۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۳۱۴۲۷۹
دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی مطرح کرد؛

ارومیه آلوده‌ترین شهر در زمینه گسترش بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز

خبرگزاری رسا ـ «ارومیه جزو آلوده ترین شهرهای کشور در زمینه توزیع و استفاده از بازی های رایانه ای غیر مجاز است» جمله ای ناخوشایند و واقعیتی تلخ که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ابتدای تشریح علل تشکیل ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز بیان کرد.
حجت الاسلام کريمي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آ. غ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی صبح امروز با عنوان تشریح برنامه های کمیته های مساجد، اطلاع رسانی و تبلیغات، اقلیت های دینی ستاد بزرگداشت دهه فجر استان در سالن اجتماعات خانه مطبوعات استان برگزار شد.

 

حجت الاسلام محمدباقر کریمی پس از ارائه گزارشی از برنامه ها و اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کمیته های ستاد بزرگداشت دهه فجر، به موضوعی اشاره کرد که به قول ایشان، سوژه ای خبرساز برای رسانه ها خواهد بود.

 

این سوژه خبرساز که متن جلسه را در حاشیه قرار داد، خبر از شکل گیری ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیر مجاز می داد، موضوعی که پیش تر از این چندین بار از سوی حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه در جلسات شورای فرهنگ عمومی و یا جلسات با مسؤولان آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی به آن لزوم تشکیل آن اشاره شده بود.

 

«ارومیه جزو آلوده ترین شهرها در سطح کشور در زمینه توزیع و استفاده از بازی های رایانه ای غیر مجاز است» جمله ای ناخوشایند و واقعیتی تلخ که حجت الاسلام کریمی در ابتدای تشریح علل تشکیل ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز بیان کرد و گفت: کار بسیار وسیعی باید صورت گیرد که در این راستا با برگزاری جلسات متعدد با نماینده ولی فقیه، شورای فرهنگ عمومی، دادستانی، نیروی انتظامی، مجمع امور صنفی و حتی کارشناسان امور تربیتی آموزش و پرورش در رابطه با حساس سازی نسبت به خطرات بازی های رایانه ای غیرمجاز اقدام شده است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی، بازی های رایانه ای غیرمجاز را از عوامل تأثیرگذار در سست کردن باورهای دینی و معرفتی برشمرد و گفت: دشمن دربحث تخریب ذهن کودکان ونوجوانان برنامه ی مدونی دارد و بسیاری ازما از آن غافلیم.

 

حجت الاسلام کریمی اظهار کرد: تا کنون در دو مرحله عملیات 85 هزار حلقه بازیهای رایانه ای غیرمجاز از فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و گیم نت ها ضبط شده است.

 

وی گفت: متأسفانه محتوای این بازیهای رایانه ای صحنه های مستهجن و مبتذلی است که حتی در اروپا فروش آنها به افراد بالای 25 سال ممنوع است، این درحالی است که در ارومیه این بازیهای رایانه ای حلقه ای 1000 تومان به فروش می رسد.

 

حجت الاسلام کریمی با اظهار تأسف، گفت: اورجینال بسیاری از این بازی های رایانه ای غیرمجاز که در خارج از کشور به قیمت های هنگفتی به فروش می رسند، در ارومیه با تخطی از قانون کپی رایت، تکثیر شده و برای صدور به خارج از کشور بسته بندی می شوند.

 

وی ابراز داشت: متأسفانه وقتی صحبت از قاچاق می شود، ذهن ها به موضوع قاچاق مواد مخدر، ارز، مشروبات الکلی و ... معطوف می شود درحالی که از 8 مورد قاچاق سودآور دنیا، دو مورد شامل محصولات فرهنگی است که یکی از آنها در واقع عدم رعایت قانون کپی رایت است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه مردمسالاری مبنی بر این که با وجود دسترسی افراد به اینترنت و سایت های مبتذل، به نظرتان این اقدامات نتیجه ای مطلوب خواهد داشت؟ تصریح کرد: به نظر شما چون قاچاق و مصرف مواد مخدر وجود دارد بنابراین باید مواد مخدر در فروشگاهها به صورت آزاد به فروش برسد؟

 

وی تأکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به عنوان نهاد فرهنگی سعی می کند از یک سو با گسترش مجتمع های دیجیتال و شکل گیری شبکه فرهنگ در سطح استان و از سوی دیگر با نظارت بر محصولات فرهنگی عرضه شده در بازار به رسالت خود عمل کرده و از گسترش محصولات فرهنگی غیر مجاز که ارزش های اخلاقی را خدشه دار می کنند، جلوگیری کند.

 

حجت الاسلام کریمی اضافه کرد: در واقع هدف از ایجاد مجتمع های دیجیتال، راه اندازی اینترنت پاک است که بتواند بازی های رایانه ای مجاز عرضه کند.

 

وی در ادامه به وجود دو هزار و 800 بازی رایانه ای مجاز و هولوگرام دار خارجی و داخلی اشاره کرد که البته با انتقاد خبرنگاران مواجه شد که مدعی بودن بسیاری از بازی های رایانه ای مجاز به لحاظ گرافیکی در سطح پایین هستند و جذابیت لاز را ندارند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی اظهار داشت: اینکه دشمنان در جهت تخریب ارزش های دینی و فرهنگی در جوامع اسلامی، از هیچ اقدامی دریغ نکرده و با جذابیت های خاصی در بازی های رایانه ای سعی در تشویق و ترغیب جوانان و نوجوانان به تداوم بازی دارند، شکی نیست.

 

وی در ادامه گفت: در بسیاری از بازی های رایانه ای جایزه صعود به مرحله بعدی به تصویر کشیدن روابط زنانشویی و یا حتی کشتن روحانی یا به آتش کشیدن مسجد طراحی شده است، البته نکته قابل توجه اینکه ابعاد ضدفرهنگی و دینی بازی های رایانه ای با صعود مرحله به مرحله آشکار شده و شاید خانواده ها در بررسی ابتدایی بازی ها متوجه این موضوع نشوند.

 

حجت الاسلام کریمی همچنین به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه چه عواملی زمینه ساز گسترش این اقدام غیر اخلاقی و دینی در شهر ارومیه شده است؟ ابراز داشت: در دوره ای صدور مجوز فروشگاههای عرصه محصولات فرهنگی و گیم نت ها به مجامع امور صنفی و از جانب آنها به اتحادیه کتابفروشان در استان واگذار شده بود، که همین موضوع باعث صدور مجوز به صورت گسترده و بدون بررسی شده بود.

 

وی اعلام کرد: خوشبختانه با تشکیل ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز در استان، ساماندهی فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و گیم نت ها در دستور کار قرار گرفته است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی اضافه کرد: فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی برای ادامه فعالیت باید در کنار پروانه کسب و کار، دو مجوز، در حوزه فیلم از اداره سینمایی و سمعی و بصری و در حوزه بازی های رایانه ای از ستاد مبارزه با بازی های رایانه ی غیر مجاز استان دریافت کنند.

 

حجت الاسلام کریمی همچنین به فرشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی هشدار داد در آینده نه چندان دور با فروشگاههای که دستگاه تکثیر داشته باشند به عنوان متخلف برخورد می شود.

 

وی در پایان با اشاره به فعالیت شورای عالی فضای مجازی کشور، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری های رایزنی مسؤولان ارشد استانی و همچنین مطالبه رسانه ها و مطبوعات شوراهای استانی فضای مجازی نیز در راستای پیگیری بیش از پیش موضوع آغاز به کار کند./936/202/ب3

ارسال نظرات