۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۳۲۳۰۳۰
حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو تأکید کرد؛

حفظ کرامت انسانی در انفاق/ ضرورت آموزش فرهنگ انفاق به فرزندان

خبرگزاری رسا ـ روحانی پیشکسوت عرصه کودک و نوجوان با اشاره به ترویج فرهنگ صله رحم و توجه به حقوق اجتماعی گفت: ضروری است انفاق و صدقه‌دادن را از کودکی به فرزندان خود بیاموزیم تا یاد بگیرند که باید در زندگی مقداری از دارایی خود را انفاق کنند.
حجت الاسلام محمدحسن راستگو

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، استاد تربیت مربی و روحانی پیشکسوت عرصه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که سال نو فرصت خوبی برای انجام کارهای خوب است، گفت: هر طلوع خورشید و هر بیدار شدن از خواب صبحگاهی یک فرصت مغتنم برای تقسیم‌بندی کارها و رعایت بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی و خودداری و پرهیز از بسیاری ناهنجاری‌ها است.

 

وی افزود: سال نو فرصت مضاعفی است برای این‌که انسان بتواند تحولی در خود ایجاد کند و سنت‌های اسلامی و ملی همچون دید و بازدید، صله رحم، عیادت مریضان، مهمان‌نوازی و گفت‌وگوهای مثبت و سازنده که متأسفانه در دنیای امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی کمرنگ و بی رنگ شده است را تعمیق بخشد.

 

استاد تربیت مربی عرصه کودک و نوجوان با بیان این‌که افراد باید از فضای ایجاد شده عاطفی در سال نو به نحو احسن استفاده کنند و اهتمام بیشتری به درک فضای طبیعی و خدادادی داشته باشند، اظهار داشت: برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید تا می‌توانیم از فضای مجازی فاصله بگیریم و فعالیت‌مان در این فضا به اندازه رفع نیازها و ضروریات باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو با ابراز تأسف از این‌که افراد متمول و ثروتمند یا انفاق نمی‌کنند یا کمتر از دیگران انفاق می‌کنند، ادامه داد: با توجه به این‌که آیات و روایات فراوانی درباره زکات، خمس، انفاق و کمک به مستمندان داریم، باید اهتمام به این قضیه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این‌که ما دو نوع انفاق، یکی انفاق مال و دیگری انفاق علم داریم، خاطرنشان کرد: انفاق و صدقه یعنی این‌که روحیه اشتراک، درک و همدردی با دیگران و رفع کاستی‌های آنها داشته باشیم.

 

نیت‌مان در انفاق و صدقه خدایی باشد

وی با بیان این‌که باید نیتمان در بحث انفاق و صدقه این باشد که خداوند داده است، افزود: باید کودکان خود را آموزش دهیم و قلک‌هایی را برای آنها تهیه کنیم که مقداری از پول‌های خود را برای انفاق و کمک به هم‌نوعانشان درون آن بریزند و هدیه کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو اظهار داشت: ضروری است، انفاق و صدقه‌دادن را از کودکی به فرزندان خود بیاموزیم تا یاد بگیرند که باید در زندگی مقداری از دارایی خود را انفاق کنند و به دیگران ببخشند و دلبسته و وابسته به دنیا نباشند.

 

وی تصریح کرد: در بحث انفاق و بخشش کرامت انسانی افراد باید رعایت شود و طوری نباشد که افراد نیازمند خجالت‌زده و شرمنده شوند.

 

استاد تربیت مربی عرصه کودک و نوجوان در پایان با اشاره به بحث قرض، گفت: لازم است بحث قرض بیشتر از صدقه در جامعه نهادینه شود، چون قرض هم مشکل افراد بیشتری را حل می‌کند و هم کرامت انسانی نیازمندان حفظ می‌شود./907/ت302/س

ارسال نظرات