۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۲۴۶۸۹۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

انجام وقف در زمینه حوزه های علمیه افزایش یابد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به این که از زمان گذشته اوقاف یکی از منابع مالی مهم حوزه های علمیه بوده است، گفت: باید انجام وقف با نیت مدارس علمیه در جامعه بیشتر شود.
حجت الاسلام يعقوبي - نشست تخصصي وقف و حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی شنبه شب در نشست توسعه و ترویج فرهنگ وقف با نیت حوزه های علمیه که با حضور حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، رؤسای ادارات اوقاف شهرستان های مختلف و مدیران حوزه های علمیه استان در محل دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: باید همه مسؤولان و متولیان در راستای افزایش انجام وقف در زمینه نیازهای مدارس علمیه تلاش بیشتری داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: از زمان گذشته حوزه های علمیه هیچ گاه برای تأمین مخارج و منابع مالی خود به دولت و حکومت متکی نبودند و توسط مردم تأمین می شدند که این رویه مناسب در زمان فعلی نیز می بایست تداوم یابد.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی با اشاره به این که برای سالیان دراز یکی از اصلی ترین منابع مالی مدارس علمیه انجام وقف در زمینه نیازهای حوزه بوده است، تصریح کرد: در جامعه امروزی نیز می بایست این سنت حسنه پررنگ تر شده و انجام وقف در راستای رفع نیازهای مدارس علمیه افزایش یابد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر تلاش بیشتر برای فرهنگ سازی صدقه جاریه وقف در جامعه، خاطرنشان کرد: باید روحانیان و طلاب جایگاه واقعی وقف و نقش آن در رفع مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... جامعه را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

 

به گفته وی همچنین می بایست وقف های جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله حوزه های علمیه، مشکلات آموزشی، مسائل درمانی و ... هدایت شوند چرا که در حال حاضر غالب موقوفات موجود در زمینه روضه حضرت سیدالشهدا(ع) وقف شده اند و این حوزه اشباع شده است.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه وقف در جامعه، اظهار داشت: وقف همواره در خدمت دین بوده و وقف کردن بزرگ ترین نعمت و مصداق اطاعت از خداوند است.

 

وی اضافه کرد: وقف کردن و اجرای این صدقه جاریه و باقیه به عنوان عملی نیک و ارزنده، رضایت خداوند منان را به همراه داشته و در عین حال بسیاری از نیازهای مردم در زمینه های مختلف را نیز تأمین خواهد کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی با تأکید بر این که ترویج فرهنگ وقف در جامعه امری ضروری است، تصریح کرد: در زمینه ترویج و تبیین فریضه الهی وقف حوزه های علمیه و طلاب و روحانیان ظرفیت بسیار بالایی دارند.

 

وی اضافه کرد: روحانیان مبلغ به واسطه حضور در مناطق مختلف و ارتباط تنگاتنگ با مردم می توانند از توان بالای منابر و مجالس برای ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه استفاده کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در پایان با اشاره به این که در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه استان بیش از چهار هزار و 660 موقوفه با حدود 9 هزار و 200 رقبه وجود دارد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر 80 وقف جدید در این استان به ثبت رسیده که از این تعداد شش وقف به نیت حوزه های علمیه انجام و ثبت شده است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات