۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۲۴۴۶۸۹
مبلغ برجسته حوزه تبیین کرد؛

چگونه فرزندان خود را نماز خوان و مسجدی تربیت کنیم؟

خبرگزاری رسا ـ حجت­الاسلام محمدرضا انصاری با بیان این‌که توجه والدین به عملکرد خود مهم ترین شیوه تربیت فرزندان در سنین کودکی است، گفت: والدین بیشترین تأثیرگذاری را در تربیت قرآنی فرزندان خود دارند و حتی بچه‌ها اهمیت­ندادن والدین به حضور قلب در نماز را درک می‌کنند.
نماز خوان کردن  فرزندان

حجت­الاسلام محمدرضا انصاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شیوه تربیت فرزندان در زمینه نماز خواندن خاطرنشان کرد: طبق آموزه­های قرآن، کاهل­بودن در نماز و اهمیت ندادن به آن، سبب پیروی از شهوات می­شود؛ برای هدایت و تربیت قرآنی فرزندان بایستی از سنین کودکی نماز را در وجود آنان نهادینه کرد و شاه کلید تربیت قرآنی، تربیت بر اساس نماز است.

 

این کارشناس دینی به تأثیر تربیت بر اساس نماز در حفظ جامعه اشاره کرد و گفت: اگر تربیت بر اساس نماز در بحث فرهنگ تربیت ما وارد شد، می‌تواند جامعه را حفظ کند؛ خاصیت اصلی نماز این است که قدرت تحمل انسان را افزایش می‌دهد.

 

الگوبرداری فرزندان از والدین

 

وی درباره الگوبرداری فرزندان از والدین تصریح کرد: طبق سخن روانشناسان، 70 درصد شخصیت انسان، در سنین 4 تا 7 سالگی صورت می‌گیرد؛ اگر والدین به نماز اهمیت دهند، بچه­ها ارزش­گذاری کرده و به نماز اهمیت و بها خواهند داد؛ ارزش­گذاری بچه‌ها از طریق چشم است و بچه‌ها از والدین الگوبرداری می‌کنند.

 

حجت­الاسلام انصاری با اشاره به روایت «کونوا دُعاهً لِلنّاسِ بِغَیرِ ألسِنَتِکُم»اظهار داشت: در روایتی آمده است با غیر از زبان، مردم را به سوی خدا دعوت کنید، بنابراین والدین بیشترین تأثیرگذاری را در تربیت قرآنی فرزندان خود دارند و حتی بچه‌ها اهمیت­ندادن والدین به حضور قلب در نماز را درک می‌کنند.

 

تأثیر عمل والدین در تربیت فرزندان

 

این مبلغ دینی با اشاره به تأثیر عمل والدین در تربیت فرزندان خاطرنشان کرد: عمل والدین همان تربیت فرزندان در سنین کودکی است؛ فرزندان در سنین کودکی از معلم و آموزگار خود الگوبرداری می‌کنند و سخنان او را به خوبی می‌پذیرند و در این سن نباید اشتباه معلم را به فرزندان گفت؛ چرا که این کار سبب دوگانگی در فرزندان می‌شود و باید این اشتباه را به معلم او گوشزد کرد.

 

وی با بیان این که استفاده از ابزار روز بایستی در تربیت فرزندان مدیریت شود، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود فرمودند ابزاری که دشمنان با آن فرهنگ مان را تخریب می‌کنند، بایستی با همان دین خود را تبلیغ کنیم؛ یعنی ابزار روز مثل چاقو بوده که اگر در دست انسان عاقل باشد، بهینه مصرف می‌کند و اگر در دستان فرد نادان و غافل قرار بگیرد، استفاده نادرست از آن می­شود.

 

راه مسجدی شدن بچه ها

 

حجت­الاسلام انصاری با اشاره راه مسجدی ­شدن بچه‌ها گفت: باید گاهی اوقات فرزندان را با خود به مسجد برد؛ به عنوان مثال یک نماز را به جماعت و نماز دیگر را به فرادی خواند؛ چراکه نبایستی حضور طولانی بچه‌ها در مسجد سبب دل­زدگی آنان از آن مکان شود.

 

این کارشناس دینی به ارائه راهکارهایی افزود: نباید توقع مؤدب نشستن در مسجد را از بچه‌ها داشت و نبایستی شلوغی­کردن بچه­ها در مسجد یا مکان­های دیگر را نقاط منفی او به حساب آورد و اقتضای بچه‌ها به حساب می­آید.

 

وی تصریح کرد: به جای گذاشتن خاطرات خوش از حضور در مسجد، دادن هدیه به خاطر حضور در مسجد در برخی اوقات و پوشیدن لباس مخصوص مسجد از عواملی هستند که می‌توانند در مسجدی­شدن بچه‌ها دخیل باشد./822/ت302/ف

ارسال نظرات