۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۹۴۲۰۷

بیانیه پایانی پردیس آموزش‌های تخصصی روحانیون مستقر سراسر کشور

خبرگزاری رسا ـ پردیس آموزش‌های تخصصی روحانیون مستقر سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی نور قم برگزار شد، با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.
صدور بيانيه

به گزارش خبرگزاری رسا، در بیانیه آمده است:

حوزه تبلیغ دین مبین اسلام و هدایت و ارشاد علاوه بر اینکه کاری مقدس به شمار می رود، اما به لحاظ حصول اهداف و آرمان‌های والای دینی و اهداف ممتاز آن به بعنوان یک امر خطیر ارج نهاده شده و به مکرر برای مأموریت‌ها و افق درخشان آن برای تعمیق باورها و رسالت‌های دینی مورد تأکید قرار گرفته است. « قال رب دعوت قومی لیلاً و نهاراً » بنابر این نگاه دین مبین اسلام و نص صریح آیات قرآن کریم در کنار بشارت، انذار قرار داده است تا مردم ابتدا پیام الهی را دریافت نموده و در صورت عدم توجه به آن از عواقب شوم آن مورد انذار قرار گیرند. « و ما ارسلناک الا مبشراً و نذیرا »

 

بر همین اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که یک نظام سراسر دینی است و با نفس مسیحایی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی(ره) پایگذاری گردید، عصاره همه قوانین و مشی آن در سطوح مختلف بر معیار دین مبین اسلام و ارزش‌های والای شرع مقدسبنا شده است و توسعه و تعمیق این مهم برای فلاح و رستگاری جامعه و با تأسی از منویاترهبر فرزانه انقلاب اسلامیو تبیین آن از دریای بیکران معارف اسلامی موضوعی حیاتی است تا قله‌های ترقی و پیشرفت و سعادت و افق برادری و برابری در جای جای میهن اسلامی از یک سو و در سراسر گیتی به پیروی از آموزه‌های اسلامی و سیره نجات بخش ائمه هدی(ع) گسترانیده شود. عطف به همین موضوع است که مبلغین و روحانیون مستقر با پیروی از همین تفکر ضمن توجه جدی به بنیانهای تفکر اسلامی و لبیک به رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) همه تلاش خویش را در راستای افق‌های روشن جامعه اسلامی و اعتلای فرهنگ دینی به کار بسته و برای تسریع این امر خطیر مباحث ذیل را مورد توجه قرار می دهند:

 

1- ابتدا بر این امر خطیر تأکید می‌گردد که جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت و همدلی نیازمند است. در برهه‌ای از زمان که سرسپردگان استعمار و استکبار تمام فکر و اندیشة خویش را برای ضربه زدن به تعالیم اسلامی و مبانی ارزشی اسلام عزیز بکار بسته‌اند، با کمال تأسف شاهد آن هستیم که برخی از عمّال و روسای کشورهای اسلامی در قالب‌های مختلف با دسیسه‌های ناپاک دشمن همراه شده و خسارت جبران ناپذیری در اشکال مادی و معنوی به سایر کشور اسلامی و مسلمانان وارد می‌نمایند. این امر از آنجایی مهم جلوه می‌نماید که کشور عربستان سعودی که خود را متولی و امین خانه خدا و خادم حرمین شریفین به شمار می‌آورد با حرکات مزورانه و مدیریت نابخردانه دست خویش را به خون صدها تن از مسلمانان آغشته نموده و نه تنها مسئولیت عواقب این حرکت مذبوحانه را نمی پذیرد، بلکه با فرافکنی سعی دارد از هر مسئولیتی مبرا گردد. روحانیون مستقر به‌عنوان عضوی از شبکه تبلیغی این حرکت غیرانسانی آل سعود را که در ایام حج ابراهیمی و در ماه حرام سبب شهادت صدها حج‌گزار در منا گردید، محکوم نموده و از مسئولین محترم نظام اسلامی درخواست دارند که با جدیت مطالبات به حق مردم را به انحای مختلف تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

 

2- جوامع اسلامی روح یک پیکرند و فرق و مذاهب علیرغم دیدگاه‌های مختلف بر مبانی و اصول مسلم اسلامیکه توحید، نبوت رسول اکرم(ص) و قرآن مبین که کلام الهی است وحدت دارند. اما در کمال ناباوری اندیشه‌های فرقه‌گرایانه تکفیری با بی رحمی و قساوت،میلیون‌ها مسلمان را به خاک و خون کشیده و آنان را از خانه و کاشانه آواره نموده است. این تفکر تکفیری که ناشی از تفکر خون آشام صهیونیست غاصب است در نزد هر انسان آزاده‌ای محکوم است. روحانیون مستقر که ندای حقانیت احکام اسلامی را فریاد می‌زنند بر اتحاد جهان اسلام تأکید دارند و حرکات غیر شرعی و قساوت عمال داعش و فرقه‌های تکفیری را محکوم می‌نمایند. امروزه دست‌های مسلمانان آزاده در همه جای جهان با هم گره خورده و قطعاً نیرنگ دشمنان که در صدد تفرقه و انفکاک بین مومنین و مسلمانان است را مجدانه پیگیری می‌نمایند، به یأس و ناامیدی تبدیل خواهد نمود.

 

3- هر ساله با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بر حسب مقتضیات ملی و جهانی الگویی که در شعار سال تبلور می‌یابد از سوی ایشان اعلام می‌گردد. بر همین اساس روحانیون مستقر نیز تمام تلاش خویش را برای تبلور رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و نهادینه سازی این فرهنگ در ابعاد مختلف بکار می‌گیرند. بدیهی است منویات رهبر فرزانه انقلاب فصل‌الخطاب و مایه وحدت همه ارکان جامعه بوده و پیگیری منویات معظم له در همه سطوح فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ضروری و اولویت دارمی‌داند.

 

4- حقیقت امر این است که روحانیون مستقر به‌عنوان مبلغینعرصه فرهنگ دینی، سربازان ولایت به شمار می‌آیند و برای دگرگونی در عرصه‌های فکری و اجتماعی ابتدا به تهذیب نفس و تخلق به اخلاق حسنه پای فشرده و خود را ملتزم به رعایت آن می‌دانند. این امر خطیر اخلاقی بستر موفقیت در سایر فعالیت‌های تبلیغی را هموار نموده و اثربخشی مضامین دینی را در قلب‌ها مضاعف می‌سازد. در همین نگاه سیاست‌های آموزش‌های تخصصی با محوریت اخلاق و تهذیب نفس که در اشکال آموزش‌های نظری و کارگاه‌های مهارت افزایی ارائه می‌گردد، اهمیت موضوع را مبرهن می‌سازد.

 

5- انتقال آموزه‌های دینی و فرهنگی به لایه‌های مختلف جامعه همچنانکه به تعلیم نیازمند است، روحانیون و مبلغین باید با تعلّم و تدبر در شیوه‌ها و فنون تبلیغی ضمن کسب آموزش‌های تخصصی مستمر از زوایا و نگرش‌های این امر خطیر مطلع و با ارتقاء دانش تبلیغی، شیوه‌های تربیت اخلاقی را برای تبلور فضیلت‌های اخلاقی و پایبندی همگان به مبانی و اصول آن هموار سازند.

 

6- عصر فناوری و انفجار اطلاعات بستر فرصت و تهدید را در فضای مجازی ایجاد نموده است. فرصت به دلیل ایجاد شرایط مساعد جهت تبلیغ حکیمانه دین و بهره‌گیری از انواع تکنولوژی به منظور انتقال آموزه‌های دینی بر کام تشنگان معرفت که مصرّانه جویای آن هستند. اما در همین بستر فناوری، حرکت مذبوحانه نفاق و دشمنی با انواع و اقسام فریبکاری که با قلم دشمنان قسم خوردة اسلام همراه می‌گردد با انواع جلوه‌گری ظاهر فریبانه،فکر و ذهن نوجوانان و جوانان را به سمت و سوی انحرافات سوق می‌دهد که لازم و ضروری است متخصصین تبلیغ و اهالی مبتکر فرهنگ، شیوه‌های اصیل و نوآورانه را برای ارائه و جذب مطلوب همگان هموار ساخته و دسیسه‌های نیرنگ‌بار شبکه‌های مجازی را به یأس تبدیل نمایند.

 

7- باور شبکه تبلیغی بر این امر خطیر تکیه دارد که برای تبلیغ حکیمانه دین، آموزش‌های تخصصی،بستری سهل‌الوصول جهت ارتقاء توانمندی مبلغین به منظور انجام مأموریت‌ها و رسالت فرهنگ دینی سازمان تبلیغات اسلامی است. در این امر خطیر و مقدس باید رصد نیازها، نوآوری آموزشی، مقتضیات ملی و منطقه‌ای و افق چشم انداز توسعه فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و نگاه و هدایت آموزش‌های تخصصی بر غایت این تصور برنامه‌ریزی شود تا نتایج به نحو شایسته میسر گردد.

 

8- سیره و سنت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) چراغ راهنما و نور سعادت ابدی و ازلی برای جهانیان محسوب می‌گردد. فلذا پیروی از این سنت بی بدیل همه انسان‌ها را از ضلالت نجات خواهد داد. فرهنگ غنی تشیع نیز در ادوار مختلف اسلامی با تأسی از سیره‌شناسی ائمه ظاهرین(ع) با صلابت گام برداشته و خود را بر حول محور این سنت عظیم وقف نموده است. در همین راستا ایام شهادت و ولادت ائمه هدی(ع) در نشر سیرة آن بزرگواران اهمیت ویژه‌ای دارد. ماه محرم‌الحرام، موسم عزا کهشهادت جانسوز سومین اختر تابناک امامت و ولایت و اصحاب کبار آن بزرگوار در آن اتفاق افتاده است، فرصت مغتنمی است تا مبلغین و روحانیون زوایای ظلم و جور را در ادوار مختلف اسلامی تشریح نمایند. اگر صاحبان زور و زر سخنان آزادمردانه امام حسین(ع) را بر نتافتند، در واقع قساوت قلب خویش را برای جهانیان ظاهر و علنی ساختند و پیروزی خون بر شمشیر زوایای پنهان حربه‌های دروغ و نیرنگ را آشکار نمود. به همین منظور مبلغین باید با توجه به شرایط کنونی، ضمن اتحاد و همدلی مسلمانان در تمامی جهان اسلام، ظلم ستم‌پیشگان را آشکار و پرده‌های نفاق استعمار و استثمار رابا پیروی از مشی آزاد منشانه سرور و سالار شهیدان آشکارتر سازند.


9- بدیهی است برای مقابله هوشمندانه در مقابل انواع شبهات و هجمه‌های فرهنگی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی باید بر آموزش‌های سبک زندگی اسلامی و ایجاد فرایندیاثربخش برای تولید محتوا و هدایت فعالیت‌های فرهنگی و هنری نوآورانهدر فضای حقیقی و مجازی اقدام نمود و با برنامه‌ریزی و تأسیس شبکه‌های مجازی و ارائه آموزش‌های دینی رایگان در سطوح مختلف، خصوصاً برای نسل نوجوان و جوان و آموزش‌های مدرسه‌ای، آسیب‌های آینده را امحاءساخت.

 

در پایان لازم و ضروری است کهاز برنامه‌های نوآورانه و مستمر دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و اهتمام به عدالت آموزشی فراگیر در سطوح مختلف و سراسری که در اشکال مطلوب برنامه‌ریزی و هدایت می‌گردد، صمیمانه سپاسگزاری ‌نماییم. برای ارتقاء علمی و کسب مهارت‌ها و فنون تخصصی تبلیغ، بهره‌گیری از آموزش‌های متنوع و هدفمند و مبتنی بر نیازهای گروه‌های هدف تبلیغی ضرورتی انکارناپذیر است که درخواست می‌گردد، این امر خطیر با جدیت و اهتمام تداوم یابد.


والسلام علی من اتبع الهدی
روحانیون مستقر سراسر کشور
مهر ماه سال 1394 هجری شمسی
ذیحجه الحرام سال 1436 هجری قمری
قم المقدسه – مجتمع فرهنگی نور

 

گفتنی است،  پردیس آموزش‌های تخصصی روحانیون مستقر سراسر کشور به همت دفتر برنامه ریزی آموزشهای تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی در مجتمع فرهنگی نور قم برگزار شد./1325/د101/ف

منبع: روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی

ارسال نظرات