۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۲۴۱۵۴۹
آیت الله نمازی:

مدیریت و هدایت نفس اماره در گرو حفظ تقوا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این که تقوا حقیقتی است که همه خوبی ها و زیبایی را در خود جمع کرده است، گفت: بنابراین تقوا تنها سرمایه‌ای است که به وسیله آن اهل ایمان و اهل توحید می‌توانند نفس اماره خود را مدیریت و آن را هدایت کنند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه درکاشان بعد از ظهر امروز در جمع مردم کاشان، از تقوا به عنوان حقیقتی نام برد که همه خوبی ها و زیبایی را در خود جمع کرده است اما در مقابل تقوا، بی بند و باری ضد تقوا است، بنابراین تقوا تنها سرمایه‌ایی است که به وسیله آن اهل ایمان و اهل توحید می‌توانند نفس اماره خود را مدیریت و آن را هدایت کنند.

 

وی افزود: این ضد تقوا است که انسان هر چه بخواهد بگوید و هر چه آنچه را دوست داشته باشد انجام دهد و هرآنچه را بخواهد بخورد و از هر راهی به دنبال کسب مال و ثروت باشد چرا که عاقبت چنین افرادی ذلت و شکست در دنیا و آخرت است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که اگر نفس آزاد باشد، به انسان دستور خواهد داد و او را به ذلت و گمراهی خواهد کشانید گفت: امام صادق(ع) می فرماید، سعادت و عاقبت به خیری و بهشت در انتظار افرادی است که برای خدا با نفس خودش مبارزه کند و تسلیم هوای نفس خود نشود، بنابراین اگر بتوانیم لشکر هوای نفس را مغلوب کنیم  رضای خدا را به دست خواهیم آورد.

 

وی خوشنودی و رضایت خدا را در گرو سرکوب کردن هوای نفس دانست و یادآورشد: هوای نفس دارای لشکر و سپاهی است که هر یک از رذائل اخلاقی یکی از سربازان پیاده نظام نفس و شیطان است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه  هرکس که عقل او با نفس اماره‌اش مبارزه کند، به وسیله جهاد و خضوع در برابر خدای سبحان و در خدمت خدای خود باشد پیروز است گفت:  هیچ حجابی، تاریک‌تر و وحشتناک‌تر از نفس اماره و هوای نفس بین انسان و خدا نیست.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان افزود: وحشتناک ترین، تاریک‌ترین و ظلمانی‌ترین حجابی که بین انسان و خدا فاصله می‌‌اندازد هوای نفس است و  هیچ چیزی خطرنا‌ک‌تر از هوای  نفس و نفس اماره نیست.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به راه های سرکوب کردن و مبارزه با هوای نفس گفت: امام صادق می فرماید، برای مبارزه با هوای نفس و سرکوب کردن هوای نفس هیچ سلاحی‌مانند  روزه گرفتن وگرسنگی و تشنگی در روز نیست، به این دلیل که سیری سبب تقویت قوای حیوانیه و شهوت و غضب می شود.

 

وی افزود: اگر جوان عزب نمی تواند هوای نفس خود را کنترل کند و به گناه آلوده خواهد شد، یکی از ابزارهای مبارزه با هوای نفس و تضعیف آن روزه گرفتن است. 

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: امام صادق(ع) می‌فرماید «هیچ سلاح و ابزاری بالاتر از این نیست که انسان خود را نیازمند به خدا، فقیر الی الله بداند و خاشع باشد و از ابزار گرسنگی و تشنگی در روز و شب زنده داری استفاده کند»، از این رو اگر چنین فردی با این ویژگی ها از دنیا برود مانند این است که در میدان جنگ با نفس از دنیا رفته است./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات