تناسب رفتار نشانه مهم زیبایی سیرت/ شناخت رذائل و فضائل مقدمه اخلاق عملی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق آیتالله سیدمحمد امین، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با حضور جمعی از طلاب و فضلای در دفتر این استاد حوزه برگزار شد.
آیت الله امین در این نشست اخلاقی با اشاره به ملاک های زیبایی ظاهری و باطنی خاطرنشان کرد: باید از محضر قرآن و عترت بهرهمند شویم و خود را به اخلاق حسنه متخلق کرده و روح و روانمان را برای تجلی صفات ربوبی آماده کنیم.
تعبیر هیأت ظاهری به صورت و هیأت باطنی به سیرت
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه از هیأت ظاهری به صورت و از هیأت باطنی به سیرت تعبیر کرد و اظهار داشت: همان گونه که انسان یک ساختار ظاهری دارد که از آن به هیأت جسمانی یاد میکنیم، یک ساختار روحانی نیز دارد که از آن به هیأت باطنی تعبیر شده است؛ گاهی از هیأت ظاهری و جسمانی به صورت تعبیر شده و هیأت و باطن روحانی هم به سیرت تعبیر میشود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنا به فرمایش امیر مؤمنان(ع)، با توجه به اینکه انسان ترکیبی از عقل و شهوت است، شهوت اشاره به زمینه مادی و حیوانیت صِرف است و عقل نیز اشاره به عقلانیت خاصی است و وجه تمایز انسان با دیگر انواع حیوانات است و عقل است که بعد روحانی و معنوی انسان را تشکیل میدهد.
وی درباره تقسیمشدن افراد از لحاظ ظاهری و باطنی گفت: به تعبیر دیگر میتوان از هیأت ظاهری به خَلق و از هیأت باطنی و روحانی تعبیر به خُلق کنیم؛ همان گونه که افراد بشر به لحاظ ظاهری به زشت و زیبا تقسیم میشوند، افراد به لحاظ هیأت باطنی و روحانی قابل انقسام به زشت و زیبا هستند.
آیتالله امین یادآور شد: زیبایی از نظر ظاهری و صورت جاذبه داشته و زشتی هم دافعه دارد؛ یعنی نوع مردم دوست دارند با کسانی که از حیث چهره و صورت از زیبایی لازم برخوردار هستند، مراوده و معاشرت داشته باشند و متقابلا نسبت به کسانی که بهره ای از زیبایی ندارند، کراهت داشته و از رویاروشدن با آنها منزجر هستند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ضمن بیان تمایل انسانها به حسن خُلق خاطرنشان کرد: کسانی که از زیبایی سیرت و حسن خلق برخوردار باشند، جاذبه دارند و کسانی که از نظر باطنی و خُلقی زشت باشند، دافعه داشته و مردم تمایلی به معاشرت با آنها ندارند.
تعریف زیبایی و زشتی حسن و قبح
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به بیان تعریف زیبایی و زشتی حسن و قبح اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد هیأت ظاهری و خَلقی، زیبایی به شخصی اطلاق میشود که دارای تناسب اندام باشد؛ در حالی که باید زیبایی در مجموع چهره فرد مدنظر باشد.
وی تصریح کرد: زیبایی و زشتی و حسن و قبح به لحاظ ظاهری و خَلقی عبارت از زیبایی یعنی تناسب اندام و زشتی یعنی عدم تناسب اندام است؛ اما زیبایی سیرت و خُلق و هیأت باطنی و روحانی عبارت از تناسب افعال و زشتی یعنی عدم تناسب اعمال است؛ اگر افعال فردی بجا و مناسب با مقتضیات باشد، گفته میشود که از زیبایی سیرت برخوردار است.
تناسب افعال دلالت بر زیبایی سیرت دارد
آیتالله امین با بیان اینکه تناسب افعال دلالت بر زیبایی سیرت دارد، گفت: سکوت دائم، حسن خُلق نیست، بلکه باید بجا سخن گفت و سکوت کرد؛ تواضع همه در جا حسن خُلق نیست و دلالت بر جمال سیرت نمیکند؛ تواضع در مقابل افراد متواضع زیبا بوده، اما در مقابل مستکبران زشت است؛ بنابراین تناسب افعال دلالت بر زیبایی سیرت دارد.
استاد تفسیر قرآن، ملاک تناسب و عدم تناسب افعال را توجه به عقل و شرع دانست و یادآور شد: اگر انسان مجموعه اعمال و افعال خود را تابعی از حکم عقل و شرع بداند، دارای حسن خلق و سیرتی زیبایی بوده و اگر با آنچه مورد تأیید عقل و شرع است، مغایرت داشته باشد، گرفتار سوء خُلق و سیرت شده است.
توفیق تحصیل و حسن خُلق نیازمند شناخت فضائل و رذائل اخلاقی است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: زیبایی و زشتی ظاهری، در اختیار انسان نیست و چیزی که خارج از قلمرو اختیار انسان باشد و جنبه ارادی نداشته باشد، قابل تحسین نیست؛ اما بر خلاف هیأت ظاهری، ارادی و اختیاری است و انسان خود حسن و سوء خُلق را درست میکند؛ کسی که دارای حسن خُلق و زیبایی سیرت است، به اختیار خود او بوده؛ بنابراین قابل تحسین است؛ کسانی که گرفتار سوء خُلق و زشتی سیرت شدهاند، با توجه به اینکه به انتخاب خودشان بوده است، از نظر عقلی قابل تقبیح است، خدا نیز آنها را تقبیح میکند و مستوجب عقوبت میداند.
وی به بیان دلیل نیاز انسان به مطرحشدن مباحث اخلاقی پرداخت و گفت: انسان برای توفیق تحصیل و حسن خُلق نیازمند شناخت فضایل و رذائل است تا بتواند آنها را از یکدیگر تشخیص دهد.
آیتالله امین در پایان گفت: اگر چه انسان فطرت میشناسد و فطرت، آشنایی اجمالی با شریعت و آموزههای اسلامی را برای ما روشن میکند، اما انسان محتاج نکات و ظرایفی است که باید در آنها دقت بیشتری کند تا به ازاله رذایل و کسب فضائل و خِصال حمیده اهتمام پیدا کند./822/پ202/س