می گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تلاطمی در دنیای معاصر ایجاد کرد که بعد از 34 سال در منطقه موجب ایجاد تحولات بنیادین شد و حاکمیت سلطه و معادلات سیاسی دنیا را به هم ریخت.
وی با اشاره به نقش بیداری اسلامی در کشورهای جهان اسلام اظهار کرد: حرکت اسلام خواهانه در مقابل سلطه و اقتدار که متاثر از انقلاب است، نیاز به هدایت و دیپلماسی متناسب با اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی دارد.
جنتی افزود: نظام سلطه سعی می کند که این خیزش ها را منحرف کند و برای پذیرش الگوی لیبرال – دموکرات تلاش کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید در عرصه فرهنگ و اندیشه فعال عمل کند، افزود: برای رسیدن به خواسته هایی که هدف جمهوری اسلامی است باید طراحی صورت گیرد که بر اساس اندیشه و فرهنگ استوار باشد نه اینکه نظامی باشد.
وی با اشاره به وظایف نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی گفت: وظیفه نمایندگان فرهنگی معرفی شایسته الگوها و نظریات حکومت اسلامی است.
جنتی در ادامه گفت: ما شاهد موج جنبش های اسلامی هستیم که به کشورهای اروپایی هم رسیده است و مسایل داعش و القاعده نباید ما را از مسیر بیداری اسلامی منحرف سازد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتقال قدرت از نیمه غربی به شرقی و بازگشت قدرت به کشور های آسیایی اظهار داشت: این موضوع یک مزیت و فرصت طلایی برای کشور ایران ایجاد کرده است به شرط آن‏که هوشمندانه اهداف خود را دنبال کنیم.
وی با انتقاد از نادیده گرفتن جایگاه فرهنگی در کشور گفت: فرهنگ در رکن چهارم کشور بعد از سیاست، اقتصاد و امور نظامی است در حالی که در کشورهای جهان پیشرفت از طریق ابزار فرهنگی صورت می گیرد.
جنتی در پایان با اشاره به ایران هراسی، شیعه هراسی در جهان اظهار کرد: برای کارآمدی دیپلماسی ایران تشکیل جامعه المصطفی و حوزه های علمیه خارج کشور در راستای اهداف جمهوری اسلامی و شناساندن اسلام به جهان تاثیرگذار است و از اقدامات برجسته است که در این یکی دو دهه شکل یافته است.

وی با انتقاد از دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه گفت: دیپلماسی آمریکا تسخیر افکار عمومی در جهان و ملت های خاورمیانه است و برای همین از میان قشر نخبه کشورهای اسلامی در دانشگاه های غربی استفاده می کند /818/پ202/ج

ارسال نظرات