۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۲۵۷۰۵۸

بازدید مدیرعامل خبرگزاری رسا از ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل خبرگزاری رسا در جریان سفر به بوشهر از ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع) بازدید کرد.
ضريح خيمه گاه اباالفضل (ع) در بوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، حجت الاسلام محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا به همراه سردبیر و دبیران این خبرگزاری از ضریح در حال ساخت خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در بوشهر بازدید کرد.

 

عبدالرضا مطاف رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر در جریان این بازدید به تشریح وضعیت این پروژه پرداخت و گفت: این پروژه در تاریخ یکم مردادماه سال 1392 آغاز و مجری آن ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر است.

 

وی افزود: جنس سازه این ضریح از چوب ساج است که در اصطلاح فنی به ابر چوب معروف بوده و در مقابل رطوبت و هجوم حشرات بسیار مقاوم است به گونه ای که سازه اصلی بسیاری از کشتی ها از این چوب استفاده می شود.

 

مطاف درباره جنس داخل ضریح گفت: جنس داخل آن از هنر فاخر و منحصر به فرد کشور ایران اسلامی یعنی خاتم که متشکل از انواع استخوان و عاج فیل و چوب های فوفال و نارنج، اناب و سایر سیم های برنجی مسی بعضا نقره ای استفاده شده است و قطعات ظریف خاتم با گره سازی اسلامی همچنان ویژگی های محسور کننده از خود باقی می گذارد.

 

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر درباره جنس تاج و پرطاووسی های ضریح اظهار داشت: جنس این دو از مس و روکش طلا با تکنیک مثقال کاری است.

 

وی به وزن سازه های این پروژه اشاره کرد و بیان داشت: وزن کلی هر نیم ضریح یک تن و 600 کیلوگرم که جمعاً سه تن و 200 کیلوگرم است؛ میزان نقره مصرفی در آن هزار کیلوگرم، طلا بین 6 تا 7 کیلوگرم و 110 کیلو مس است.

 

مطاف درباره هزینه ساخت این ضریح گفت: بر اساس برآوردهای بعمل آمده هزینه ساخت این ضریح حدود 35 میلیارد ریال خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه این حرکتی یک کار فرهنگی بوده است، گفت: از دستگاه ها و ادارات خواستیم که برنامه ها و تجمعات عقیدتی مذهبی خود را در مکان ساخت این ضریح برگزار کنند.

 

مطاف با اشاره به این اینکه تاکنون چنین اقدام معنوی در سطح استان بوشهر شکل نگرفته است، تصریح کرد: از زمان ساخت این ضریح بالغ بر 200 هزار نفر تا پایان سال 1393 از آن بازدید کردند.

 

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر گفت: وجود این ضریح برکات معنوی را برای استان داشته  و تاثیر فرهنگی بسزایی در شهر گذاشته است.

 

وی در پایان گفت: قرار است پس از اتمام کار ساخت آن از طریق بوشهر به استان خوزستان و سپس به ایلام و از مرز مهران وارد عراق شود./833/پ202/ب4

ارسال نظرات