۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۷۱۲۸۴
استاد حوزه علمیه قم:

تربیت انسان هدف بیان داستان‌های قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که بنیان خانواده بر تقوا و برابری استوار شده است، گفت: تکرار بهترین اصل تربیتی در قرآن کریم برای رشد انسان ها بوده و از والدین خواسته شده از این اصل در تربیت فرزندان خود استفاده کنند.
تربيت اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که بنیان خانواده و جامعه جهانی بر تقوا و برابری استوار شده است، گفت: در آغاز سوره نسا خانواده به تقوا دعوت‌شده که این موضوع نشان می‌دهد بینان و محور خانواده بر تقوا بوده و تکرار بهترین اصل تربیتی در قرآن کریم برای رشد انسان ها بوده و از والدین خواسته شده از این اصل در تربیت فرزندان خود استفاده کنند.

 

 وی افزود: خداوند انسان را خلق کرده و تربیت او را به وسیله پیامبران برعهده گرفته است به همین دلیل هم انسان لازم است در همه امور تنها از خداوند اطاعت کرده و تنها اطاعت خداوند و اوصیایش بر انسان واجب است.

 

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند انسان را در فطرت و سرشت مشترک آفریده و انسان‌ها در انسانیت و برخورداری از حقوق انسانی باهم هیچ تفاوتی ندارند، تصریح کرد: به خاطر همین سرشت مشترک در انسانیت تبعیض نژادی و قومی در جامعه بشری بی‌معنا است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی ادامه داد: زن و مرد با هم در سرشت وحدت دارند به همین دلیل برتری جنسی یکی بر دیگری بی‌معناست و خداوند زن و مرد را به نحوی آفریده که بتوانند با همکاری هم به بندگی خداوند و مقصد کمال که همان قرب الی الله است برسند.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این که همه انسان‌ها از یک پدر و مادر آفریده‌ شده‌اند و در آیات قرآن کریم هم بر این موضوع تأکید شده است، گفت: این امر نشان دهنده برادری انسان‌ها و پیوند و الفت میان آنهاست و ما باید بر اساس همین پیوند مشترک نسبت به هم نوعان خود بی تفاوت نباشیم.

 

وی اظهار کرد: قرآن کریم برای زن و مرد و برای پدر و مادر وظایف تربیتی قائل بوده و معتقد است بهترین اصل تربیتی تکرار بوده و انسان با تکرار است که می‌تواند مهم ترین مسائل از جمله تقوا محوری را به فرزندان و همنوعان خود آموزش دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که هدف از بیان داستان های مختلف در قرآن کریم تربیت انسان است، افزود: از آنجایی که خاطره گویی و بیان داستان بیشترین اثر تربیتی را بر روی انسان دارد قرآن با بیان داستان گذشتگان ضمن عبرت‌آموزی انسان را به تربیت احسن دعوت کرده و سرانجام نافرمانی خدا را به او گوشزد می‌کند.

 

 حجت‌الاسلام فقیهی یادآور شد: قرآن کریم تقوا را لازمه رعایت حقوق خویشاوندان و والدین می‌داند و از مسلمانان می‌خواهد اگر تقوا محور هستند حقوق خانوادگی و نزدیکان خود را رعایت کنند./837/پ202/ی

ارسال نظرات