۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۷۱۶۲۱
استاد حوزه و دانشگاه:

تببین قرآن بر عهده پیامبر و اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه با تأکید بر این که تببین قرآن بر عهده شخص رسول الله و کسی است که انزال بر قلب او انجام شده، گفت: انزال برای تبیین تنزیل است و خداوند اراده کرده مسؤولیت تبیین موضوعات بر عهده کسی باشد که حقیقت قرآن یکجا در قلب او ریخته شده باشد.
حجت الاسلام معمار منتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد رضوی با بیان این که حقیقت قرآن کتاب مبین است، گفت: در قرآن از عبارت کتاب مبین استفاده شده که گاهی منظور آن قرآن بوده و گاهی منظور حقیقتی است که قرآن از آن تنزیل شده است.

 

 

وی ادامه داد: کتاب مبین قابل دسترسی ما نیست و قرآن نازل شده تا با تدبر در آن به هدایت و وادی السلام و در نهایت همجواری با پروردگار برسیم، کسی که آن کتاب مبین در اختیارش باشد می‌تواند تمام حقایق قرآن را از آن بیرون بکشد.

 

 

استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان با بیان این که انزال یعنی پایین آمدن یک مرتبه اما تنزیل به معنی نزول تدریجی و در مدت 23 سال است، تصریح کرد: نام دیگر تنزیل، قرآن است و انزال مربوط به کتاب مبین است، قلب هیچ  کدام از ما طاقت انزال را نداشته و تنها قلب یک نفر بر این مسأله طاقت دارد و آن شخص رسول الله است و مطابق قرآن تنزیل برای ناس و انزال برای پیامبر اکرم(ص) است.

 

 

وی با تأکید بر این که تببین قرآن بر عهده شخص رسول الله و کسی است که انزال بر قلب او انجام شده خاطرنشان کرد: انزال برای تبیین تنزیل است و خداوند اراده کرده مسؤولیت تبیین موضوعات بر عهده کسی باشد که حقیقت قرآن یکجا در قلب او ریخته شده باشد و پروردگار اراده نکرده که نام امیرمؤمنان را در قرآن بیاورد بنابراین این که گفته می‌شود قرآن تحریف شده و نام امیرمؤمنان در این کتاب بوده نادرست است چرا که هیچ تحریفی در قرآن صورت نگرفته است.

 

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با اشاره به آیه "إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ" بیان کرد: انزال که کتاب مبین است در دسترس کسی قرار نمی‌گیرد اما تنزیل که همان قرآن است در دسترس مردم بوده و خود خداوند حافظ آنچه در دسترس مردم قرار می‌گیرد، است.

 

 

وی اظهار کرد: خداوند دستور نماز، زکات و حج را در قرآن داده اما تبیین آن را بر عهده رسول خدا گذاشت و فرمود " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ" و این که اولو الامر چه کسانی هستند را باید پیامبر تبیین و مشخص کند و رسول خدا به جابر فرمودند که اولوالامر 12 نفر هستند و به ترتیب نام آنها را برشمردند.

 

 

استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان با بیان این که فقیه، اولوالامر نیست و اگر بود باید تا کنون فرج حاصل شده باشد، گفت: مطابق حدیثی از امام زمان(عج) فقیه مطیع اولوالامر بوده و حجت است از طرف حجت خدا اما اولوالامر از آنچه رسول خدا برخوردار است برخودار می‌باشد.

 

 

وی بیان کرد: حضرت بقیة‌الله صبر می‌کنند تا آخرین نطفه مؤمن از صلب آخرین کافر بیرون آید تا پس از آن حرکت خود را آغاز کند و یکی از اسرار زیادشدن زاد و ولد در برخی نقاط جهان این است که خدا خروج نطفه از اصلاب را شروع کرده است./939/پ202/ب4

ارسال نظرات