۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۸۱۴۵۴

حمایت صدها خاخام آمریکایی از توافق هسته‌ای ایران

خبرگزاری رسا ـ بیش از 300 خاخام یهودی آمریکا با امضای نامه‌ای از برجام هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 حمایت کرده‌اند.
5+1

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 340 خاخام یهودی دوشنبه در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا، از آنان خواستند توافق هسته‌ای ایران و 1+5، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان را که 23 تیر در وین امضا شد، تائید کنند.

 

در این نامه که یک سازمان یهودی به نام «امینو» آن را منتشر کرد، آمده است: ما از اعضای سنا و مجلس نمایندگان می‌خواهیم تا این توافقنامه را تائید کنند.

 

این خاخام‌ها می‌گویند: به شدت از این برداشت نگرانند که رهبران جامعه یهودی امریکا در مخالفت با این توافق متحد هستند در حالی که ما همراه با بسیاری از رهبران یهودی از این توافق هسته‌ای تاریخی کاملا حمایت می‌کنیم.

 

کنگره آمریکا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند قرار است 26 شهریور (17 سپتامبر) درباره این توافق رای‌گیری کند.

 

گرچه اکثر نمایندگان جمهوری‌خواه مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده‌اند اما باراک اوباما، رییس جمهور امریکا، امیدوار است برای وتوی رای مخالف جمهوری‌خواهان حمایت نمایندگان و سناتورهای دموکرات را به دست آورد.

 

49 خاخامی که این نامه را امضا کردند اهل نیویورک هستند، اما چاک شومر، یکی از بانفوذترین سناتورها از ایالت نیویورک که خود یک یهودی است، می‌گوید به این توافق رای منفی خواهد داد.

 

در همین حال، سناتور میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا معتقد است، اوباما در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران از بخت زیادی برخوردار است./982/ب101/د

ارسال نظرات