۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۸۴۰۴۷
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد؛

ضرورت پاسخگویی به شبهات دانش آموزان درباره نماز

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: امید است پس از اجرای دوره آموزش مبین، برنامه‌های مدارس به گونه ای برنامه‌ریزی شود که با نماز اول وقت تداخل نداشته باشد و شبهات دانش‌آموزان در موضوع نماز پاسخ داده شود.
ياوران نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزش یاوران نماز با عنوان «مبین» امروز هفتم شهریور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران ارشد مدارس استان‌های مازندران، گلستان، سمنان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

 

 محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشوردر این مراسم گفت: امید است پس از اجرای دوره آموزش مبین برنامه‌های مدارس به طوری برنامه‌ریزی شود که با نماز اول وقت تداخل نداشته باشد و شبهات دانش‌آموزان در موضوع نماز پاسخ داده شود.

 

وی درادامه با تأکید براین که هر دانش‌آموزان حداقل یک کتاب در حوزه مسائل نماز باید مطالعه کرده باشد، افزود: از جمله این اقدامات دوره آموزش مبین است که هدف از برگزاری آن نه خواندن نماز بلکه یادگیری و کسب تجربه برای اقامه نماز به شمار می‌رود.

 

 وی  افزود: ما می‌خواهیم بعد از وقت، انرژی و هزینه‌ای که صرف می‌شود در کنار رشد علمی و مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباط با خدا به صورت متعادل رشد کند چرا که به گواه تاریخ صدماتی که به انسان‌ها وارد شده است از دانشمندانی بوده که خودسازی نداشته‌اند.

 

مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از برگزار کنندگان این دوره های آموزشی گفت: هر چند بسیاری از برنامه‌های ما تحت الشعاع اعتبارات قرار می‌گیرد در عین حال از اجرای این دوره مبین عقب‌نشینی نکردیم.

 

مسیب‌زاده با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش در راستای سند تحولات بنیادی، منویات رهبر معظم انقلاب و احساس نیاز برنامه‌های مختلفی در دست اجرا دارد، به بیان سه اصل مورد توجه در برنامه سه ساله وزارت پرداخت.

 

توجه به محوریت مدرسه از اجرای برنامه‌ها و فراگیری و اثر بخشی برنامه‌ها دو اصلی بود که مسیب‌زاده در سخنان خود به بیان آن‌ها پرداخت و ضمن اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در رابطه با ارتباط آموزش و پرورش با 40 میلیون نفر در کشور اضافه کرد: ما مسؤول تعلیم و تربیت همه دانش‌آموزان کشور هستیم نه یک قشر محدود، بنابراین فراگیری و اثربخشی از اصول مورد توجه در برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است.

 

وی با بیان این که مشارکت جویی و مشارکت پذیری اصل سوم در اجرای برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است، ادامه داد: محوریت دانش‌آموزان و جذب مشارکت نهادها و سازمان‌ها از اصول مورد توجه ما است که شکر خدا طرح مبین هر سه اصل را دارا بوده است.

 

مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش قرآن و عترت را از محورهای ویژه در برنامه‌های آموزش و پرورش دانست و از برگزاری دوره‌های بعدی طرح مبین در شهر قم خبر داد.

 

مسیب زاده با بیان این که در بحث فعالیت‌های خاص اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش نیز امسال سه طرح محوری را در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: اجرای طرح مبین و سند تعمیق و توسعه فرهنگ اقامه نماز در آموزش و پرورش که در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید از جمله آن‌هاست.

 

 وی افزود: در بخش قرآن هم پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه حفظ، حفظ ترتیبی بر اساس طرح نور از سه سال قبل آغاز شده و کماکان ادامه دارد و حفظ موضوعی نیز در دستور کار است که به صورت آزمایشی اجرا شده و در قالب هفت عنوان کتاب آماده ارائه به مدارس است که طی آن هر کدام از دانش‌آموزان متناسب با سنین خود، 40 آیه از قرآن را حفظ می‌کنند.

 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص فعالیت‌های این اداره در بخش عترت نیز تصریح کرد: در این بخش نیز سال گذشته، طرح مصباح الهدی در تعدادی از استان‌ها به اجرا درآمد که امسال نیز به صورت گسترده‌تر آن را انجام خواهیم داد، طبق این طرح برش‌های از زندگی‌نامه، سیره و زندگی ائمه اطهار(ع) که آن هم در قالب 28 عنوان کتاب آماده ارائه به مدارس است، اجرا می‌شود.

 

وی ادامه داد: از همین رو امسال در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سه هدف اصلی دنبال می‌شود. محور اول، مدرسه محوری است، زیرا باید محور تمام فعالیت‌های ما به مدرسه برگردد و فراگیری برنامه‌ها محور دومی است که باید مد نظر قرار گیرد و فعالیت‌ها برای عموم دانش آموزان برنامه‌ریزی شود لذا طبق ساحت‌های مختلف تربیتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده است، اهمیت تربیت کاملا مشخص است.

 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با وجود حدود 13 میلیون دانش آموزان در کشور، باید مدرسه محوری و فراگیری با عنایت به اثر بخشی دنبال شده و برنامه‌ها برای طیف وسیعی از دانش‌آموزان در نظر گرفته شود؛ مشارکت پذیری و مشارکت جویی نیز هدف سومی است که هم به لحاظ حضور دانش آموزان و هم به جهت استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌ها و ارگان ها همچون ستاد اقامه نماز کشور و شخص حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی که مساعدت‌های زیادی در این امر با آموزش و پرورش داشتند، باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد./934/پ202/ب5 

ارسال نظرات