۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۳۰۲۸۴۵
در اولین نشست مدیران و مشاوران حوزه های خواهران نجف آباد بررسی شد؛

آسیب شناسی طلاق با رویکردی به گسست در خانواده های مذهبی

خبرگزاری رسا ـ اولین نشست مدیران و مشاوران حوزه های علمیه خواهران نجف آباد پیش از ظهر امروز در محل مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه با حضور 15نفر از مدیران و مشاوران جهت بررسی آسیب شناسی طلاق در میان خانواده های مذهبی برگزار شد.
طلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، اولین نشست مدیران و مشاوران حوزه های علمیه شهرستان نجف آباد، صبح امروز به میزبانی مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن، ام الائمه، با هدف تعامل هر چه بیشتر حوزه های علمیه و بررسی آسیب ها و مسائل اجتماعی و راهکارهای برون رفت از آن در میان خانواده های مذهبی به خصوص در میان خانواده های طلاب برگزار شد.

 

در این نشست که 15 نفر از مدیران و مشاوران 6 حوزه علمیه نجف آباد حضور داشتند که به بیان نظرات خود درباره آسیب اجتماعی طلاق در میان خانواده های مذهبی و عدم گسترش این معضل در میان طلاب پرداختند.

 

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام سیدمحمدباقر کاظمی، استاد حوزه علمیه، و از کارشناسان مسائل خانواده درباره آسیب شناسی طلاق و علل بروز آن گفت: مهمترین الگو در شناخت سبک زندگی اسلامی، خانواده قرآنی حضرت فاطمه و حضرت علی است که بنیان اصلی خانواده براساس مودت و محبت پایه گذاری شده بود.

 

وی درباره علل بروز آسیب اجتماعی طلاق بیان داشت: حس برتری به واسطه تحصیلات، آشنایی با حقوق همسران و اشتغال به درس و کار و غفلت از وظایف همسرداری و خانواده از مهمترین علل است.

 

حجت الاسلام کاظمی در ادامه تصریح کرد: خانواده ای که براساس گرفتن حقوق از یکدیگر بنا شود، به جای مودت، تقابل میان دو نفر شکل می گیرد و همین امر باعث ایجاد تنش و دوری همسران از اظهار محبت و مودت است.

 

وی با تأکید بر انجام دوره های مشاوره قبل از ازدواج بیان کرد: در این جلسات باید مبانی و اصول اصلی خانواده چنان برای زن و شوهر بیان شود که به صورت یک باور در آید که زندگی هیچ گاه براساس حقوق اداره نمی شود.    

 

در ادامه این نشست، مشاوران و مدیران به بیان نظرات خود پیرامون علل بروز آسیب اجتماعی طلاق پرداختند.

 

خانم احمدی مدیر حوزه الزهراء گلدشت درباره مهمترین علل بروز آسیب طلاق در میان قشر مذهبی جامعه و گاهاً در میان طلاب گفت: اختلاف فرهنگی و مذهبی میان دو خانواده از مهمترین علل بروز طلاق است که عدم توجه به این مسأله باعث می شود تا زوجین بعد از ازدواج با اختلافات شدید در مسائل مذهبی و اعتقادی مواجه شوند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: عدم پوشش مناسب همسران در محیط خانه با توجه به تقیدات مذهبی و عدم توجه به شرایط جامعه، گسترش فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی و محیط ناآرام جامعه که مردها را تنوع پذیر کرده، عدم کاربردی شدن علوم و اعتقادات مذهبی در محیط خانه نسبت به فرزند و همسر، عدم مشاوره قبل از ازدواج از مهمترین علل بروز آسیب طلاق است.

 

مریم شکرالهی، مدیر مرکز تخصصی ام الائمه نجف آباد، بعد از بیان نظرات دیگر مدیران و مشاوران مدارس درباره علل طلاق در جمع بندی افزود: رسم و رسومات غلط خانواده ها، فراموش شدن معیارهای اصلی انتخاب همسر حتی در میان اقشار مذهبی جامعه، بالا رفتن سطح سواد و در مقابل جاهل ماندن نسبت به مسائل زندگی از بایدها و نبایدهای بروز اختلاف میان زوجین است.

 

بیان راهکارهای عملی برای برون رفت از این معضل اجتماعی، دومین بخش این نشست را تشکیل داد.

 

شکرالهی به عنوان دبیر این نشست، در جمع بندی نهایی درباره راهکارهای ارائه شده افزود: برپایی دوره های آموزشی ویژه مشاوران حوزه ها، برپایی جلسات مشاوره هم برای خانم ها و هم آقایان به صورت مجزا با حمایت امام جمعه محترم شهرستان در دعوت از همسران برای حضور جدی تر در این جلسات، برپایی برنامه ها مشاوره ای در خلال سال تحصیلی حوزه ها ویژه طلاب با رویکرد آشنایی با مسائل زندگی، از اهم راهکارهای ارائه شده بود./1306/202/ب3

ارسال نظرات