۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۴۷۳۵۶

آمریکا برای جدایی اروپا از روسیه برنامه ریزی کرده است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و خبرنگار ایتالیایی و نماینده سابق پارلمان اروپا گفت: آمریکا برای جدایی اروپا از روسیه برنامه وسیعی دارد و برای تحقق این هدف بحران اوکراین انتخاب شده است.
جوليتو کيزا

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، 'جولیتو کیزا' نویسنده و خبرنگار ایتالیایی و نماینده سابق پارلمان اروپا روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه روسی 'زافترا' گفت: بحران اوکراین فقط به نفع امریکا است و مقامهای آمریکایی در ایجاد این بحران بطور دقیق برنامه ریزی کرده بودند.

 

وی گفت : نمی دانم تا چه اندازه اوباما در طراحی این برنامه مشارکت داشته اما بدیهی است که اوباما آمریکا را اداره نمی کند. نئومحافظه کاران، حزب جمهوریخواه، پنتاگون و سازمان های اطلاعاتی آمریکا را اداره می کنند.

 

 

وی ادامه داد: طبقه نخبه حاکم بر آمریکا بر این باورند که زمان نبرد تعیین کننده با روسیه فرا رسیده است.در حال حاضر این نبرد در عرصه های اقتصادی و دیپلماتیک است و با اعمال تحریم ها علیه روسیه دنبال می شود و هنوز به مرحله جنگ اتمی نرسیده است اما نخبگان آمریکا برای درهم شکستن روسیه مصمم شده اند.

 

 

کیزا که بیش از 20 سال خبرنگار نشریه های ایتالیایی 'لااستامپا' و 'یونیتا' در مسکو بوده، معتقد است مقامهای آمریکایی به خوبی پوتین را می شناسند و او را فرد محتاطی می دانند که در جهت تشدید بحران تلاش نخواهد کرد و فقط از کشور خود دفاع می کند و هیچوقت حمله نخواهد کرد.

 

 

وی ادامه داد: پوتین حتی در شرایط حساس کنونی اوکراین محتاطانه و سنجیده رفتار می کند. اما صبر و بردباری رییس جمهوری روسیه هم حدی دارد و وضعیت مناقشه دونباس این مساله را نشان داد. پوتین نمی تواند اجازه بدهد اقلیت روس تبار در اوکراین نابود شود. این امر برای مردم روسیه و شخص پوتین غیرقابل قبول است.

 

 

خبرنگار ایتالیایی گفت: از نظر اصول بین المللی این اقدام غیرقابل قبول است و زمانی که پوتین می گوید جهان در شرایط هرج و مرج قرار دارد و معیارهای بین المللی بکار گرفته نمی شوند کاملا حق دارد.

 

 

وی افزود: در حالی که غرب پوتین را خصومت طلب معرفی می کند اما این شخص به هیچ کشوری حمله و لشکرکشی نکرد. با وجود این که رفتار پوتین را جنگ طلبانه می نامند شاهد هستیم این غرب است که تسلیحات پیشرفته و تاسیسات نظامی را در مجاورت مرزهای روسیه مستقر می کند.

 

 

نماینده سابق پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: تاسیسات نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه تاسیس می شود و مرزهای این پیمان گسترش می یابد و آمریکا با برنامه و طرح اتهامات واهی علیه روسیه این اقدامات را رهبری می کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت فقط در صورتی می تواند تغییر کند که مقامهای آمریکایی بخواهند اما آنها برای تشدید تنش های غرب با روسیه تلاش می کنند.

 

 

نویسنده ایتالیایی گفت: بسیاری در اروپا واقعیت های اقدامات آمریکا را درک نمی کنند.در این وضعیت شاهد هستیم که مقامهای ارشد اروپایی مانند افراد معقول و سنجیده رفتار نمی کنند بلکه برخورد آنها با مسایل مانند کودکان لوس است که تلاش می کند همه چیز را تجربه کند و به آسانی بر مشکلات غلبه کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که آمریکا اقدامات تهاجمی خود را علیه روسیه آغاز کرده است کشورهای قدرتمند اروپایی و در وهله اول قدرت های اروپای غربی هیچ اقدامی برای متوقف کردن آمریکا و اعمال و سیاست های نسنجیده آن انجام نمی دهند.

 

 

نماینده سابق پارلمان اروپا این وضعیت را برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه خطرناک دانست که در آینده عواقب آن بروز خواهد کرد.

 

 

خبرنگار ایتالیایی در همین حال به سفر اخیر رهبران آلمان و فرانسه به مسکو اشاره کرد و گفت: این اقدام بدون هماهنگی با آمریکا انجام گرفت و خانم مرکل و اولاند برای حل بحران اوکراین تلاش کردند. آنها پیش از سفر به مسکو از کی یف دیدار کرده و تلاش کردند تا پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین را برای پایان دادن به مناقشه متقاعد کنند.

 

 

وی ادامه داد: این سفرها نشان داد که برخی سران اروپایی خطر اقدامات آمریکا در مساله اوکراین و آغاز ارسال تسلیحات آمریکایی به این کشور را درک می کنند و از این وضعیت نگران هستند.

 

 

کیزا در پایان مصاحبه گفت: هر چند که سران کشورهای اروپایی هنوز با روسیه رفتار غیردوستانه دارند اما شروع به انجام اقدامات سنجیده کرده اند و امروز این سوال مطرح است که آیا اروپا می تواند از تهدید آمریکا خلاص شود یا خیر. امروز برخی از رهبران اروپایی این خطر را احساس می کنند. /982/د102/ک

منبع: ایرنا 

ارسال نظرات