۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۸۲۸۲۴
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

امر و نهی زیاد والدین به فرزند، جایگاه و شأن آن ها را پایین می آورد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: امر و نهی زیاد، جبروت و ابهت را از بین می برد و جایگاه و شأن والدین را پایین می آورد؛ از این رو والدین درحالیکه مراقب فرزندان خود هستند، باید اجازه فعالیت نیز به آن ها بدهند.
بنيان خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم اکرمی، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در سلسله نشست های حلقه های معرفت حرم مطهر رضوی که با موضوع «اخلاقی تربیتی» در رواق دارالاجابه برگزار شد، گفت: پدر و مادر هم در زمان حیاتشان و هم بعد از مرگشان، 40 حق به گردن فرزندان خود دارند.

 

وی به جایگاه پدر و مادر اشاره و ابراز کرد: همان گونه که در موضوعات احکام به امام معصوم(ع) و مجتهد جامع الشرایط رجوع می کنیم در موضوعات اجتماعی نیز مرجع ما پدر و مادر هستند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که فرزندان باید مطیع پدر و مادر باشند، گفت: خداوند متعال در قرآن 4 بار بلافاصله پس از این که بنده ها را به خودش متوجه می کند، مستقیم می فرماید: «بِالوالدینِ احسانا».

 

اکرمی با اشاره به این که پدر و مادر نماینده خدا در زمین هستند، افزود: متأسفانه شاهد شکسته شدن حریم های میان والدین و فرزندان هستیم، درست است که ما هر کدام در شرایط اجتماعی خاصی قرار داریم، اما اگر در مورد پدر و مادر کوتاهی کنیم، تک تک ما مورد بازخواست الهی قرار می گیریم.

 

این کارشناس مسائل خانواده خطاب به والدین اظهار کرد: متأسفانه پدر و مادرها نیز خطا زیاد کردند و با دخالت در کار فرزندان و امر و نهی های زیاد و تعیین کردن خط قرمزهای زیاد و نابجا جایگاه و شأن خود را تغییر داده و پایین آوردن؛ از این رو پدر و مادرها باید متوجه باشند که امر و نهی زیاد، جبروت و ابهت آن ها را از بین می برد.

 

وی به ارائه راهکارهایی برای برطرف شدن مشکلات میان والدین و فرزندان اشاره و ابراز کرد: پدر و مادر ها درحالیکه مراقب فرزندان خود هستند، باید اجازه فعالیت و همچنین اجازه بعضی اشتباهات را به فرزندان بدهند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با خاطر نشان کردن این که برای حل مشکلات باید به مشاور مادی و معنوی مراجعه کنیم، گفت: برای برطرف شدن مشکلات و پیدا کردن راه حل افزون بر این که به مشاور مراجعه می کنید، از امام زمان(ع) نیز به عنوان مشاور معنوی کمک بخواهید.

 

جوان عاشق و عفیف، اجر شهید دارد
اکرمی افزود: انسان ها بر اساس مجاورت هایی که با یکدیگر دارند، آرام آرام شخصیت یکدیگر را می شناسند و بر اساس این شناخت تفاهم ها پیدا شده و اگر این تفاهم ها به حد مشترک برسد، علاقه ایجاد می شود.

 

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به این که باید مراقب باشیم همسر خود را با دیگران مقایسه نکنیم، اظهار کرد: برخی از خانم ها بداخلاقی همسر در فضای خصوصی را با رفتار خوب دیگران در فضای اجتماعی مقایسه می کنند که این مقایسه ذهنی اشتباه است؛ چرا که معمولا افراد بهترین حالت را در فضای اجتماعی نشان می دهند.

 

وی به جایگاه عشق در آموزه های اسلام اشاره و ابراز کرد: احساس نیاز به جنس مخالف نعمت الهی است؛ چرا که اگر این حالت در وجود انسان نباشد، افراد تن به ازدواج نمی دهند و فرزندآوری ایجاد نمی شود، اما باید این احساس کنترل شود؛ از این رو تمام نعمت های الهی مسؤلیت آور هستند.

 

این کارشناس مسائل خانواده گفت: رفتارها و عملکرد ما باید تحت کنترل عقل باشد، درست است که کار سختی است، اما در مقابل آن پاداش الهی است.

 

وی گفت: جوان عاشق و عفیف اجر شهید دارد؛ پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «مَن عَشق فعفّ ثم مات، مات شهیداً، هر کس عاشق شود و عفت بورزد (به گناه آلوده نشود) و آن گاه بمیرد، شهید مرده است.»؛ بنابراین انسان با کنترل نفس به مقام شهادت خواهد رسید./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات