۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۶۳۲۹۷
مبلغان جهادی(64)

تهیه و ارائه برنامه پنج‌گانه در حوزه عفاف و حجاب

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه تبلیغی طهورا از تهیه و ارائه برنامه پنج‌گانه عفاف و حجاب برای دانش‌آموزان دختر و پسر از سوی این گروه تخصصی خبر داد و گفت: این گروه تبلیغی در حوزه تخصصی حجاب و عفاف برای دخترها و غیرت و نگاه برای پسرها برنامه دارد.
نمايي از تبليغ جهادي طلاب در مناطق محروم کرمان

حجت­الاسلام مهدی بیاتی، مدیر گروه تبلیغی تخصصی طهورا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا،خاطرنشان کرد: گروه طهورا فعالیت خود را در دفتر تبلیغات اسلامی آغاز کرده است و در حوزه تخصصی حجاب و عفاف برای دخترها و غیرت و نگاه برای پسرها برنامه دارد.

 

این مبلغ دینی درباره فعالیت­های گروه تبلیغی تخصصی طهورا اظهار داشت: فعالیت­های این گروه تبلیغی به چند دسته تقسیم می­شود که نخستین فعالیت آن آموزش برای طلاب گروه است که مهارت­ها و محتواهای مورد نیاز در حوزه حجاب و عفاف را مبلغان خواهر و برادری که در این گروه به همکاری می پردازد، جمع­آوری می­کنند.

 

وی با اشاره به سیر مطالعات این گروه تصریح کرد: در مرحله دوم، پروژه­های پژوهشی و مطالعاتی را تعریف می­کنیم که سیر مطالعاتی حجاب و عفاف است و مباحث روانشناسی، جامعه­شناسی و تسلط بر آیات و روایات و از طرف دیگر مهارت­های تبلیغی برای کلاس­داری و تسلط بر فضای مجازی را برگزار می‌کنیم که در نهایت این مبلغان در چند بخش اعزام می‌شوند.

 

حجت­الاسلام بیاتی با بیان این‌که بخشی از کار تبلیغی این گروه، فعالیت در دانشگاه‌ها را شامل می­شود، گفت: با درخواستی که از سوی دانشگاه­ها مبنی بر تبلیغ در این مکان­های آموزشی صورت می گیرد، کارگاه­های عفاف و حجاب، تربیت مربی و پاسخ به شبهات را برگزار می­کنیم.

 

مدیر گروه تبلیغی تخصصی طهورا افزود: کرسی­های آزاد اندیشی در موضوعات حجاب و عفاف یکی دیگر از فعالیت­هایی است که از سوی این گروه در دانشگاه­ها انجام می­شود؛ این کرسی­ها در دو بخش برای دانشجویان و اساتید است.

 

این مبلیغ دینی با بیان این‌که دیگر مخاطبان این گروه، دانش­آموزان هستند، خاطرنشان کرد: با تهیه برنامه پنج‌گانه­ای در حوزه حجاب و عفاف توانسته­ایم این مبحث را بین دانش­آموزان با یک مدل جدید و واقع­نگری به وضعیت آن­ها طراحی کنیم که با عنوان پنج‌گانه عفاف و حجاب انجام می­شود.

 

وی افزود: پنج‌گانه مذکور این طور است که محتواها به صورت پاورپوینت در آمده است که مبلغان و دانش­پژوهان مؤسسه طهورا پس از آموزش، در دبیرستان­ها اجرا می­کنند؛ سرفصل­های این پنج‌گانه برای دانش­آموزان پسر و دختر متفاوت است.

 

حجت­الاسلام بیاتی به برنامه این گروه برای دانش آموزان دختر اشاره و خاطرنشان کرد: برای دخترها بحث تعبد و عقلانیت به دستور الهی نسبت به حجاب را داریم که در نهایت نگاه عقلانی به دستور حجاب است و از مجرای هستی­ و تعبدی که باید نسبت به دستورهای الهی داشت، وارد می­شویم.

 

مدیر گروه تبلیغی تخصصی طهورا افزود: فعالیت دوم این گروه برای دختر خانم­ها، رابطه حجاب و عشق است؛ یعنی این‌که چطور یک خانمی می­تواند نسبت به همسر فعلی یا آینده خود عشق بورزد و درباره کمک حجاب در این عرصه بحث می­شود.

 

این مبلغ دینی با اشاره به یکی دیگر از فعالیت های این گروه برای دانش آموزان دختر اظهار داشت: سومین فعالیت این گروه در رابطه با دختر خانم ها درباره تفاوت­های مردان و زنان است که وارد این مبحث شده و وظایفی که خدا برای مردان و زنان تعیین کرده و تعادلی که در دستورات الهی است را نشان می­دهیم؛ همچنین بحث عفاف را مطرح کرده که به چه صورت برخی انسان­ها ناخودآگاه عفیف و برخی دیگر غیر عفیف می­شوند.

 

وی یادآور شد: در مرحله بعد وارد مبحث حیا می­شویم که خداوند متعال به چه صورت زندگی مبتنی بر حیا را برای انسان­ها طراحی کرده است.

 

حجت­الاسلام بیاتی درباره پنجگانه پسرها تصریح کرد: پنج‌گانه پسرها نیز به جز دو مورد همانند دخترها است؛ با این تفاوت که مباحث مدیریت نگاه و مردان آهنین که همان مسأله غیرت ورزی است، در پنج‌گانه پسرها وجود دارد.

 

مدیر گروه تبلیغی تخصصی طهورا درباره برگزاری این پنجگانه­ها در مدارس گفت: پنج‌گانه دخترها با عنوان نیلوفرانه و پنجگانه پسرها با عنوان مردان آهنین است؛ این پنجگانه­ها با توجه به امکانات مدارس در 5 الی 10 جلسه اجرا می­شود؛ بعد از این پنج‌گانه­ها، با یک روش علمی و منطق روانشناسی، از افراد آمار گرفته و نشان می­دهیم که اغنای اندیشه و تحریک احساسات افراد برای تغییر رفتار خود به یک رفتار عفیفانه و از سر خودکنترلی و آگاهانه حرکت کنند و موجش به چه صورت حرکت و تغییر کرده است.

 

این مبلغ دینی با بیان این‌که این طرح را در سال گذشته در مشهد برای 40 مدرسه و امسال نیز در 100 مدرسه شهر قم اجرا کردیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم که مسائل فرهنگی مسائلی به هم پیچیده است؛ ساده انگارانه است که برای حل کردن مسأله­ای مثل حجاب یا مدیریت نگاه اطلاع نداشته باشیم که این مسأله به موضوعات دیگری نیز وابسته است.

 

وی افزود: احساس کردیم فعالیت­هایی که در این زمینه صورت می­گیرد، ابتر است و دنباله­گیری نمی­شود؛ بنابراین معتقدیم که تبلیغات بایستی بسته­ای و به صورت پازلی بوده و شبکه مفاهیم را به مخاطب خود منتقل کند تا بتواند آن فرهنگ را ایجاد کند.

 

حجت­الاسلام بیاتی به انگیزه این گروه از روی آوردن به فعالیت­های تبلیغی پرداخت و تصریح کرد: به یک کار گروهی با یک نظم خاص و هدف­گیری مشخص روی آورده­ایم و معتقدیم که مؤسسه طهورا قابلیت به فکر وادار کردن دانش­آموز در حوزه حجاب و عفاف را دارد و می‌تواند با اغنای اندیشه وی و با تحریک احساسات، او را برای یک رفتار  عفیفانه آماده کند./822/ت302/ی

ارسال نظرات