۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۳۲۰۷۴۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

عزاداری ایام فاطمیه در هزار مسجد خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با هفته نخست جمادی‌الثانی، مراسم عزاداری ایام فاطمیه دوم در بیش از هزار مسجد شهری و روستایی شهرستان‌های هشت‌گانه این استان برگزار می‌شود.
حجت الاسلام خادمي- مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در جلسه هماهنگی ایام فاطمیه که با حضور مسؤولان و کارشناسان فرهنگی نهاد تبلیغات اسلامی استان در محل اداره کل برگزار شد، با تأکید بر برنامه‌ریزی مناسب در راستای ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های گرامیداشت ایام فاطمیه دوم در استان، اظهار کرد: باید با لحاظ کردن آسیب‌های احصا شده از عزاداری‌ها و مراسم‌ قبل، تلاش شود تا خرافه‌ها و انحراف‌های پدید ‌آمده در مراسم و مناسبت‌های مذهبی مختلف زدوده شود.

 

وی با تأکید بر اینکه نباید رفتارهای خلاف موازین در برنامه‌های سوگواری ایام مختلف تداوم داشته باشد، اضافه کرد: مراسم ایام فاطمیه دوم نیز می‌بایست به دور از هرگونه آسیب و تفرقه‌افکنی برگزار شود.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه برگزاری مراسم و سخن گفتن از سیره و سبک حضرت فاطمه زهرا (س) از اندیشه بشری فراتر است، خاطرنشان کرد: فردی که به دنبال شناخت دخت نبی مکرم اسلام است باید ایشان را از آیه‌های قرآن و فرمایش‌های حضرت محمد (ص) و سایر ائمه اطهار (ع) بشناسد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی ادامه داد: وقتی به آیات قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم بانوان مطرح شده در قرآن هر کدام دارای ویژگی خاص و شاخصی بوده‌اند اما حضرت زهرا (س) همه این شاخص‌ها و ویژگی‌های برتر را به‌تنهایی دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه در این راستا همه مسلمانان به ویژه مسؤولان و متولیان فرهنگی و مذهبی وظیفه دارند در رابطه با شناخت و شناساندن شخصیت و سبک و سیره این بانوی بزرگ دنیای اسلام اهتمام تامی داشته باشند، اضافه کرد: با وجود اینکه در این راستا گام‌های خوبی برداشته و اقدامات مناسبی هم انجام شده است اما هنوز با نقطه مطلوب و مورد انتظار فاصله بسیاری داریم.

 

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از موارد دارای اهمیت، برگزاری بی‌پیرایه و بدون آسیب مراسم عزاداری شهادت دخت نبی مکرم اسلام است ازاین‌رو باید ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای برگزاری سالم، بدون پیرایه و به دور از آسیب و خرافه‌ مراسم و مناسبت‌های ایام فاطمیه داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در ایام فاطمیه دوم مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بیش از هزار مسجد، تکیه و حسینیه شهرها و روستاهای شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی برگزار می‌شود، ادامه داد: برای برگزاری مطلوب و با کیفیت برنامه‌های ایام فاطمیه دوم می‌بایست همه دستگاه‌ها و نهادهای متولی همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با یادآوری نقش محوری نهاد تبلیغات اسلامی در برپایی مراسم عزاداری ائمه اطهار، از هماهنگی و سازمان‌دهی هیئات مذهبی و هیأت امنای مساجد استان برای برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در استان خبر داد و افزود: از مدتی پیش جلسات متعددی با مسؤولان و هیأت امنای مساجد و هیئات مذهبی شهرستان‌های مختلف استان برای برپایی مراسم عزاداری برگزار شده و امید می‌رود در ایام فاطمیه دوم نیز برنامه‌های عزاداری با کیفیت و شور و شعور ویژه‌ای در استان برگزار شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی تصریح کرد: افزون بر برگزاری مراسم عزاداری شهادت دخت نبی مکرم اسلام در سطح استان، شهرها و روستاها از سوی هیئات مذهبی، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، مهدیه و زینبیه‌های خراسان شمالی، در ایام فاطمیه با عاملیت نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، روحانیان مبلغ از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و مدارس علمیه داخلی استان به مساجد شهری و روستایی اعزام می‌شوند تا مراسم ایام فاطمیه با هدایت و مدیریت این روحانیان اعزامی برگزار شود.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات