۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۶۴۰۲۹
رحیم پور ازغدی:

مشکلات امروز جامعه به خاطر بی توجهی به آموزه‌های قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همه ما قرآن می‌خوانیم ولی نتوانسته‌ایم آمار طلاق را کاهش دهیم و علت آن این است که در حال بازی با قرآن هستیم و ادای مذهبیبودن را در می‌آوریم.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش ملی تکریم خادمان طرح تلاوت نور صبح امروز هشتم خرداد با حضورحجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام محمدرضا حشتمی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور و قاریان این طرح و نمایندگان ائمه جماعات سراسر کشور در سالن همایش های هلال احمر مشهد آغاز شد.

 

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش اظهار کرد: در برخی جوامع مذهبی، غیر مسلمان‌ها بسیاری از مفاهیم قرآنی را عمل می‌کنند که سبب می‌شود که در دنیا به خیر و نیک برسند ولی ما با وجود آن که در کشوری اسلامی هستیم و خود را مسلمان می‌دانیم کارهایی می‌کنیم که نه در دنیا و نه در آخرت سودی را کسب نمی‌کنیم.

 

وی ادا درآوردن در حرکات و اعمال را بسیار دانست و گفت: قرآن، موسیقی و حجاب جزو واجبات دین شده است و ما این سه مؤلفه را جزو اصول اساسی می‌دانیم و از خیانت جنسی، گران فروشی و ربا که قرآن و روایات بر آن تاکید دارند دوری جسته‌ایم.

 

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: ما در پی حواشی قرآن و روایات هستیم و بخش سخت قرآن را کنار گذاشته‌ایم و بخش آسان آن را که کم ارزش است علم کرده‌ایم و اگر اثر قرآن را در جامعه خود نمی‌بینیم بدان معنا است که به خودمان دروغ می‌گوییم این در شرایطی است که می‌توانیم قرآن را به عنوان شاخص اعمال خود در نظر بگیریم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شفاعت ابزاری است که در آن تلاش می‌کنیم تا اندازه‌ای که امکان دارد گناه کمتر صورت گیرد تا بتوانیم در جهت توحید قدم برداریم و در مسیر درست قدم برداریم.

 

شفاعت در نگاه برخی روشنفکران بهانه فرار از مسؤولیت است

 

وی افزود: شفاعت در نگاه برخی روشنفکران بهانه فرار از مسؤولیت است در حالی که آیات زیادی در این باب آمده است که شفاعت به چه کسانی تعلق می‌گیرید و چه کسانی نمی‌توانند از این فیض بهره‌مند شوند.

 

رحیم پور ازغدی در ادامه با بیان این که قرآن برای آن نازل شده است که هدایت عام کل بشر و هدایت خاص برای آنها که ولع دارند را برعهده بگیرد؛ قرائت قرآن و حفظ آن ثواب بسیاری دارد، تصریح کرد: قرآن فرموده است که کتاب عزت است و برای اخلاص و تهذیب نفس آمده است اما متأسفانه کاری که ما با قرآن می‌کنیم مسیحی‌ها با کتابشان می‌کنند و بت پرستان همان برخورد را با بت‌ها می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: فرق قرآن با آنها در این است که قرآن در همه خانه‌ها و حوزه‌های زندگی وجود دارد؛ قرآن کتاب عقلانیت است ولی ما کمتر کاری را براساس عقل انجام می‌دهیم؛ قرآن کتاب محبت و عدالت است و تمسک به قرآن جامعه را به سمت عقلانیت هدایت می‌کند.

 

قرآن به عنوان تشریفات در زندگی ما جای گرفته است

وی تاکید کرد: حضور معرفتی را باید در زیارت امامان و ائمه درک کنیم؛ در برخی جوامع مذهبی غیرمسلمان بسیاری از مفاهیم قرآنی را عمل می‌کنند.

 

رحیم پور ازغدی بیان کرد: اگرچه قرائت قرآن و حفظ آن ثواب دارد ولی ما نباید با آن بازی کنیم اگرچه ممکن است نیت ما خیر باشد ولی این کتاب آسمانی به عنوان تشریفات در زندگی ما جای گرفته است.

 

وی بیان کرد: هر آنچه که در قرآن، گفته‌های امام زمان(عج) و امام حسین(ع) گفته شده در جامعه ما به شکلی مخالف جلوه پیدا کرده است و این گفته در جامعه باید تقویت شود که امام حسین(ع) شفاعت می‌کند ولی برای شفاعت کردن شهید نشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی که زیارت و توسل به بطالت تبدیل می‌شود که همچون مشرکان و کفار زندگی کنیم و اصل حرف هایمان با آنها شباهت پیدا می‌کند که علت آن این است که ما وسیله را به هدف تبدیل کرده‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: همه ما قرآن می‌خوانیم ولی نتوانسته‌ایم آمار طلاق را کاهش دهیم که علت آن این است که در حال بازی با قرآن هستیم و ادا اصول مذهبی در می‌آوریم.

 

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: روایات بر این موضوع تاکید دارند که به زیارت امام رضا(ع) برویم که نشان دهنده اهمیت عمل کردن به دستورات است ولی در آن گفته نشده است که پیاده برویم یا با وسیله‌ای دیگر چون نفس زیارت از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

 

محمد رحیم بیرقی، دبیر اجرایی همایش ملی تکریم خادمان تلاوت نور نیز در این مراسم با بیان این که طرح تلاوت نور به همت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پایه‌گذاری شده است، گفت: این طرح هم‌اکنون در 29 هزار مسجد کشور در حال برگزاری است.

 

وی با اشاره به این که این طرح به صورت تلاوت یک صفحه قرآن پس از اقامه نماز جماعت اجرا شد، ادامه داد: با توجه به زحمات و تلاش‌های خدمت گذاران برگزاری این طرح در مساجد، نخستین همایش ملی «تکریم از خادمان طرح تلاوت نور» با حضور 320 نفر از فعالان این عرصه در مشهد در حال برگزاری است.

 

بیرقی به حاضران در این همایش اشاره و بیان کرد: در این همایش، قاریان شرکت کننده در طرح تلاوت نور مساجد، ائمه جماعات که تفسیر قرآن را به عهده داشتند، مسؤولان کانون‌های تخصصی قرآن در همه استان های کشور، مسؤولان آموزش و پژوهش که وظیفه هدایت و نظارت مجموعه‌های قرآنی دبیرخانه‌های استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به عهده‌دارند شرکت خواهند کرد.

 

وی، به تشکیل کمیسیون های تخصصی بر اساس کارکرد گروه های حاضر در همایش اشاره و خاطرنشان کرد: برای 151 نفر از قاریان حاضر در این همایش کمیسیون هایی با عنوان «بررسی جایگاه طرح تلاوت نور در توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و راهکارهای ارتقای آن»، «بحث و بررسی پیرامون جایگاه حفظ قرآن در مساجد با رویکرد حفظ کاربردی و عمومی قرآن کریم و بررسی آیین‌نامه خانه‌های نور» و «ارایه راهکار جهت تقویت و ارتقای کمی و کیفی آن» برگزار می‌شود.

 

مدیرکل قرآن و عترت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد:‌ «بررسی شیوه های جذب خیران قرآنی با تکیه‌بر فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع عمران معنوی مساجد» و «بحث و بررسی پیرامون ارائه راهکار جهت ارتقای طرح تلاوت نور با چاشنی تفسیر همراه و کوتاه» دیگر کمیسیون هایی است که با حضور استاد سلیمانی و پور معین برای 64 نفر از ائمه جماعات مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

وی عنوان کرد: ارائه الگوی تلاوت های مجلسی، محفلی و مسجدی، آشنایی با فنون و روش های قرائت، برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای ارتقای تلاوت به صورت حرفه‌ای و روش و فنون بیان ترجمه اجمالی از جمله برنامه‌های دیگر پیش‌بینی‌شده در این طرح است.

 

دبیر اجرایی همایش تکریم خادمان طرح تلاوت نور ادامه داد: موضوعات «رویکرد تربیتی به قرآن با توجه به سبک تفسیر تنزیلی قرآن کریم»، «روش های ارائه طرح و مهارتهای برنامه‌ریزی» و «مدیریت فرهنگی مسجد با تکیه‌بر برنامه‌ریزی قرآنی»، محورهای همایش در بخش آموزشی برای مدعوین خواهد بود.

 

بیرقی ادامه داد: در مراسم اختتامیه که روز یکشنبه دهم خردادماه برگزار خواهد شد، لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، آقایان قره شیخ لو، رییس مرکز دارالقرآن کریم، محمدی نیا، مدیر شبکه قرآن سیما، محمد پور، مدیر رادیو قرآن و میرحسینی، مدیر شبکه سه سیما سخنرانی خواهند داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه، آیت الله رسولی محلاتی، ‌عضو دفتر مقام معظم رهبری به عنوان سخنران ویژه این همایش سه روزه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت./934/پ201/ب4

ارسال نظرات