۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۹۱۳۰۰
مدیر بنیاد صیانت از خانوده دادگستری خراسان رضوی مطرح کرد؛

ضرورت تبیین صحیح گفتمان و منشور غدیر خم/ فضای امروز جامعه اسلامی ناشی از عدم عمل به پیام غدیر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر بنیاد صیانت از خانوده دادگستری خراسان رضوی گفت: اگر گفتمان و منشور غدیر خم، قواعد حکومت اسلامی و ولایت درست تبیین شود، شبهات و تفکرات ضاله ایجاد نمی‌شود.
غدير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عماد دخانی مدیر بنیاد صیانت ازخانوده دادگستری خراسان رضوی در جلسه ای با موضوع«غدیر شناسی» که در ظهر امروز در محل مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) توس برگزار شد، اظهار کرد: واقعه غدیر در تمام ابعاد زندگی بشریت و در همه اعصار جریان دارد و در واقع واقعه غدیر تعیین تکلیفی برای  زندگی بشریت محسوب می شود.

 

وی با بیان این که امام خمینی(ره) و نیز مقام معظم رهبری به اهمیت مسأله غدیر خم پرداختند، تصریح کرد: امام خمینی(ره) معتقد بود که بزرگیِ عید غدیر، از وجود با برکت علی(ع) است و  قضیه غدیر جعل حکومت الهی و همراهی دین با سیاست به عنوان نکات مهم و جدی در فرمایشات امام(ره) در کتاب صحیفه نور و درمقوله واقعه غدیراست؛ مسأله غدیر در دیدگاه رهبری به عنوان پایه و اساس نظریه اجتناب پذیری مسأله دین از سیاست است.

 

مدیر بنیاد صیانت ازخانوده دادگستری خراسان رضوی با اشاره به این که امام راحل و رهبری، تفسیر حوزه مفهوم شناسی غدیر را مطرح کردند، بیان کرد: بر اساس تفسیر این دو بزرگوار قضیه غدیر جعل حکومت الهی  و این که یکی از شئونات دین و دین مداری، ایجاد حکومت و برقراری قوانین شریعت در جامعه اسلامی است.

 

کتاب«الغدیر»بهترین سند برای غدیر شناسی است

استاد حوزه در ادامه افزود: امروزه نگاه و گفتمان دیگری دربرابر این تفکر بزرگان دینی ما وجود دارد و آن این است که فقیهی که هیچ شأنی از شئونات حکومت و سیاست را دارا نیست و در تبلیغات خود، پیوسته بر ضد علمای دین، حوزه علمیه و مراجع تقلید هتّاکی و جسارت می‌کند؛ آن ها معتقدند که هر حکومتی قبل از شکل گیری امام عصر(عج) به ویژه در دروان غیبت، محکوم به بطلان بوده و  هر پرچمی غیر از پرچم امام عصر(عج)، پرچم طاغوت است.

 

حجت الاسلام دخانی به نمونه ای از اتفاقات دنیای امروز در ارتباط با مقوله غدیر، اشاره و بیان کرد: جریان احمد حسن الیمانی که امروزه در فضا اینترنت و شبکه های اجتماعی فعال اند و مبانی خود را با پوشش تشیع و نگاه شیعه ولی از جنس شیعه افراطی تثبیت و به روایاتی ضعیف سند استدلال می کنند، حسن الیمانی در عراق ادعا دارد که به عنوان فرزند سوم و وصی امام زمان(عج) و یمانی که در روایات آمده است به این شخص اشاره دارد.

 

ضرورت تبیین صحیح گفتمان و منشور غدیر خم

وی خاطر نشان کرد: اگر گفتمان منشور غدیر خم، قواعد حکومت اسلامی و ولایت درست و صحیح تبییین شود این شبهات و این تفکرات ضاله موجود به تبع پاسخ داده می شود و محصولاتی همچون جریان حسن الیمانی شکل نمی گیرند؛ متأسفانه در حوزه های علیمه  مشهد در سطح درس خارج طلابی داریم که مبلغ جریان احمد الحسن الیمانی اند.

 

مدیر بنیاد صیانت ازخانوده دادگستری خراسان رضوی کتب«الغدیر» مرحوم علامه امینی را  بهترین سند برای غدیر شناسی خواند و اظهار کرد: مرحوم علامه امینی در تدوین کتاب خود و جمع آوری اسناد به پنج کشور سفر کرد، تمام اسناد واقعه غدیر از قرن اول تا قرن سوم در تمام حوزه ها و ابعاد مختلف آن را جمع آوری کرد، نقل و حدیث غدیر از قول  110 صحابه با عین مستنداتش را بیان می کند و بیش  283 نفر از تابعین حدیث غدیر را نقل می کند؛ خالد طبری عاملی نخستین کسی که احادیث مربوط به غدیر خم را جمع آوری و تدوین کرده  است.

 

استاد حوزه علمیه به آماری که در خطبه غدیر آمده است اشاره و بیان کرد: تعداد 110 جمله در مورد صفات خدا، 10 جمله درمقامات پیامبر(ص)، 50 جمله به صورت اختصاصی به ولاین حضرت علی(ع)، 10 جمله به صورت کلی در ولایت اهل بیت(ع)، 10 جمله در فضائل امام علی(ع)، 20 جمله اشاره به عصر امام زمان(عج) و حکومت ایشان و 25 جمله به شیعیان اهل بیت(ع) و دشمنان آنان از موضوعات اساسی که پیامبر(ص) در خطبه غدیر به آن ها اشاره داشتند.

 

حجت الاسلام دخانی در ادامه آماری نیز از کلمات و اسامی که در متن خطبه غدیر را بیان کرد و گفت: نام امیرالمؤونین(ع) 40 بار با نام علی(ع) که این عدد در مبانی دینی ما به عنوان عدد اکمال است، کلمه ائمه به معنای ائمه هدی(ع)10 مرتبه و نام امام زمان(عج) 4 بار با نام مهدی توسط پیامبر(ص) بیان کرده اند؛ 50 آیه از آیات قرآن نیز درمجموع خطبه غدیر آمده است.

 

فاصله اسلام تا ارتداد مسلمانان بعد از رحلت پایمبر(ص) حدود 73 روز بود

وی با بیان این که واژه«یا معشرالناس؛ گروه مردم» 58 بار در متن خطبه غدیر عنوان شده است به تشریح ابعاد و اهمیت آن پرداخت و تصریح کرد: پیامبر(ص) در خطبه عظیم غدیر، نوع بشریت و نه یک گروه خاص را خطاب قرار می دهد و دیگر این که رسالت ما را در حوزه مواجه با انتقال پیام غدیر مشخص می کند؛ پیامبر(ص) در بیان خطبه غدیر با عنوان«یا معشرالناس» می فرمایند، پیروی از علی ابن ابیطالب(ع) بر هر قوم و گروه و یکتا پرستی را به عنوان حکمی لازم الاجرا و واجب معرفی نمودند که مخالف آن ملعون است.

 

مدیر بنیاد صیانت ازخانوده دادگستری خراسان رضوی  با اشاره به کنگره بین المللی غدیر که هر ساله با حضور اندیشمندان و فرهیختگان جهان در کشور برگزار می شود، بیان کرد: آیت الله مکارم شیرازی پیامی را به این کنگره ارسال فرموند که اثبات غدیرو ولایت حضرت علی(ع) و ذریه ایشان را از منظر قرآن با استدلال به دو آیه قرآن کامل و کافی می دانند و این آیات، آیه  ابلاغ(آیه 67 سوره مائده) و آیه اکمال(آیه 3 سوره مائده) است.

 

نبود ظاهری حجت خدا بزرگ ترین درد جامعه بشریت امروز است

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: عدم تبیین حکومت الهی توسط ائمه(ع) و اساس انحرافی که پس از رحلت پیامبر(ص) ایجاد شد که محصول آن، فقدان و نبود ظاهری حجت خدا به عنوان بزرگ ترین درد نوع جامعه بشریت امروز است؛ پس از رحلت پیامبر(ص) یک خطی از نفاق به این عنوان  و شعار سیاسی« حسبنا کتاب الله» که بعد از پیامبر(ص) فقط قرآن ما را کفایت می کند، درب خانه اهل بیت(ع) را بستند و امام علی(ع) 25 سال صبر کردند درحالی که می دیدند میراث پیامبر(ص) را به تاراج می برند ولی چاره ای جز سکوت نداشتند.

 

حجت الاسلام دخانی در ادامه با اشاره به تشریح غدیر خم، بیان کرد: روایت داریم که بعد از رحلت رسول خدا(ص) همه به جز سه یا چهار نفر مرتد شدند از طرفی با وجود تأکیدات بسیار پیامبر(ص) و این که در واقعه غدیر خم حداقل جمعیت حاضر در غدیر خم حتی در مجامع اهل تسنن کمتر از40 هزار نفر نیست بلکه بر اساس روایات ما، بالغ بر 120 هزار نفر از قبایل و ملل مختلف در حجةالوداع و غدیر خم در سال دهم هجری حضور داشتند.

 

وی با بیان این که حضرت زهرا(س) اول شهیده اسلام است،افزود: بعد از گذشت حدود 73 روز از این روزعظیم و رحل پیامبر تمام جمعیت به جز تعداد اندکی مرتد شدند، یعنی فاصله اسلام تا ارتداد مسلمانان آن زمان حدود 73 روز بوده و عدم تبعیت از ولایت و انکار ولایت معصوم(ع)، علت انحراف آن ها است؛ حضرت فاطمه(س) به عنوان تنها کسی بودند که پای ولایت باقی ماندند و با همه وجود از آن دفاع کردند و نه، به خاطر این که حضرت علی(ع) همسر ایشان بود بلکه حضرت زهرا(س) قبل از هر مسأله ای، ولایت مدار بودند و آن قدر در این مسیر مقاومت و ایستادگی کردند که شهید شدند.

 

مدیر بنیاد صیانت ازخانوده دادگستری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: حضرت زهرا(س) به عنوان سرباز ولایت و منادی ولایت در مدینه است که گفتمان غالب مردم منافق مدینه را به چالش می کشید، این گفتمان باید حذف می شد بنابراین تصمیم گرفتند حضرت را حذف کردند و انحراف از ولایت نهادینه شد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: محصول جدایی قرآن از سنت، قرآن و عترت و عدم عمل به پیام غدیر، این فضایی است که امروز با آن مواجه هستیم و گوشه ای از آن فاجعه دلخراش منا که عده ای با لقب خادمین حریمن شریفین، با نام پیامبر(ص) و با یدک کشیدن شعر توحید دست به چنین جنایت تعمدی می زنند و بعد با نهایت قلدر مآبی می گویند قضا وقدر است و 2000 هزار کشته به عنوان یک آمار بی سابقه در موسم حج محسوب می شود.

 

آل سعود یک پایه تمام سرویس های امنیتی جاسوسی دنیا و منطقه است

حجت الاسلام دخانی، آل سعود را به عنوان یک پایه تمام سرویس های امنیتی جاسوسی دنیا و منطقه دانست، اظهار کرد: بحث اسلام هراسی به عنوان یک راهبرد اصلی و استراتژیک در حوزه دنیای امروز، این گونه طرح می شود و بدون شک آل سعود یک پازلی از این جریان اسلام هراسی است و در ادامه این پازل اسلام هراسی این نگاه نسبت به  حذف این جنایت ها و از طرفی موجی که در شبکه های اجتماعی حتی در بین ایرانیان برای تضعیف اسلام و ایجاد شبه در آن به وجود آوردند.

وی تبلیغ تشیّع و جمع شدن آن را زنگ خطری برای دشمنان اسلام دانست، اظهار کرد: امروز گفتمان تشیّع به شدت در حال گسترش در جهان است از جمله بحرین، عراق و پاکستان و به طور کلی کشورهای منطقه که بیداری اسلامی در آن ها موج می زند./844/201/ب3

ارسال نظرات