۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۲۳۸۶۷
آیت الله سلیمانی:

گرایشات شخصی و جناحی نباید ملاک کار خبرگان قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان گفت: این که رهبر معظم انقلاب می فرمایند در خبرگان باید روحیه انقلابی وجود داشته باشد به معنای این است که ملاحظات فردی و گرایشات شخصی ملاک کار قرار نگیرد بلکه مصلحت نظام ملاک فعالیت های خبرگان باشد.
آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه درسیستان و بلوچستان

آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن مجلس خبرگان رهبری گفت: فرمایشاتی که رهبر انقلاب در دیدار پایانی اعضای دوره چهارم خبرگان داشتند درد آمیز بود.

 

افتخار نظام رهبری مبتنی بر ولایت فقیه است

نماینده مردم سیستان وبلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نظام اسلامی ایران مبتنی بر رهبری ولی فقیه است، اظهار داشت: افتخار نظام ما این است، رهبری ولی فقیه نیز بر مبنای یک سری ملاک ها و شرایط است که دوبار در نظام تجربه شده است.

 

وی ادامه داد: یک بار رهبری نظام را عموم مردم انتخاب کردند چون بانی نظام امام امت بود، یک بار نیز مجلس خبرگان وارد عمل شد و حضرت آقا را به عنوان رهبری تعیین کرد؛ انتخاب رهبر معظم انقلاب از سه منبع سرچشمه گرفته بود.

 

امام جمعه زاهدان با بیان این که یک منبع مسأله تواضع بود، ابراز داشت: کسانی همانند آیت الله مشکینی بودند که از نظر سن از رهبر انقلاب بزرگ تر بودند و عنوان حوزوی آن ها قوی تر از ایشان بود اما در برابر این تصمیم تواضع به خرج دادند و تا آخر نسبت به این تصمیم با وفا مانده بودند.

 

گرایشات شخصی نباید ملاک کار خبرگان قرار گیرد

وی عنوان کرد: مسأله دوم بصیرت و آگاهی بود که در بین اعضای خبرگان رهبر انقلاب را برای رهبری لایق دانستند که بسیار زیبا تشخیص دادند، مسأله سوم نیز این است که بسیار انقلابی حرکت کردند و تسامحی در کار نبود بلکه با رأی همه و نه اکثر این مسأله اتفاق افتاد.

 

آیت الله سلیمانی خاطرنشان کرد: این که رهبر معظم انقلاب می فرمایند در خبرگان باید روحیه انقلابی وجود داشته باشد به معنای این است که ملاحظات فردی و گرایشات شخصی ملاک کار قرار نگیرد بلکه مصلحت نظام ملاک فعالیت های خبرگان باشد.

 

وی اضافه کرد: روحیه انقلاب بدان معنا است که به مصلحت انقلاب اولویت داده شود نه این که طرفداری از این جناح و آن جناح یا از افراد صورت گیرد، رهبری فرمودند که اعضای خبرگان باید خود را آماده کنند چون ممکن است در دوره پنجم خبرگان ضرورتی به وجود آید.

 

برخی کاندیداها برای جلب رأی از شخصیت هایی به عنوان رهبر آینده نظام نام بردند

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این که فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که اعضای خبرگان باید خود را آماده کنند ناشی از مسائلی بود که در انتخابات شاهد بودیم، گفت: برخی از کاندیداها در بعضی از استان ها برای این که رأی مردم را به خود جلب کنند برخی از شخصیت ها را نام می بردند که ممکن است رهبر آینده آنها باشند.

 

وی افزود: این افراد ادعا می کردند که اگر آن روز مردم به نیروهای طرفدار آن شخصیت ها رأی ندهند ممکن است که سر آن ها بی کلاه بماند، ابدا مسأله انتخاب رهبری به فرد وابسته نیست بلکه کمیسیونی صددرصد محرمانه مسائل را بررسی می کند؛ متأسفانه برخی انتخابات را با چنین عناوینی شکل دادند و کار دور از منطقی بود که صورت گرفت؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند ممکن است که در این دوره نیاز به این کار باشد اما این انتخاب باید انقلابی، به جا و مبتنی بر مصالح نظام صورت گیرد.

 

آیت الله سلیمانی با اشاره به ویژگی های رییس آینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تردیدی نیست که باید فردی برای ریاست خبرگان مدنظر باشد که از نظر علمی مقبولیت اجتماعی و حوزوی داشته باشد و سوابق انقلابی و مورد قبول داشته باشد.

 

خبرگان را حمایت از رهبری دانسته و مداخله در کار رهبر نمی دانیم

وی ادامه داد: صرفا جایگاه علمی مطرح نیست، باید کسانی برای ریاست خبرگان در نظر گرفته شوندکه مسأله انقلابی بودن و سوابق جهادشان برای انقلاب مشخص بوده و پیشینه مقبول عموم داشته باشند، رییس خبرگان باید کسی باشد که از نظر تفکر طرفدار امام امت و حامی مقام معظم رهبری باشد.

 

امام جمعه زاهدان با بیان این که ما بحث خبرگان را حمایت از رهبر دانسته و مداخله در کار رهبری نمی دانیم، ابراز داشت: اگر کسانی باشند در برابر رهبری بر اساس مصالح نظام تسلیم باشند و ویژگی های بیان شده را دارا باشند برای صدارت ریاست خبرگان ارزش خواهند داشت.

 

بازی های جناحی به جایگاه خبرگان آسیب می زند/ مجلس خبرگان جنبه چتر جامعه را دارد

وی با تأکید بر ضرورت پرهیز خبرگان از مسائل جناحی و بازی های سیاسی عنوان کرد: مجلس خبرگان یعنی افرادی که خبرویت فقهی دارند باید در این مجموعه حضور پیدا کنند، مردم به دور از جناح وخط به این افراد رأی داده اند، معمولا اعضای خبرگان رأی چپ و راست را دارند.

 

آیت الله سلیمانی خاطرنشان کرد: خبرگان جنبه چتر جامعه را دارد که باید تمام گروه های دلبسته به نظام هستند زیر این چتر جا شوند، اگر بنا باشد عضوی از خبرگان خوذ را جناحی کند و طرفدار یک جریان باشد، قطعا نمی تواند پاسدار جایگاه رفیع خبرگان باشد.

 

وی اضافه کرد: برخی از مقامات باید فراجناحی دیده شود همانگونه که حضرت امام(ره) فرمودند سپاه و ارتش نباید طرفدار یک جناح باشد، مسأله خبرگان که در رأس امور بوده و سروکارش با رهبری است اگر بنا باشد از جناحی طرفداری کند قطعا به جایگاه و مقام خبرگان آسیب خواهد زد./1323/ت301/ج

ارسال نظرات