۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۳۸۳۱۶
مطبوعات کشور روی کدام پله بصیرت قرار دارند؛

سانسور حماسه 9 دی در جمهوری اسلامی و روزنامه‌های اصلاح‌طلب

خبرگزاری رسا ـ نهم دی ماه سال 88 روز خروش ملت علیه فتنه، فتنه گران و تحکیم عهد و پیمان خود با ولی امر مسلمین جهان بود که لقب یوم‌الله را به خود اختصاص داد؛ اما این روز بزرگ از چشم برخی اصحاب رسانه کم سو و نادیده مانده است.
حماسه نه دي / حماسه 9 دي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهم دی ماه سال 88 روز خروش ملت علیه فتنه، فتنه گران و تحکیم عهد و پیمان خود با ولی امر مسلمین جهان بود.

 

امسال نیز پنجمین سالروز بزرگداشت حماسه تاریخی 9 دی با حضور حداکثری مردم و عظمت خاصی در سراسر کشور برگزار شد؛ با این وجود باید دید نقش رسانه‌ها به ویژه روزنامه‌ها در دعوت برای برگزاری با شکوه‌تر این مراسم به چه میزان بوده و آیا توانسته‌اند دین خود را به یوم‌الله 9 دی ادا کنند یا خیر؟

 

 

 

روزنامه ایران وابسته به دولت تدبیر در تیتر نخست اظهارات محمدرضا باهنر درباره 9 دی را بیان کرده و از این یوم‌الله به رویداد تعبیر کرده است. البته بر همگان واضح است که برخی اصلاح طلبان هم فتنه 88 را یک سوء تفاهم می دانند. که این روزنامه دولتی سعی کرده است با ژست اعتدال از حماسه 9 دی فرار کند و بین سوء تفاهم و حماسه؛ واژه «رویداد» را برگزیند.

 

روزنامه جمهوری اسلامی سعی کرده حوادث بحرین را بیشتر مطرح کند و گویا امروز اصلا 9 دی نیست و این حماسه مردمی، ربطی به جمهوریت و اسلامیت نظام ندارد.

 

 

روزنامه اصلاح طلب شرق بیشتر سعی کرده تصویری از تفکر رییس جمهور آمریکا را به نمایش بگذارد البته تیتر«شورای نگهبان را وسیله ترساندن هم نکنید» در صفحه نخست روز 9 دی جای تأمل دارد!

 

 

روزنامه اعتماد نیز بیشتر سعی کرده است پای شورای نگهبان را در صفحه 9 دی خود به میان بکشاند و در کنار این خبر تنگی نفس تهران، خانه پدری ساخته کیانوش عیاری و سخنان اوباما را مورد بررسی قرار داده است.

 

 

روزنامه آفتاب نیز به انتشار بیانیه شورای هماهنگی تبلیغاتی اسلامی در مورد حماسه 9 دی قناعت کرده است و با «برداشت از صندوق توسعه ملی» تلاش کرده است مشکلات مردم را بر حماسه مردم ترجیح دهد.

 

 

روزنامه آرمان امروز که برخی از افراد از آن به شناسنامه خاندان هاشمی تعبیر می‌کنند تیتر نخست خود را به سخنان اوباما اختصاص داده و در گوشه‌ای نیز به حماسه ماندگار و تاریخی 9 دی اشاره جزئی کرده است.

 

 

روزنامه همشهری در حضوری کم رنگ سعی کرده در یادداشتی اجماع اراده ملت را مورد بررسی قرار دهد.

 

 

وطن امروز با تیتر 9 دی! به گوشی یوم‌الله؟! با دل نوشتی از کنار این حماسه گذشته و سعی کرده است اذهان مخاطبان خود را با اسناد تخلف اعجاب آور مشغول کند.

 

 

افکار نیز سعی کرده آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دهد تا این که بخواهد فکر جامعه را به 9 دی معطوف کند شاید آلودگی هوا بیشتر از پالایش جامعه از آلوده شده های سیاسی در این روز تاریخی ارزش دارد.

 

 

فرهیختگان نیز به روایت جدید صدا و سیما از حوادث سال 88 اکتفا کرده است.

 

 

روزنامه مردم سالاری نیز سخنان رییس جمهور آمریکا را تیتر کرده است.

 

 

روزنامه مردم امروز که از چند روز پیش رسما آغاز به کار کرده نیز به گفته‌های علی مطهری درباره نمایندگان جبهه پایداری اکتفا و اشاره‌ای به 9 دی نکرده است و با پرداختن به خبر پایداری سعی کرده است صفحه اول خود را امنیتی بچیند. از سویی دیگر بازگشت کارکردان ممنوعه را بر برگشت سران فتنه از قانون اساسی و منافع ملی ترجیح داده است.

 

 

روزنامه اطلاعات نیز ترجیح داده در صفحه نخست به بررسی حماسه 9 دی نپردازد.

 

 

روزنامه ابتکار نیز سعی کرده بیشتر به اظهارات اوباما بپردازد و در سر مقاله خود به بررسی نشانه شناسی 9 دی پرداخته است.

 

 

روزنامه ابرار نیز از تیترهای منحصر به فرد خود استفاده کرده است و سعی کرده در یوم‌الله 9 دی به دنبال جواب پرسش خود از آیت‌الله مصباح یزدی باشد.

 

 

نکته قابل توجه این است که هر چند روزنامه تفاهم به عنوان یک روزنامه اقتصادی به شمار می‌آید ولی نگاه رهبر معظم انقلاب درباره 9 دی را بیان کرده است.

 

 

این حادثه تاریخی و ماندگار که نشان از بصیرت بالای مردم فهیم کشور داشت، تنها چند روز پس از حادثه ننگین حمله فتنه‌گران به عزاداران حسینی و آتش زدن خیمه‌ها حضرت سیدالشهدا(ع) رقم خورد.

 

در این روز با دیگر مردم خدا جو و انقلابی کشور بدون هیچ دعوت رسمی و تنها به سبب اعتقاد قلبی به ولایت به خروش آمده و در صحنه حاضر شدند که با این تجمع عظیم خود آخرین میخ را بر تابوت فتنه کوبیدند.

 

حرکت انقلابی و خودجوش ملت در نهم دی ماه سال 88 به قدری مهم و ارزشمند بود که همانند 13 آبان و 22 بهمن لقب یوم‌الله‌ بودن را در تاریخ انقلاب به خود گرفت و هر ساله با شکوه و عظمت خاص در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

برای نشان دادن عظمت و ارزش این روز نگاهی گذرا بر سخنان رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، علما و بزرگان خواهیم داشت.

 

*رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز بیست و یکم آذر ماه سال 90 ضمن بیان ابعاد فتنه درباره راهکارها رهایی از آن می‌فرمایند: یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت 9 دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنه گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه ی 9 دی یک حادثه ی ماندنی در تاریخ ماست. من آن سال هم گفتم - پارسال بود یا پیرارسال بود - که این حادثه، حادثه ی کوچکی نیست. این حادثه، شبیه حوادث اول انقلاب است. این حادثه بایستی حفظ شود، بایستی گرامی داشته شود.1390/09/21

 

*ایشان در سخنرانی شانزدهم، تیر ماه سال 90 نیز بیان می‌کنند: حادثه‌ی نهم دی یک حادثه‌ی عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهنده‌ی اعتماد مردم است. متأسفانه میشنویم همین طور در اظهارات مصلحت‌جویانه، مکرر میگویند: آقا اعتمادِ از دست رفته‌ی مردم را برگردانید! کدام اعتمادِ از دست رفته؟! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام را دوست دارند، از نظام دفاع میکنند. 1390/05/16

 

در اوج فتنه سال 88 ، جملاتی از حضرت آیت الله حسن زاده آملی منتشر شد. ایشان گفت: گوشهایتان تنها به کلام رهبری باشد چون گوش ایشان به کلام حجت ابن الحسن (عج) است.

 

*آیت الله مکارم شیرازی درباره محاکمه سران فتنه بیان داشت: «با سخنان اخیر مقام معظم رهبری دیگر دستگاه قضایی عذری ندارد که در برخورد با کسانی که در جریان اغتشاشات نقش داشته اند، مماشات کند.»

 

وی افزود: «برای اینکه اعتماد مردم جلب شود باید هرکس که در این جریان نقش داشته به مجازات برسد و امیدوارم دستگاه های قضایی به مسائل اخیر به صورت کامل رسیدگی کند.»

 

پس از حوادثی که در سال 88 رخ داد، آیت الله شبیری زنجانی، با اشاره به پیچیدگی جریانات عنوان داشتند: «این قضیه همه را نگران کرده بود و حضرت آیت الله خامنه ای به بهترین وجه، مملکت را اداره کردند. این را دیگر همه علمای اعلام هم تصدیق می کنند که هیچ کدام نمی توانستند به این شکل بحران را اداره کنند.»

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در درس خارج روز دوشنبه هشتم دی ماه سال 93 نیز با بیان این که در انقلاب اسلامی چندین ایام الله داریم، گفت: یکی از این ایام، روز نهم دی ماه است که باید آن را گرامی بدارید؛ 9دی جواب فتنه بود، مردم در این روز بصیرت خود را در برابر فتنه نشان دادند.

 

این مرجع تقلید با استناد به آیاتی از قرآن کریم، با تاکید بر این که فتنه تنها دامن گیر فتنه گران نمی شود بلکه جامعه را درگیر می کند، تصریح کرد: مقدمات فتنه سال 88 از همان خردادماه با تحریک دشمنان و با ادعای تقلب آغاز شد؛ فتنه 88 کودتای غرب برای براندازی نظام بود چون دشمنان از این نظام سیلی سختی خورده بودند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: حمله فتنه گران به خیمه های عاشورائیان، شعار علیه ارزش های دینی و مقدسات و سوزندان پرچم های امام حسین(ع) کاری بی سابقه بود و مردم را به خروش آورد.

 

*آیت الله سبحانی طی سخنانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص فتنه سال 88 و ضرورت اجتناب از فتنه ها خاطرنشان کرد: «باید از ایجاد هر گونه فتنه در کشور چه از نوع سیاسی و چه از نوع اقتصادی پرهیز کرد؛ شاید کسانی که فتنه 88 را بر پا کردند، بگویند ما به دنبال فتنه تا این حد نبودیم، ولی کاری را آغاز کردند که سرانجامش آن شد؛ امروز هم باید مراقب باشیم که فتنه ای دیگر ایجاد نشود.»

 

*آیت الله جوادی آملی ضمن خطبه نماز جمعه 3 مهر 88 قم در مورد فتنه رخ داده اشاره داشت: اگر دشمن به فکر فتنه، آشوب، اغتشاش و درگیری در داخل کشور است، باید بداند که ملت ایران مقاوم بوده و در برابر هیچ فتنه ای سر تسلیم فرود نمی آورد. دشمن باید این خیال های باطل را از ذهن خود بیرون کند و بداند با شکستن چند شیشه، اختلاف و درگیری و فتنه در ایران رخ نخواهد داد.

 

*حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به فتنه 88 و دشمنان اسلام عنوان کرد: فتنه 88 یک حرکت ضد نظامی و دینی بود و نشان داد که نظام دشمنان زیادی را دارد، با حماسه مردم در روز 9 دی دشمن به این نتیجه رسید که مردم پیرو خط رهبری و ولایت هستند و در همه حال در صحنه حضور پیدا می کنند.

 

وی افزود: برخی از افراد حماسه 9 دی را یک حرکت مثبت تلقی نمی کنند در حالی که حضور مردم در روز 9 دی سبب بسیاری از دشمنان اسلام بدانند که مردم در همه حال پیرو رهبر و مراجع تقلید هستند.

 

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش بزرگداشت حماسه نهم دی که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که بسیاری از کسانی که فکرش را نمی کردیم در فتنه 88 رفوزه شدند، اظهار داشت: برخی از سران فتنه سوابقی داشتند که باور نمی کردیم روزگاری به این روز بیفتند.

 

وی افزود: برخی از اینها در انقلاب ما مایه امید بودند اما دیدید کارشان به کجا رسید؛ چنین امتحان سختی تنها برای آنها نبوده و همه ما نیز در حد ظرفیت خود امتحاناتی را در پیش داریم.

 

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که در طول تاریخ انقلاب برخی افرادی که در درجات بالای علمی و مسؤولیتی کشور بودند سقوط کردند، گفت: ما این مسأله را تجربه کردیم؛ یکی از این افراد در جنایتی شریک شد که اگر موفق به انجام آن می شدند بیت امام خمینی(ره) منفجر می شد؛ کسانی که در فتنه 88 نقش اول را بازی کردند سال ها به انقلاب خدمت کرده بودند و پست های مهمی در انقلاب داشتند.

 


روزنامه کیهان در یک گزارش خبری تحلیلی یوم الله 9 دی را آخرین میخ بر تابوت فتنه بیان می‌کند.

 

روزنامه جوان نیز همایش پتک‌ جمهوریت بر سر اشرافیت که به بررسی حماسه 9 دی و فتنه 88 پرداخته را بیان کرده است.

روزنامه خراسان تیتر نخست خود را به سخنان ولایتی درباره 9 دی اختصاص داده است.

روزنامه رسالت نیز در تیتر نخست خود به چرخش‌های پنجگانه موسوی، چرا و چگونه؟ پرداخته‌ است.

روزنامه جام جم نیز سخنان یار دیرین امام درباره فتنه را مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه حمایت تیتر نخست خود را به تشریح و بررسی ابعاد مختلف حماسه ماندگار 9 دی اختصاص داده است.

«راه مردم» نیز در تیتر نخست خود 9 دی را نقطه عطفی در تاریخ کشورمان بیان می‌کند.

روزنامه قدس با اشاره به سخنان آیت‌الله واعظ طبسی حکم سران فتنه را اعدام دانسته است.

 

البته باید در پایان این نکته را نیز اضافه کرد، همانگونه که 9 دی سال 88 بدون هیچ تبلیغی و به صورت خودجوش از سوی ملت رقم خورد، با سانسور و یا کم رنگ جلوه دادن این روز از سوی برخی رسانه‌ها یوم‌الله 9 دی از بین نرفته و هر ساله با عظمت ویژه‌ای برگزار می‌شود./993/200/س
-------------------------------------------
منبع اخبار دارای علامت (*): پایگاه خبری ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی

 

 

 

 

اکنون نگاهی کوتاه به اخبار صفحه نخست روزنامه‌ها 9دی امروز خواهیم داشت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
و این داستان همچنان ادامه دارد
0
0