۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۴۸۹۶۴
مفتی سابق قرقیزستان:

اسلام‌گرایی در قرقیزستان بسیار افزایش پیدا کرده است

خبرگزاری رسا ـ مفتی سابق قرقیزستان گفت: در پارلمان آینده این کشور افراد مذهبی حضور بیشتری خواهند داشت.
قرقيزستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «چوبک حاجی جلیل‌اف» مفتی سابق قرقیزستان اظهار داشت: در پارلمان آینده این کشور افراد مذهبی بیشتری حضور خواهند داشت.

 

 

وی در این رابطه تصریح کرد: در تاریخ مردم قرقیزستان هیچگاه مانند اکنون علاقه‌مندی نسبت به اسلام زیاد نبوده است و بسیار خوب خواهد بود که کرسی‌های بیشتری در پارلمان و دیگر نهادها به رهبران مذهبی کشور اختصاص یابد.

 

 

به گفته وی، اگر افراد با باورهای دینی غیرصحیح به مجلس این کشور راه یابند، آنگاه سمت‌وسوی دینی جامعه مسلمان کشور در مسیر نادرستی قرار خواهد گرفت.

 

 

وی ارزیابی کرد: در پارلمان جدید قطعا افراد مذهبی بیشتری وارد خواهند شد که اگر جهت‌گیری دینی آنان نادرست باشد، خطرات بسیاری را برای جامعه مسلمانان کشور در پی‌خواهد داشت زیرا این‌گونه افراد ابزارها و تربیون‌هایی را برای مطرح ساختن اندیشه‌های خود به دست خواهند آورد.

 

 

به عقیده وی، باید دولت سیاست گسترده‌ای را در زمینه آموزش‌های مذهبی در پیش گرفته و اقدامات آن باعث جدایی دین از سیاست نگردد.

 

 

این مسئله در حالی است که با افزایش اسلام‌گرایی در قرقیزستان، بسیاری از سیاستمداران این کشور در آستانه انتخابات برای بهره‌گیری از ظرفیت آراء جامعه مسلمانان کشور برنامه‌ریزی می‌کنند که در این میان برخی گروه‌های افراط‌گرا نظیر «حزب‌التحریر» و «جماعت تبلیغ» که طرفدارانی در میان جامعه دارند، سعی در نفوذ در برخی جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی در ساختارهای حاکمیت دارند.

 

 

در پارلمان قرقیزستان هم‌ اکنون 5 حزب «سوسیال دموکرات»، «آته‌ژورت»، «جمهوری»، «آرناموس» و «آته‌مکین» حضور دارند ضمن اینکه انتخابات آتی پارلمانی در این جمهوری در پاییز سال 2015 برگزار می‌شود./982/د102/ک

 

ارسال نظرات