۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۳۱۷۲۳۰
به زودی؛

استفتائات مرتبط با محیط زیست گردآوری و تدوین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این‌که کثرت مبانی محیط زیستی اسلام برای حوزه‌های علمیه مسؤولیت‌زا است از تشکیل موزه محیط زیست و جمع‌آوری و تدوین استفتائات مرتبط با این حوزه در آینده نزدیک خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمين جواهري در نشست علمي تجاوز به عنف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سعید جواهری، معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، پیش از ظهر امروز در همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید قم برگزار شد با اشاره به گستردگی موضوع محیط زیست اظهار داشت: نماینده مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در رابطه با موضوع همایش اظهار داشت: این موضوع شامل مجموعه‌ای از عوامل خارجی و بیرونی که در رشد و بقا و نمو موجودات زنده تأثیر گذارند است که مجموعه این مؤثرات پیرامونی تحت عنوان محیط زیست قابل بررسی هستند.


وی با اشاره به بین بخشی بودن مسائل محیط زیستی، افزود: محیط زیست از جنبه کلامی، حقوقی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی قابل بحث است و اگر ما می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید تمام بخش‌ها تلاش کنند و مکمل هم باشند ولی متأسفانه امروز کارهایی انجام می‌شود که نتیجه اش خنثی کردن فعالیت دیگران در این حوزه است و این یک آفت است.


معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان کرد: علاوه براین که باید از همه تخصص‌های مختلف استفاده کرد و در خدمت فقاهت قرار داد؛ باید به حوزه محیط زیست به عنوان یک خیر عمومی توجه داشت زیرا آحاد مردم در این حوزه ذی نفع هستند.


وی به  شدت و عمق تأثیر مسائل محیط زیستی در زندگی انسان اشاره کرد و ابراز داشت: مسائل زیست محیطی نه تنها در مسائل مادی بلکه در زندگی معنوی و اخروی هم تأثیر گذار است و می تواند به رشد معنوی انسان کمک کند و برای مثال همین مسأله پسماندها در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر دارد و این عمق تأثیر گذاری، سرمایه گذاری دراین حوزه را می‎طلبد.


استاد درس خارج حوزه علمیه با توجه به بین نسلی بودن و فرامرزی بودن مسأله محیط زیست، گفت: آثار آلوده کردن محیط زیست به نسل های بعدی تأثیر می‌گذارد جزو حقوقی است که آیندگان به گردن ما دارند و همچنین این مسأله محدود به شهر و کشور و منطقه نیست بلکه برخی مسائل مانند بمب‌های هسته ای می تواند تمام زمین را تحت تأثیر قرار دهد و از این رو بسیار با اهمیت است.


وی با بیان این که اسلام در حوزه محیط زیست مبانی و ظرفیت‌های زیادی دارد، افزود: این مسئله برای حکومت اسلامی و مخصوصاٌ حوزه‌های علمیه مسؤولیت زا است زیرا  ما در فقه کتابی را پیدا نمی‌کنیم که با محیط زیست رابطه نداشته باشد و یک چهارم از سوره های قرآن با نام انسان و عناصر طبیعت تسمیه شده است و قسم یاد شده است و در قرآن از 11 نوع درخت اسم برده شده و در رابطه با آب 59 بار یاد شده است و 444 آیه در رابطه با زمین است که90 تا از آنها زیست محیطی است.


حجت الاسلام جواهری با بیان این که ما می‌توانیم غنای مذهبی خود را از همین طریق به دنیا ارائه کنیم، گفت: نظام آفرینش نظام احسن است و ار مشکلاتی در این نظام به وجود می آید ناشی از مدیریت غلط ما است که باید با فرهنگ سازی و عمل  این نظام احسن را عینیت ببخشیم.

معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در رابطه با اقداماتی که این مؤسسه در راستای مسائل زیست محیطی انجام داده است، ابراز داشت: اولین کار ایجاد موزه محیط و زیست است که با همکاری سازمان محیط زیست انجام خواهد شد و کار دیگر هم جمع آوری استفتائات مربوط به حوزه محیط زیست است که در آینده نزدیک تدوین خواهد شد./843/پ202/ی

ارسال نظرات