۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۸۹۳۳۶
پژوهشگر و نویسنده حوزه:

علم و کار دو صفت بارز امام باقر علیه‌السلام بود

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام غیاثی کرمانی به مناسبت شهادت امام باقر(ع) گفت: اهتمام به کار و تعمق در علم از صفات بارز امام باقر(ع) بود که باید الگویی برای جوانان امروز باشد.
 شهادت امام باقر(ع)

حجت‏الاسلام سید محمد باقر غیاثی کرمانی پژوهشگر و نویسنده حوزه علمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز شهادت امام باقر(ع) گفت: امام باقر(ع) مؤسس اولین مرکز و دانشگاه علمی شیعه بودند که به واسطه درگیریهای بین امویان و عباسیان فرصت مناسبی را به دست آوردند تا دانشگاه عظیم مدینه را پی‏ریزی کنند و راه علم و پژوهش را در اسلام هموار کنند.

 

وی در ادامه افزود: باقر به معنای شکافنده علوم است که البته به سبب اقتضائات خاص زمان ایشان این صفت در بین اهل بیت(ع) به ایشان اختصاص یافت و این بدین سبب بود که امام باقر(ع) بر همه علوم عالم واقف بودند و آن را مورد تعمق قرار فرمودند.

 

استاد حوزه علمیه قم با قرائت روایت مشهور نبوی از جابر خاطر نشان کرد: وقتی جابر نزد پیامبر(ص) مشرف شد عرضه داشت که حجت خداوند بعد از شما کیست و پیامبر نام همه اهل بیت را بردند و وقتی به نام امام باقر(ع) رسیدند فرمودند پنجمین حجت خدا باقر است همانطور که در تورات باقر نامیده شده است، بنابراین نام اهل بیت(ع) در همه ادیان و کتب آسمانی برده شده است تا مردم راه هدایت را از گمراهی بازشناسند.

 

این کارشناس امور مذهبی ابعاد مختلف زندگی این امام همام را الگویی برای  سبک زندگی مسلمانان دانست و اظهار داشت: همه ابعاد زندگی امام باقر(ع) الگویی مناسب برای همه ما است اما یکی از بارزترین این صفات اهتمام ایشان به کار است، امام باقر(ع) تا آخرین روزهای زندگی خود در مزرعه و در گرمای بسیار حجاز به کار مشغول بودند و این طور نبود که کار حلالی را در شأن خود ندانند.

 

وی با قرائت روایاتی در اهمیت و محبوب بودن کار در اسلام ابراز داشت: روایات بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت موجود است که کار و کسب روزی حلال را در حد جهاد در راه خداوند می‏دانند و در اسلام هرچیزی که ارزشیابی می‏شود با جهاد فی سبیل الله اندازه گیری می‏شود بنابراین وقتی کسب رزق حلال در سطح جهاد معرفی می‏شود نشان از اهمیت به سزای آن در اسلام و نزد خداوند دارد.

 

حجت‏الاسلام غیاثی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در زمینه علمی نیز بهترین الگو برای جوانان مسلمان است زیرا که ایشان در ابتدا علم را شکافتند و بعد آن را در عمل پیاده کرده و هیچ رفتاری از ایشان را نمی‏توان یافت که بر اساس علمی و علمیت نباشد، امروز نیز عالمان و دانشجویان باید بدانند و قتی تحصیل علم می‏کنند باید تأثیر آن در زندگی آنها نمایان شود و رفتار کسی که در راه علم قدم برمی‏دارد باید تفاوت بسیاری با رفتار انسان جاهل داشته باشد.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر هر دانشجو و طلبه‏ای در کشور علوم خود را متناسب با شرایط زندگی خود به اطرافیان آموزش دهد و بتواند سنت رسول خدا و اهل بیت(ع) را ترویج و نشر دهد در طول زمان شاهد تعلیم آموزه‏های اسلام در سطح کلی جامعه خواهیم بود و دیگر کسی از جهل نسبت به علم و دین خود رنج نخواهد برد./1329/ت302/ی

ارسال نظرات