۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۲۴۵۹۲۲
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

قیام امام خمینی برمدار قوی‌ترین مبانی فقهی شکل گرفت

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه گفت: اگر ابداعات امام خمینی(ره) در فقه به‌عنوان یک فقیه نبود هیچ‌وقت این انقلاب شکل یک انقلاب را به خود نمی‌گرفت و شاید حتی هیچ‌وقت انقلابی به وجود نمی‌آمد.
 آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار، در جمع طلاب حاضر در پنجمین نشست نسبت تکلیف گرایی و نتیجه گرایی که دوشنبه شب در محل نمازخانه مؤسسه مفتاح حکمت برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و ایام‌الله 22 بهمن به‌تمامی مسلمانان دنیا، اظهار کرد: عنوان و موضوع این نشست ابعاد گوناگونی دارد ولی من سعی دارم که انقلاب امام را از بعد فقهی در فقه پویای شیعه مورد بررسی قرار دهم.

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بابیان این‌که برای روشن شدن موضوع باید این سؤال را مطرح کرد که آیا امام خمینی(ره) به‌ مقتضای تکلیف عمل می‌کرد با این‌که به دنبال یک نتیجه بود، گفت: مهم‌ترین موضوع در بررسی شخصیت امام خمینی(ره) است چراکه ایشان شخصیتی جامع الاطراف بود در تمام زمینه‌ها در حد اعلاء عمل کردند.

 

 

وی افزود: امام خمینی(ره) در عرفان، فقه، تفسیر و تمام علومی که فقها بر آن نظر دارند در حد اعلاء پیش رفته بودند بنابراین این ابعاد یک شخصیت ممتاز و بی‌نظیری در تاریخ ساخته، ولی استنباط من این است که شخصیت علمی امام خمینی(ره) در فقه موجب شکل‌گیری این شخصیت علمی شده است.

 

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان این‌که تردیدی نیست که اوج امام خمینی(ره) در فقاهت موجب شکل‌گیری این انقلاب ارزشمند در سطح دنیا شده است، اظهار کرد: اگر ابداعات امام خمینی(ره) در فقه به‌عنوان یک فقیه نبود هیچ‌وقت این انقلاب شکل یک انقلاب را به خود نمی‌گرفت و شاید حتی هیچ‌وقت انقلابی به وجود نمی‌آمد.

 

 

وی ادامه داد: در فقه پویای شیعه بابی به نام امربه‌معروف و نهی از منکر است و عدم‌تشخیص دقیق برخی از فقها که کدام باب به‌عنوان مبنای فقهی امام خمینی(ره) در قیام ایشان بوده است آنان را به‌اشتباه انداخت و موجب شد که دیر معنای انقلاب را درک کنند.

 

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بابیان این‌که با بررسی دقیق فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر متوجه آن می‌شویم که جامع علما و فقهای شیعی از قدیم الایام معتقد بر این بوده که اگر ظن در تأثیر آن وجود داشته باشد باید در عمل به این فریضه به شرایط آن دقت شود، گفت: شرط تأثیر آن‌چنان دارای اهمیت است که جامع علما فرموده‌اند که اگر علم در عدم تأثیر یا حتی ظن در تأثیر آن است شرط وجوب این فریضه ساقط می‌شود.

 

 

وی افزود: حتی فقهای شیعی نیز معتقد بر این بوده‌اند که حتی اگر ظن به تأثیر وجود داشته باشد ولی احتمال خطر برای نفس و مال و خانواده و حتی ملازمان وجود داشته باشد باید از عمل به این فریضه اجتناب کرد.

 

 

عضو جامعه مدرسین با بیان این‌که حتی مرحوم محقق و مرحوم علامه در کتب شرایع و تحریر اذعان به این دارند که اگر ظن در تأثیر باشد وجوب این فریضه ساقط می‌شود، گفت: این فقط فتوای امام خمینی(ره) است که در این شرایط حتی اگر ظن به تأثیر باشد فریضه از وجوب ساقط نمی‌شود.

 

 

وی افزود: حال اگر بر فتوای امام خمینی(ره) در شرط اول هم عمل کنیم در شرایط دوم دچار مشکل خواهیم شد.

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به این‌که فقط عمل به فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر نمی‌تواند به‌تنهایی از مبانی انقلاب و قیام امام خمینی(ره) باشد، ابراز کرد: در احادیث و روایات ما احادیثی آمده است که نشان از این است فقهای زمان امام مرکز و مبنای دقیق امام خمینی(ره) را برای قیام از منظر فقه متوجه نشده‌اند.

 

 

وی ادامه داد: در این احادیث مهم‌ترین مضمون و اساسی‌ترین مرکز فکری آن متمرکز به حفظ حریم اسلام است حتی به‌شرط به خطر افتادن کل جامعه اسلامی.

 

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که وقتی امام خمینی(ره) در قم بر منبر رفت و فریاد به داد اسلام برسید را سر داد از همان اول ایشان مبنای فقهی خود را برگزیده بودند، گفت: فقها و علمای قم آن زمان متوجه آن نشدند که فریاد امام خمینی(ره) برای نجات اسلام فقط یک خطابه نیست بلکه مرکز فقهی و مبنای علمی امام خمینی(ره) است.

 

 

استاد درس خارج فقه با بیان این‌که این مبنای فقهی امام خمینی(ره) باعث شده بود که هیچ تزلزلی در ایشان نباشد، اظهار کرد: ایشان مدار مبنای فقهی خود را طوری انتخاب کرده بودند که این جریان تبدیل به یک انقلاب جهانی شد که تابه‌حال نظیر خود را نداشته است./837/پ201/ج

ارسال نظرات