۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۲۴۷۶۹۱
حجت الاسلام مؤمنی:

زیاده خواهی در حلال نیز انسان را به غفلت می کشاند

خبرگزاری رسا ـ مبلغ و کارشناس دینی با بیان این‌که برای رسیدن به خواسته‌ها نباید حریص باشیم، گفت: این مسأله انسان را به غفلت می‌کشاند، باید صبوری به خرج دهد و از خدا بخواهد از راه حلال و مشروع به آن دست پیدا کند؛ با خروج از طریق بندگی انسان به مطلوبش نمی رسد.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی شب گذشته در برنامه هفتگی هیأت فاطمیون قم با بیان این که تمام دستوارت کلی قرآن و روایات برای رسیدن به خیر است، اظهار داشت: فلاح و رستگاری انسان در دنیا و آخرت به واسطه عمل به این دستورات محقق می شود؛ رسول خدا به اباذر فرمود کلمات ما را حفظ کن یعنی به آنها عمل کن.

 

وی با اشاره به این که راه های اصلی و فرعی خیر در کلام معصومین(ع) آمده است، افزود: هرچیزی که لازمه حیات انسان باشد در روایات به صورت خاص و جزئی بیان شده است و هرآنچه در روایات نیست نه تنها لازمه زندگی نیست بلکه آفت است.

 

مبلغ برجسته حوزه گفت: اتصال به بیان معصومین(ع) راه ها را به روی ما می گشاید؛ ایشان تمام نقاط ضعف و قوت ما را دیده اند و براساس آن دستورات زندگی را ارائه فرموده اند؛ ما باید چندین برابر اعتمادی که به طبیب داریم را به طریق اولی نسبت به فرمایشات ائمه اطهار(ع) داشته باشیم.

 

حجت الاسلام مؤمنی به تشریح روایتی از پیامبر(ص) پرداخت و گفت: حضرت فرمود قواعد دین برپنج مطلب استوار است که سعادت دنیا و آخرت را برای ما رقم می زند؛ چرا برخی از ما به ائمه اطهار(ع) مراجعه نمی کنیم و برای رفع مشکلات خود کاسه نیاز به سوی دیگران دراز می کنیم؛ کلمات و دستورات معصومین(ع) را اگر لحاظ کنیم تمام دغدغه های ما را برطرف کرده و سعه صدر به انسان داده می شود.

 

مبلغ برجسته حوزه معرفت نسبت به معبود پیدا کردن را نخستین قاعده دین خواند و تصریح کرد: انسان باید خود و معبود را بشناسد؛ با این شناخت بسیاری از مصائب نه تنها سخت نیست بلکه شیرین و گوارا خواهد بود و صنع خدا و هرآنچه از او صادر می شود را شیرین می بیند«ما رَأَیتُ اِلّا جمیلاً».

 

خدواند بسیاری از خطاهای ما را حتی از پیامبر مخفی می کند

 

حجت الاسلام مؤمنی گفت: پیامبر(ص) به خداوند فرمود خطاهای امت من را در روز قیامت فقط من و شما بدانم؛ خطاب آمد اینها بندگان من هستند به عزت و جلالم حتی نمی گذارم خیلی از کارهای آنها را حتی تو مطلع شوی؛ معرفت به خدا پیدا نکردیم که خود را محتاج دیگران می بینم، معرفت به خدا به انسان استغنا می دهد.

 

وی به فرازهایی از مناجات امیرالمؤمنیین(ع) پرداخت و ابراز داشت: ما همگی بنده خدا هستیم؛ اگر خدا به ما رزق ندهد مخلوق می تواند به ما رزق می دهد؟! یا دیگران به ما رحم کند؛ این مضامین چقدر برای انسان آرامش می آورد.

 

مبلغ برجسته حوزه دومین قاعده دین را قناعت انسان به آنچه دارد، عنوان کرد و گفت: مرحوم آیت الله پهلوانی می گفت هرگونه زیاده طلبی حتی در امور مباح و حلال، سیر انسان را کند می کند؛ کسانی که در مسیر سیر و سلوک هستند اگر قناعت نکنند و زیاده روی کنند مطمئنا از چیزی هایی که بدست آورده اند محروم می شوند.

 

زیاده طلبی یکی از را های نفوذ شیطان است

 

حجت الاسلام مؤمنی افزود: به همین دلیل است که می گویند پیش از سیر شدن دست از غذا بکشید؛ زیاده طلبی برای انسان قبض بوجود می آورد به آن حلالی که داریم قانع باشیم؛ شیطان اگر روزنه ای برای نفوذ پیدا کند تمام زندگی انسان را به هم می ریزد و یکی از آنها زیاده طلبی است.

 

وی از احتیاط و رعایت حدود الهی را سومین اصول بندگی معرفی کرد و گفت: یک غیبت و گناه می تواند انسان را به انحراف بکشاند؛ همه ما می دانیم دروغ و تهمت حکمش چیست بنابراین حرف هایی که ربطی به ما ندارد چه لزومی دارد بیان کنیم؟! چقدر غیبت و گناهان دیگری که از سوی زبان صادر می شود برای ما عادی شده است؛ باید به حدود و حقوق الهی معرفت پیدا کنیم.

 

این مبلغ برجسته حوزه چهارمین مورد را وفا داری به عهد خواند و گفت: نخستین عهدی که به گردن ما است عهد بندگی با خدا است« أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ»؛ سیدالشهدا(ع) به عهد خود وفا کرد.

 

حجت الاسلام مؤمنی دومین عهد را، عهدی دانست که باید با امام زمان(عج) ببندیم و تصریح کرد: در دعای عهد می خوانیم«اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یَوْمِی هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَیَّامِی عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فِی عُنُقِی»؛ همچنین باید نسبت به دیگران نیز وفای به عهد کنیم؛ روایات ما به صراحت می فرماید طرف مقابل چه مومن و چه کافر باشد باید به عهد خود وفا کنید.

 

از راه بندگی انسان به هرچه بخواهد دست پیدا می کند

 

وی صبوری نسبت به چیزی که نداریم را پنجمین مورد برشمرد و گفت: از راه بندگی خداوند انسان می تواند به هرچه می خواهد دست پیدا کند؛ برای رسیدن به هر مقام رفیعی نیاز به نردبان اعتماد به خداوند نیاز است؛ نباید چیزی که وجود ندارد و یا دست نیافتنی است را طلب نکنیم زیرا انسان را به طمع می اندازد و موجب بروز جنایت در انسان می شود.

 

مبلغ برجسته حوزه افزود: البته باید چیزی که نداریم را از خدا بخواهیم اما نباید حریص در این امر باشیم که این مسأله انسان را به غفلت می کشاند، باید صبوری به خرج دهد و از خدا بخواهد از راه حلال و مشروع به آن دست پیدا کند؛ با خروج از طریق بندگی انسان به مطلوبش نمی رسد.

 

حجت الاسلام مؤمنی درخواست برای دست یابی به این قواعد دین را بسیار مهم خواند و گفت: باید هم درصدد این امر باشیم و در این راه همت کنیم ؛ از طرف دیگر باید از حضرات معصوم(ع) نیز بخواهیم که اگر این دو باهم جمع شود انسان به سرعت می تواند مراحل سیر و سلوک را بپیماید.

 

 وی اهدف امام حسین(ع) در به وجود آوردن حماسه کربلا را در دو هدف عمده خلاصه کرد و گفت: نخستین آنها وفای به عهد بندگی است و همچنی برای این که نور هدایت را روشن کند و از رهگذر آن دیگران به درجات و کمالات بلند انسانی برسند.

 

این مبلغ برجسته حوزه با اشاره به این که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب برای قدم گذاشتن در این مسیر وقت کم و کار زیاد است، بیان داشت: همین الان کار را شروع کنید و از معصومین(ع) بخواهید تا واسطه شوند و از خدا بخواهند تا بتوانیم در مسیر سیر قدم برداریم و به کمال برسیم، این کار مهم را به فرداها نسپارید؛ اگر معصومین(ع) دست گیری کنند یقینا در کمترین زمان ممکن انسان می تواند این مراحل را بگذراند./928/پ202/ف

 

 

ارسال نظرات