اکرام و احترام به یکدیگر سبب کاهش فحشا و منکر در جامعه میشود
وی افزود: همه ما باید به جای ظلم و ستمریال بخشش و گذشت را سرلوحه خود قرار داده و حتی در این اعمال نسبت به یکدیگر سبقت داشته باشیم.
استاد حوزه با اشاره به تأثیر احترام و اکرام در خانواده آسمانی، تصریح کرد: باید مراقب باشیم که در برخوردهای خود دچار توهم نشویم زیرا توهمات برای انسان زمینه گرفتاری را فراهم میکند.
شجاعی در ادامه بیان داشت: اکرام و احترام به یکدیگر سبب بزرگ شدن شخصیت انسان و کاهش فحشا و منکر در جامعه میشود زیرا چنین افرادی شخصیت خود را بالاتر از هوا و هوسهای واهی و حقیر میدانند.
وی عنوان کرد: کسانی که خود را بنده خدا میبینند خود را درگیر بحث و جدال با افراد جاهل و نادان نمیکنند.
استاد حوزه با بیان حدیثی از امام هادی(ع)، اظهار داشت: امام هادی(ع) فرمودند: شخصی که احساس کرامت دارد میلها دنیوی در پیش چشم او حقیر و کوچک میشود، انسانی که اسیر تجملات دنیا میشود شرافت انسانی خود را از یاد برده و شخصیت خود را کوچک و حقیر میکند.
شجاعی با اشاره به رفتار افراد عاقل، گفت: شخص عاقل سبب تحقیر و سرزنش اطرافیان خود نمیشود زیرا زمانی این حقارتها از انسان سر میزند که از قیمت و ارزش خود بی اطلاع باشد.
وی در ادامه بیان کرد: هر انسانی مقداری گرایش به سبک زندگی شیطانی دارد که در هر چیز بزرگ و کوچک زندگی او از جمله انتخاب لباس، کتاب، موسیقی و غیره متجلی میشود.
استاد حوزه گفت: شخصیت فرد مؤمن دارای رفتار و منشی بزرگ است که سعی میکند در رفتار خود با بزرگی برخورد کند و تلقین و سرزنش دیگران تاثیری بر روح خدایی او نداشته باشند.
شجاعی عنوان کرد: اینگونه نیست که اگر یک خانواده خوب باشد حتما فرزند آنها نیز صالح است یا برعکس آن، در قرآن و تاریخ بودند انسان های بزرگی که زیر سایه انسانهای بد پرورش یافتند یا بر عکس آن نیز وجود دارد.
وی افزود: به عنوان مثال پسر حضرت نوح که که برخلاف پدر خود کافر بود، یا حضرت ابراهیم که برخلاف عموی کافر خود پیامبر الهی بود، قیمت و ارزش هر کس در دست خود او است و صرفا به پدر، مادر، قوم یا اقلیت بستگی ندارد.
استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: روح خدایی تنها در جسم انسانهای خوب نیست بلکه در جسم انسانهای خوب یا بد وجود دارد اما در انسانهای پاک و بزرگ فعال است و در وجود افراد فاسد و کافر مرده و سرد است./807/پ202/ح