۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۳۰۳۳۰۶
استاد حوزه علمیه تبریز:

حضرت زینب اوج یک انسان کامل بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قربانی پاسخ حضرت زینب در بیان ما رایت الا جمیلا را اوج شناخت و عرفان ایشان دانست و گفت: حضرت زینب(س) اوج یک انسان کامل بود.
حضرت زينب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی قربانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز با اشاره به تفسیر آیه«کهیعص»، اظهار داشت: این آیه از قران کریم جز حروف مقطعه قرآن کریم می باشد و دارای سر خاصی است.


وی با بیان این‌که در برخی از روایات این آیه در رابطه با جریان کربلا و عاشورا تفسیر شده است، ابراز داشت: این آیه در حقیقت از اخبار غیبی است که به حضرت زکریا بیان شده است و ایشان را از مسائلی که در آینده اتفاق خواهد افتاد آگاه کرده است.


این استاد حوزه علمیه ادامه داد: زمانی که حضرت زکریا از خداوند خواست تا نام های پنج تن را به او تعلیم کند خداوند جبرئیل را بر او نازل کرد و به نام آنان را آموخت، پس هرگاه زکریا نام محمد(ص) علی (ع)و فاطمه(س)، حسن (ع) را یاد می کرد غم و اندوه از او دور می شد.


وی افزود: ولی هر وقت حسین (ع) را یاد می کرد بغض گلویش را م
ی فشرد و به نفس زدن می افتاد روزی به پیشگاه خداوند عرضه داشت؛  خداوندا چرا زمانی که نام چهار تن از ایشان را یاد می کنم تسلی خاطر پیدا می کنم و چون حسین را یاد می کنم ناله ام بلند شده و نالان می شوم.


حجت الاسلام قربانی با بیان این‌که الله تعالی بعد از درخواست حضرت زکریا؛ جریان کربلا را برای ایشان بیان می کند، ابراز داشت: بنا براین رویات «کهعیص» به ترتیب به این معناست، کاف نام کربلاست و ها هلاکت عترت پیغمبر و یا یزید است که ستم کننده بر حسین (ع) می باشد و عین عطش حسین (ع) و صاد صبر امام است.


وی در ادامه با اشاره به عظمت و صبر حضرت زینب کبری، ادامه داد: زمانی که حضرت زینب کبری در کاخ ابن زیاد و در برابر پرسش ابن زیاد که جریان کربلا را چگونه دیدی، با شجاعت و عزت تمام پاسخ داد که در کربلا جز زیبایی چیزی ندیدم.


حجت الاسلام قربانی با اشاره به این‌که سراسر عمر حضرت زینب(س) اطاعت و عبادت خالصانه حضرت حق بوده است، افزود: اوج انسان کامل بر اساس ایمان، تقوا، رضا و تسلیم در برابر خداوند سنجیده می‌شود از همین‌رو حضرت زینب(س) اوج یک انسان کامل بود زیرا عبادت و بندگی ایشان با رضایت‌مندی و تقوا همراه بود.


وی نقطه بارز و اساسی زندگی حضرت زینب(س) تسلیم محض در درگاه خدا بودن دانست و ابراز داشت: از همین‌رو با وجود مصائب و مشکلاتی که بر ایشان وارد شد، مانند یک انسان کامل و صبور در برابر اراده خداوند عمل کردند.


این استاد حوزه علمیه تبریز عبارت «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلا» را که از حضرت زینب(س) بیان شده است را اوج عبودیت و کمال حضرت زینب(س) دانست و ادامه داد: آنچه سبب بینش زیبای حضرت زینب(س) شده است یقین کامل به خداوند و ایستادگی در برابر مشکلات است./854/202/ب3

ارسال نظرات