۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۳۰۹۲۹۰
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

کوتاهی دانشگاه‌‌ در تولید نظریه و مکاتب فکری بومی مشهود است

خبرگزاری رسا ـ کرم‌اللهی، نگاه وضعیت شناسی و تعیین جهت گیری را از کارکردهای هفته پژوهش خواند و گفت: بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب، دانشگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند تئوری مشخص و مکتب فکری خاصی را در عرصه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، رسانه و دیگر رشته‌ها تولید کنند.
کرم اللهي، عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نعمت الله کرم‌اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر که پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، تقدیر از پژوهشگران را کارکرد نمادین هفته پژوهش خواند و اظهار داشت: افزون بر این باید به کارکردهای واقعی هفته پژوهش نیز توجه داشت.

 

وی با اشاره به اندیشه غالب و رویکرد اصحاب فرانکفورت ابراز داشت: دانشگاه به شدت می‌تواند تبدیل به ساختار بروکراسی با طول و عرض‌ زیاد شود که مهمترین رسالتش حفظ و توسعه خودش باشد.

 

کرم‌اللهی به شاخص‌های پژوهش‌ کارآمد اشاره و تأکید کرد: باید توجه شود که این پژوهش‌ها بنا است چه مشکلی را در عرصه جامعه، خانواده، سبک زندگی، فضای کسب و کار و دیگر عرصه‌ها حل کند؟

 

وی تصریح کرد: بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب، دانشگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند تئوری مشخص و مکتب فکری خاصی را در عرصه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، رسانه و دیگر رشته‌ها تولید کنند و به الگوها و نظریات غربی توجه بیشتری دارند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهش‌های ناکارآمد را از آسیب‌ها و آفات مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها خواند و تصریح کرد: در اغلب رشته‌های دانشگاهی، نگاه ترجمه‌ای وجود دارد؛ به عنوان مثال الگوی دانشکده ارتباطات، تبادل پیام است و نگاه معنایی وجود ندارد و اگر باشد الگوی فرانسوی و گفت‌وگو مبتنی بر نگاه آلمانی است.

 

وی به آیه 13 سوره حجرات اشاره کرد و گفت: الگوی تعارف، نگاه دینی در این عرصه است که امثال این گونه پژوهش‌ها نیز به صورت موردی صورت می‌گیرد؛ اما نگاه کلان و رسمی در این زمینه وجود ندارد.

 

کرم‌اللهی، نگاه غرب به عرصه خانواده را نگاه بنگاهی و شراکتی دانست و گفت: به عنوان مثال در عرصه‌ خانواده، غرب به خانواده، نگاه بنگاهی دارد؛ یعنی هنگامی که فرد احساس کرد از این شراکت، سود نمی‌برد، قرارداد را به هم می‌زند؛ در صورتی که نگاه به خانواده در اسلام با نگاه غربی کاملا متفاوت است.

 

وی ساختار دانشگاه را بروکراتیک خواند و ابراز داشت: ساختار بروکراتیک بر اساس شاخصه‌ها، کمیت مقالات و تعداد یادداشت‌ها است و تأثیر ژرف و عمیقی بر جامعه و مخاطبان ندارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به نشریه‌های پژوهشی و پروژه‌های تحقیقاتی در عرصه‌های مختلف یادآور شد: با وجود این گونه پژوهش‌ها به‌ویژه در رشته‌های علوم اجتماعی، میان جامعه و این پژوهش‌ها فاصله زیادی وجود دارد و انگار قرار نیست که تلاقی میان این تئوری‌ها و رفتار جامعه صورت بگیرد.

 

وی وضعیت شناسی را کارکرد دیگر هفته پژوهش خواند و تأکید کرد: دانشگاه‌ها نباید صنعت تبدیل دانش باشند و فقط به جذب بودجه و تبدیل به پروژه‌هایی در خلأ توجه کنند؛ بلکه باید به رسالت‌ها و مسائل حل نشده و مورد نیاز جامعه توجه داشته باشند.

 

کرم‌اللهی به کارکرد تعیین جهت‌گیری در عرصه پژوهش اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید در عرصه پژوهش به نقد درونی و ذاتی روآورده و از پژوهش‌های ناکارآمد پرهیز کند./908/پ202/س

ارسال نظرات