۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۶
کد خبر: ۳۱۶۲۷۳
معاون پژوهش حوزه های علمیه همدان مطرح کرد؛

ذهنیت مسؤولان حوزه با پژوهش همراه نیست

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه های علمیه استان همدان با اشاره به ناکارآمدی پژوهش در حوزه علمیه گفت: در این زمینه می توان به مصوبات شورای عالی حوزه به عنوان نهاد قانون گذار حوزه های علمیه نگاه کرد که تا چه اندازه در وضع قوانین به پژوهش اهمیت داده شده و یا قوانین مصوب تا چه اندازه توانسته بستر پژوهش در حوزه های علمیه را محیا و آماده کند.
پژوهش
حجت الاسلام سعید کاظمی معاون پژوهش حوزه های علمیه استان همدان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به آسیب شناسی پژوهش در حوزه های علمیه گفت: مهم ترین مشکل در توسعه فرهنگ پژوهش این است که پژوهش به عنوان یک رسالت و وظیفه ذاتی حوزه های علمیه درک نمی شود و نشانه این مشکل و عدم فهم، نبود ساختار قدرتمند جهت پژوهش در حوزه های علمیه است.
 
وی در ادامه با اشاره به دومین مشکل پژوهش در حوزه های علمیه گفت: مشکل پژوهش در حوزه های علمیه به ویژه در شهرستان ها این است که مبتنی بر استاندارد های مجامع علمی نیست و عمدتا نشأت گرفته از تجربیات شخصی افراد است.
 
حجت الاسلام کاظمی سومین مشکل عرصه پژوهش در حوزه علمیه را نداشتن قوانینی که بتواند پژوهش را در مدارس علمیه نهادینه کند دانست و تصریح کرد: در این زمینه می توان به مصوبات شورای عالی حوزه به عنوان نهاد قانون گذار حوزه های علمیه نگاه کرد که تا چه اندازه در وضع قوانین به پژوهش اهمیت داده شده و یا قوانین مصوب تا چه اندازه  توانسته بستر پژوهش در حوزه های علمیه را محیا و آماده کند.
 
وی اهمیت دادن مسؤولان حوزه های علمیه به پژوهش را امری لازم وضروری دانست و افزود: متاسفانه  غالبا ذهنیت مسؤولان حوزه های علمیه با پژوهش همراه نیست به لحاظ حمایت ها اعم از اعتبارات مالی و نیروی انسانی، از حداقل حمایت ها از سطوح مدرسه تا سطوح کلان حوزه برخورداریم.
 
معاون پژوهش حوزه های علمیه استان همدان خاطرنشان کرد: یکی از راه های ارتقای جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه این است که ارتقای سطح تحصیلی ، صدور مجوز تدریس، ارتقاء حکم تدریس اساتید  و برخی امتیاز ها نیازمند ارائه  پژوهش های نظام مند باشد و با این الزامات می توان روند پژوهشی را افزایش داد.
 
وی افزود: لازمه ثمر بخش بودن آموزش، ابتنای آن بر پژوهش صحیح است از این رو می بایست از پژوهش های طلاب  و اساتید محترم حمایت شود و برای آن ها کارانه پژوهشی منظور گردد همچنین باید در نظر داشت تا زمانی که ذهن اساتید و مدیران با پژوهش همراه نباشد، توسعه پژوهش در حوزه های علمیه آب در هاون کوبیدن است.
 
حجت الاسلام کاظمی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب بیان داشت: رهبر معظم انقلاب رسالت ذاتی حوزه های علمیه را در این پنج امر خلاصه می کند. نخست تدریس، دوم تبلیغ معارف،سوم قضاوت، چهارم اجتهاد (مرجعیت دینی) و پنجم پژوهش و پر واضح است که پژوهش جایگاه ویژه ای در رسالت های حوزه دارد برای اینکه هم در تولید محتوا برای نظام آموزشی حوزه و همچنین رفع نیاز های علمی جامعه و قوام بخشیدن به تبلیغ و تدریس تاثیر به سزایی دارد و به نهایت پژوهش حوزوی در تولید نرم افزار تمدن اسلامی امری لازم و ضروری است./979/302/ب3
ارسال نظرات