۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۷۰۱۹۹
در گفت‌وگو با مسؤولان استانی حوزه مطرح شد؛

آذربایجان غربی نیازمند 10 هزار روحانی مستقر / ضرورت تقویت زیرساخت‌های آموزشی حوزه در استان‌

خبرگزاری رسا ـ حضور مستمر روحانیان در بین مردم و تبلیغ آموزه‌های دینی با توجه به نیاز مخاطبان و شرایط جامعه یکی از اقداماتی است که می‌توان در ارتقای فرهنگ دینی مردم نقش مؤثری داشته باشد، موضوعی که در چند سال اخیر به علت کمبود روحانی، در آذربایجان غربی قابلیت اجرایی نداشته و در حاشیه قرار گرفته است.
آذربایجان غربی نیازمند 10 هزار روحانی مستقر / ضرورت تقویت زیرساخت‌های آموزشی حوزه در استان‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، استان آذربایجان غربی یکی از استان های حساس کشور به لحاظ هم مرزی با سه کشور همسایه و همچنین تعدد اقوام، ادیان و مذاهب است.

 

برخوداری از 967 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان ضمن ایجاد فرصت های ویژه اقتصادی و سیاسی برای آذربایجان غربی، این استان را در حوزه فرهنگ با مشکلاتی مواجه کرده است.

 

تعدد اقوام، ادیان و مذاهب در آذربایجان غربی دیگر وجه تمایر این استان با سایر مناطق کشور است که سبب شده شکل خاص فرهنگ در این استان حاکم نباشد و پیروان اقوام، ادیان و مذاهب تحت تأثیر فرهنگ های یکدیگر قرار گیرند.

 

با توجه به شرایط موجود که آذربایجان غربی را به استانی در تیررس تهاجم فرهنگی مبدل ساخته است، می طلبد مسؤولان دینی فرهنگی بیش از پیش در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی- ایرانی در این خطه سرسبز تلاش کنند.

 

حضور مستمر روحانیان در بین مردم و تبیین و تبلیغ آموزه‌های دینی با توجه به نیاز مخاطبان و شرایط جامعه یکی از اقدام‌هایی است که می تواند در ارتقای فرهنگ دینی مردم نقش مؤثری داشته باشد، موضوعی که در چند سال اخیر به علت کمبود روحانی در آذربایجان غربی قابلیت اجرایی نداشته و در حاشیه قرار گرفته است.

 

با وجود این که کمبود روحانی در آذربایجان غربی امروز از مشکلات جدی استان در کنار اشتغال، بیکاری جوانان، رکود واحدهای صنعتی و... است متأسفانه با بی توجهی مسؤولان روبه رو شده و تا کنون اقدامی مؤثر در این باره انجام نشده است.

 

هجرت روحانیان به قم و آسیب‌های پیش‌رو

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان به کمبود روحانی در آذربایجان غربی اذعان می‌کند و معتقد است: باید در جامعه تبلیغ شود تا خانواده ها فرزندانشان را برای ادامه تحصیل در حوزه های علمیه تشویق و ترغیب کنند تا عالمان دینی تربیت شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح می کند: از دیگر موضوعاتی که کمبود روحانی در استان از آن ناشی می شود آماده نبودن زیرساختهای آموزشی حوزه و نبود امکانات است.

 

وی می افزاید: حوزه های علمیه باید همچون دانشگاههای پیام نور، علوم پزشکی، غیر انتفاعی و آزاد اسلامی در شهرها تقویت شود، زیرساختهای حوزه علمیه در شهرها ضعیف است و باید سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

 

با تقویت حوزه های علمیه استان و راه اندازی سطوح عالی حوزه طلاب کمتری برای ادامه تحصیل در سطوح عالی به قم هجرت می کنند و با حضور در شهرهای خود ضمن تحصیل به امر تبلیغ معارف اسلامی نیز می پردازند.

 

رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی در این زمینه با اشاره به هجرت روحانیون به قم، تصریح می‌کند: البته این که تعدادی از طلاب برای ادامه تحصیل به قم می روند و در آنجا مقیم می شوند و برای تبلیغ به شهرهای خود باز نمی گردند، آسیب جدی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان می‌کند: با تشویق جوانان به ادامه تحصیل در حوزه های علمیه، توسعه زیرساختها و ارتقای سطوح تحصیلی حوزه برای جلوگیری از هجرت طلاب به قم و همچنین فراهم کردن امکانات برای حضور مبلغان در مناطق شهری و روستایی می توان مشکل کمبود روحانی در استان را حل کرد.

 

وی می افزاید: در گذشته یک روحانی در خانه کدخدا و یا ریش سفید روستا ساکن می شد و به امر تبلیغ در ایام محرم و رمضان می پرداخت این درحالی است که امروزه شرایط این چنین نیست و حضور مبلغان مستقر در روستاها مستلزم وجود خانه عالم است.

 

آذربایجان غربی نیازمند 10 هزار روحانی

حجت الاسلام محمدجواد قهرمانی، مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی نیز در این رابطه معتقد است: روحانیون باید به عنوان علمدار مکتب اسلام در همه مراکز عمومی حضور داشته باشند که متأسفانه در آذربایجان غربی این امر به علت کمبود روحانی امکان پذیر نیست.

 

وی ادامه می دهد: با احتساب روستاها، مدارس، مساجد و حسینیه ها آذربایجان غربی به بیش از 10 هزار روحانی نیاز دارد تا بتواند در جمع مردم حضور داشته و پاسخگوی سؤوالات آنها باشند.

 

حجت الاسلام قهرمانی با انتقاد از عدم توجه مسؤولان به نیازهای حوزه، اذعان می کند: حوزه های علمیه استان آنقدر توانمند نیست که بتواند نیازهای جامعه را حل کند چراکه بیشتر طلاب مدارس علمیه استان در سطح علمی که مناسب تبلیغ باشند نیستند.

 

وی اضافه می کند: به این زودی نمی توانیم کمبودها را جبران کنیم چرا که برای ورود یک طلبه به عرصه تبلیغ، حداقل 10 سال فرصت تعلیم و تربیت لازم است.

 

حجت الاسلام قهرمانی ضمن درخواست حمایت از مسؤولان ارشد آذربایجان غربی، تأکید می کند: در صورت عدم توجه به زیرساخت‌های حوزه های علمیه استان، تربیت طلاب علوم دینی با مشکل روبه رو خواهد شد و این امر بر مشکل تأمین روحانی استان در آینده خواهد افزود.

 

وجود 175 خانه عالم در آذربایجان غربی

حجت الاسلام سید محمد فخری، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز فراهم کردن امکانات برای حضور روحانیان در روستاها را یکی از راهکارهای حل مشکل وجود روحانی برای تبلیغ در این حوزه می‌داند و می‌گوید در آذربایجان غربی دو هزار روستای شیعه نشین وجود دارد که از این تعداد فقط در 175 روستا خانه عالم وجود دارد.

 

اعزام روحانی با اولویت روستاهای بالای 200 خانوار است، این در حالی است که در آذربایجان غربی به جز روستاهای کم جمعیت، 170 روستای بالای 200 خانوار نیز بدون روحانی است. آذربایجان غربی با وجود پنج هزار مدرسه، سه هزار و 700 مسجد و بالغ بر دو هزار روستای شیعه نشین دارای 700 روحانی مقیم است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی این تعداد روحانی را جوابگوی نیازهای استان نمی‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که با تصویب اختصاص بودجه برای فراهم کردن شرایط حضور مبلغان در روستاها و ساخت خانه عالم مشکل حضور روحانیان در مناطق مختلف استان حل شود.

 

با توجه به گفته مسؤولان به نظر می‌رسد مشکل حضور روحانی در آذربایجان غربی تا حد زیادی با فراهم شدن امکانات مالی عجین شده است چراکه کمبود زیرساخت‌های حوزه و همچنین نبود امکانات در مناطق مختلف برای حضور روحانیان همه گره هایی هستند که با تأمین اعتبار حل می شود و همین امر نیز همت مسؤولان و خیران را می‌طلبد.

 

ناگفته نماند در طول چندین سال گذشته به علت بی توجهی‌های مسؤولان استانی به تأمین اعتبار پروژه‌های حوزوی که نخستین گام تربیت مبلغ و روحانی عالم است، تعدادی از طرح‌ها به صورت راکد باقی مانده و عملیات اجرایی تعدادی نیز به کندی پیش می رود./936/ز503/ی

ارسال نظرات