۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۸۴۰۱۴
حجت الاسلام محمدی:

وحدت مسلمانان در طول تاریخ جریان ساز بوده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت وحدت و یکپارچگی در جهان اسلام گفت: سیل امت اسلام بود که همه‌ چیزها را با خود برد و جریانات نوینی را در اسلام به وجود آورده است.
وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، امروز در تفسیر روزانه نهج‌البلاغه که در ضلع شرقی شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه علم به زیبایی پاداش اعمال نیک انسان به حدی است که اگر انسان فقط جلوه کوتاهی از آن را مشاهده کند دیگر به‌ سوی گناه حرکت نخواهد کرد، گفت: در چنین حالتی حتی فکر گناه هم برای انسان سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان وصف لذت‌های بهشتی در قرآن کریم اظهار داشت: این آن مقداری از لذت‌هایی از بهشت برین است که در سطح درک انسانی وصف شده است.

 

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: حقیقت نماز در بهشت نمایان می شود و بهشت ظرفیت تحمل را می‌طلبد؛ بنابراین تمام اشتغالات قلبی زمینی این تحمل زندگی را از انسان خواهد گرفت.

 

وی با تأکید به دوره جاهلیت در سرزمین عربستان ابراز کرد: در زمان پیامبر(ص) به‌ واسطه ظهور اسلام با یکدیگر الفت و مهربانی پیدا کردند این درو حالی بود که قبیله اوس و خزرج 120 سال بود که با یکدیگر در حال جنگ بودند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اسلام اولین پیامی که برای عربستان و اعراب داشت ایجاد الفت در بین اعراب بود این در حالی است که بعد از پیامبر(ص) دوباره پراکنده شدند و وحدت آنها از بین رفت.

 

وی با اشاره به برخی از نکات متن این خطبه گفت: « اِفْتَرَقُوا بَعْدَ أُلْفَتِهِمْ» نشان از خبری است که حضرت با بیان آن در حقیقت می خواهد پیامی را به جهانیان برساند که جریان سازی این گروه‌ها کاملاً در این جملات مشخص است.

 

وی اظهار کرد: در بخش دیگری از این خطبه که می فرماید« فَمِنْهُمْ آخِذٌ بِغُصْنٍ أَیْنَمَا مَالَ مَالَ مَعَهُ»، برخی معتقدند که بر اساس این جمله عده‌ای از مردم دنبال امامت حرکت کرده و پیروی از او را سیره عملی خود دانستند و برخی هم به راه باطل گرویدند.

 

حجت‌الاسلام محمدی با بیان این که این موضوع در حد یک نظر محترم است، گفت: این جمله بیان‌گر عام معنا است یعنی اینکه برخی دنبال بنی‌امیه حرکت کردند و برخی به پیروی از یک گروه دیگر و معنای خاص را نمی‌توان از آن استنباط کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: این خطبه « عَلَى أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى سَیَجْمَعُهُمْ لِشَرِّ یَوْمٍ لِبَنِی أُمَیَّةَ» پیام حیاتی را در دل دارد که طبق فرموده حضرت مجدد امت اسلام واحد و یکپارچه خواهد شد بنابراین بعد از مبارزه با بنی‌امیه موضوعی است که در این بخش از آن یادشده است و می‌توان آن را در تحلیل‌های خاص اجتماعی تعمیم داد و نتایجی خاص گرفت.

 

وی با اشاره به وقایع سال 115 تا 135 هجری قمری عنوان داشت: درگیری با بنی‌امیه دغدغه همه امت اسلام در این ایام بود و این خبری بود که حضرت از آن به ‌عنوان بدترین روز برای بنی‌امیه یادکرده است.

 

حجت‌الاسلام محمدی با تأکید بر فرازی از این خطبه که تفصیل خاصی از این جریان دارد، ابراز کرد: حضرت می فرماید«وَ لَمْ تَثْبُتْ عَلَیْهِ أَکَمَةٌ وَ لَمْ یَرُدَّ سُنَنَهُ رَصُّ طَوْدٍ» یعنی قدرت این سیل یا جریان هیچ زمین محکم همچون فولاد را نگذاشت تا با خود نبرده باشد.

 

وی با اشاره به ابعاد این جریان یادآور شد: سیل امت اسلام بود که همه‌ چیزها را با خود برد و جریانات نوینی را در اسلام به وجود آورده است و این خبر غیبی از انقراض بنی‌امیه است که در جریانات تاریخی می‌توان آن را به‌دقت بررسی کرد و این نشان از قدرت در وحدت اسلامی است./921/پ202/ف

ارسال نظرات