۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۴۳۷۲۴
رحیم‌پور ازغدی:

تمام رگه‌های وابستگی کشور به غرب باید قطع شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که دشمنان هرگاه احساس کردند در مسؤولان ایران احساس ضعف است، فشارها را بیشتر کردند؛ گفت: تمام رگه‌های وابستگی کشور به غرب باید قطع شود.
حسن رحيم پور ازغدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که نماز جمعه پایگاه انقلاب و دماسنج افکار عمومی مؤمنان است، هدف از سخنان جلسه پیش خود را مسأله امر به معروف و نهی از منکر، انتقاد و پیشنهاد عنوان کرد و گفت: نظارت عمومی بر آنچه در جامعه می‌گذرد یک وظیفه شرعی است.
 
وی با اشاره به تعبیری از پیامبر اکرم(ص) در اهمیت دعوت به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که اگر امر به معروف و نهی از منکر، سؤال و پرسش‌گری را ترک کنید باندهای فاسد بر جامعه مسلط می‌شوند و دیگر دعاهای شما فایده‌ای ندارد، دعا می‌کنید اما دیگر دعای نیکان هم برآورده نمی‌شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که امام علی‌(ع) می‌فرمایند که اگر تمام احکام اسلامی در یک طرف و نظارت و انتقاد یعنی امر به معروف و نهی از منکر در طرف دیگر باشد با هم مساوی نیستند، تصریح کرد: انتقاد باید سازنده، صدق، منطقی، اما شجاعانه و ساختارشکن باشد.
 
وی تأکید کرد:‌ مسؤولان باید حواسشان باشد که هر دولت، مجلس یا دستگاه قضایی وعده‌ای به مردم داده باید پای وعده‌ها بایستد چراکه نظام به مردم وعده داده است، حتی مسؤولان فعلی باید پاسخ‌گوی وعده‌های مسؤولان قبلی باشند و در اجرای بخشی از وعده‌ها که اجرایی نشده است تلاش کرده و آنها را اجرایی کنند.
 
تمام رگه‌های وابستگی کشور به غرب باید قطع شود
رحیم‌پور ازغدی در ادامه موضوع مفهوم‌شناسی بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی، با بیان این‌که دشمنان هرگاه احساس کردند در مسؤولان ایران احساس ضعف است، فشارها را بیشتر کردند و هرگاه دیدند که مسؤولان گفتند ما می‌توانیم عقب‌نشینی کرده و برای گفت‌وگو پیش‌قدم شدند، گفت: اکنون مذاکرات می‌شود اما تحریم‌ها هم بیشتر شده و این قابل پیگیری و توجه است.
 
وی با اشاره به متن پیام امام خمینی(ره) در قضیه حکم اعدام سلمان رشدی و اقدام غرب در تحریم کشور به واسطه آن پیام، افزود: امام خمینی(ره) فرمودند که چرا من وقتی حکم شرعی و اسلامی را که مورد اجماع همگان بود درباره یک مرتد اعلام کردم اما همه غرب آشفته شدند و به تکاپو افتادند، غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت عملی مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‌های شوم آنان اطلاع یافته و فهمید‌ند اسلام مجاهد است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که هرگز نباید غافل شویم، بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که تمام رگه‌های وابستگی کشور را از این دنیای متوحش قطع کنیم، تصریح کرد: امام راحل می‌فرمایند که مشکل ما با غرب اشتباه ما نیست، ما تندروی نکرده‌ایم مسأله این است که جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمانان تعبد دارند.
 
مطالبات انقلاب اسلامی در دهه فجر بازگو شود
وی با اشاره به اصول و ضوابط مبنایی قانون اساسی درباره اقتصاد و بازار در جمهوری اسلامی، خواستار مطالبه این مبانی براساس اصول قانون اساسی از قوه قضائیه شد و با بیان این‌که باید مطالبات انقلاب اسلامی درباره اقتصاد و بازار را در دهه فجر بگوییم، تصریح کرد: وقتی پول و بودجه در اختیار دولت‌ها است، مسؤولان باید نیازهای جامعه را فراهم و همه امکانات اعم از تشکیل خانواده، مسکن، خوراک، بهداشت و آموزش و پرورش در اختیار همه باشد.
 
رحیم‌پور ازغدی با بیان این‌که ملاک بازار اسلامی آن است که هرکسی امکان اشتغال دارد شغل داشته باشد، اظهار داشت: البته برخی حاضر نیستند هرکاری را انجام دهند و به دنبال کارهای راحت هستند، اما باید اگر گروهی از مردم کار تولیدی اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و تولید علم می‌کند حکومت باید برای آنها وسایل کار را فراهم کند نه این‌که مانع تراشی کند.
 
وی اظهار داشت: قانون تصریح می‌کند که در شکل تعاونی کارهای جمعی از طریق وام‌های مشروع و دیگر کارهای مورد تأیید شرع باید تشکیل شده تا سبب نشود که ثروت دست گروه خاصی نزدیک حکومت متمرکز و بین این ها دست به دست شود و دولت هم نباید به یک کارفرمای بزرگ مطلق تبدیل شود بلکه باید مکمل کار مردم باشد.
 
برخی شغل‌ها خلاف قانون بازار اسلامی است
عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: پیام انقلاب اسلامی در دهه فجر این است که مسؤولان و دولت‌ها موظف هستند طوری برنامه اقتصادی را تدوین کنند که شکل کار و محتوای آن در بازار اسلامی به گونه‌ای باشد که هرکسی تلاش شغلی انجام می‌دهد فرصت و ظرفیت و توان کافی برای فعالیت‌های سیاسی، عبادی و اجتماعی داشته باشد.
 
وی با بیان این‌که همه شغل‌های مشروع و مفید آزاد هستند و هیچ کاری نباید سبب بهره‌کشی افرادی از افراد دیگر شود، گفت: برخی شغل‌ها خلاف قانون بازار اسلامی است اما در بازار اسلامی جریان دارد؛ هر شغلی که انحصار ایجاد می‌کند و نمی‌گذارد رقابت سالم صورت گیرد و فرد به باندهای قدرت وصل می‌شود خلاف قانون اساسی است.
 
رحیم‌پور ازغدی گفت: بزرگداشت انقلاب اسلامی تنها به چراغانی و جشن و پخش شیرینی نیست، بلکه شیرینی اصلاح بازار، ممنوع شدن، ممانعت و کشف احتکار، ربا و معاملات حرام و ممنوع و حرام شدن هر نوع کار اقتصادی در بازار است که به اسراف در جامعه دامن می‌زند و الگوی مصرف اشتباه در تولید، توزیع و خدمات به وجود می‌آورد.
 
منابع و ثروت در کشور باید به درستی مدیریت شود
وی با بیان این‌که اقتصاد و بازار باید مجهز به علوم و فنون شود و از سر بی‌علمی و بی‌سوادی دوباره کاری صورت نگیرد و پول ضایع نشود، افزود:‌ خداوند غضب می‌کند از این‌که پول و سرمایه عاقلانه مصرف نشود و ضایع شود که این نفرت خداوند را برمی‌انگیزد، پول، نفت، سرمایه، زمین، آب، جوانان تحصیلکرده باید به درستی مدیریت شوند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: خداوند از سر و صداها و نطق‌های بی‌خودی بی‌زار است، مسأله اصلی را فرعی کردن و مسأله فرعی را اصلی کردن، و سر مسائل بی‌جهت چونه زدن مصیبت‌های جامعه ما شده است.
 
وی ادامه داد: هر نوع معامله اقتصادی که سبب سلطه و نفوذ کشورهای بیگانه به ویژه کشورهای دشمن در بازار اسلامی شود حرام و ممنوع است وباید دولت جلوگیری کند، اگر بازار ما تحت سیطره کالاهای صهیونیستی قرار گیرد و تولید کننده داخلی شکست بخورد و کمپانی‌های خارجی بازار را مدیریت کنند خلاف قانون اساسی و آرمان های انقلاب اسلامی است.
 
منابع ثروت باید عادلانه در کل کشور تقسیم شود
رحیم‌پور ازغدی با بیان این‌که تأکید بر تولید کشاورزی، دامی و صنعتی که کشور را در این زمینه‌ها خودکفا کند و هیچ وابستگی به دیگران نداشته باشد جزو اصول قانون اساسی است، گفت: آنقدر نیروهای خوب و سرمایه‌های مناسب در کشور سرگردان هستند که خود ما از فعالیت آنها جلوگیری کرده‌ایم و نمی‌گذاریم به درستی فعالیت کنند.
 
وی با اشاره به این‌که قانون از مالکیت شخصی حمایت می‌کند و منابع ثروت باید عادلانه در کل کشور تقسیم و هر استانی به اندازه استعداد رشدی که دارد از این سرمایه‌ها بهره‌مند شود، ابراز کرد: دولت موظف است همه ثروت‌های ناشی از ربا، رشوه و اختلاس، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از معاملات دولتی، فروش زمین‌های موات و مانند آنها را مصادره کند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید بر روی اصول قانون اساسی درباره بازار اسلامی کار کنند، گفت: هرچند نیروهای شایسته‌ای در این دو نهاد هستند اما برخی مسؤولان این دو نهاد تصمیم به حفظ وضع موجود دارند و لازم است که بخش‌های پژوهشی سه قوه مشکلات بازار را به صورت علمی و اسلامی به بحث بگذارند.
 
ضرورت ایجاد انقلاب در توزیع رشته‌های تحصیلی
وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی را تشکیل دادند، زحماتی هم کشیده شد اما چند نفر را معرفی کردند و جایزه دادند که خوب هم بود اما هدف این نبود، گفت: مسأله را شخصی کردند درحالی که قرار بود در عرصه‌های مختلف برای نقد و مناظره جریان‌سازی و نهادینه‌سازی شود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رهبری چند بار گفتند که بدون نقشه جامع ما سرگردان هستیم، اکنون بیماری مدرک دادن در دانشگاه در حوزه هم وارد شده است، دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد و پیام نور همینطور دانشجو می‌گیرند و مدرک می‌دهند اما کسی جواب نمی‌دهد که بازار تا چه اندازه به این فارغ‌التحصیلان احتیاج دارد.
 
وی گفت: اکنون بسیاری از افراد مدرک دارند اما شغل ندارند، باید در توزیع رشته‌های تحصیلی انقلاب ایجاد کرد، در گذشته از هند و بنگلادش پزشک وارد کشور می‌کردیم اما اکنون پزشکان کشور خودمان هم شغل ندارند، مسأله تورم، وارد و صادرات، موانع رشد و تولید در بازار باید به درستی بررسی شوند و مسؤول این امر کرسی‌های نظریه‌پردازی هستند.
 
برخی بازارها به هیچ اصلی پایبند نیستند
رحیم‌پور ازغدی با بیان این‌که در حال حاضر بازارهایی تشکیل می‌شود که نه اصالت بازار سنتی را دارند نه حتی نظم سکولار غربی را که قیمت‌ها شفاف و یکسان باشد، پاسخ‌گو باشند و مالیات‌ها هم مشخص باشد، اظهار داشت: این بازارها نه غرب سکولار هستند و نه بازار سنتی اصیل، یک بازار شلم و شوربا به راه انداخته‌اند که به هیچ اصلی پایبند نیستند.
 
حوزه و دانشگاه مسؤول درجه اول تشکیل بازار اسلامی
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دانشگاه ما مسؤول است و وقتی موفق است که دانشکده‌های اقتصاد ما توضیح دهند و براساس قانون اساسی فرمول بیاورند که چگونه می‌توانیم بازار اسلامی را از شر تورم و دلالی نجات دهیم که اگر دانشگاه نتواند دانشگاه نیست دارالترجمه و مرکز توزیع مدرک است؛ مسؤول درجه اول برای تشکیل بازار اسلامی حوزه و دانشگاه هستند.
 
وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی یعنی ما می‌توانیم، اظهار داشت: آنها که چشم و دلشان به غرب است بدانند که اقتصاد غرب خود شکست خورده است کشورهای سرمایه‌داری اروپا و غرب هزار گونه مشکل دارند این جنگ‌های فرقه‌ای را به راه می‌اندازند تا مشکلات اقتصادی خود را جبران کنند، انقلاب اسلامی کمر آمریکا و غرب را شکسته است./920/پ201/ج
ارسال نظرات