۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۴۲۵۸۹۷
حجت الاسلام پناهیان:

خداوند ابتدا عقل را برای انسان آفرید

استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند ابتدا عقل را برای انسان آفرید، بدون عقل انسان قدرت تشخیص خدا را ندارد و نمی‌تواند راه درست را بشناسد یا به سوی اهل بیت(ع) برود.
حچت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  پناهیان استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در مراسم میلاد امام حسین(ع) که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه عقل تنها نیروی است که انسان را وادار به انجام کاری می‌کند اظهار داشت: عالمان دینی علم را به دو بخش نطری و عملی تقسیم می‌کنند.

 

وی ادامه داد: عقل نظری یعنی انسان کلیات موضوعات را در وجودش می‌بیند اما انچه در روایات از علم گفته می‌شود منظور عقل عملی است، عقل عملی تابع فهم است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر عقل عملی فعال شود می‌تواند به موضوعات و ابزار آن به میزان مشخص علاقه داشته باشد خاطرنشان کرد: عقل عملی دارای قدرتی است که انسان را تابع فهم می‌کند، بدین ترتیب شاهد هستیم که در وجودمان همیشه خود را برتر از حیوانات می‌دانیم.

 

حجت الاسلام  پناهیان افزود: میل به برتری در وجود همه‌ی انسان هست به همین منظور خداوند ابتدا عقل را برای انسان آفرید، بدون عقل انسان قدرت تشخیص خدا را ندارد و نمی‌تواند راه درست را بشناسد یا به سوی اهل بیت(ع) برود.

 

وی در پایان گفت: عقل نیروی که انسان را وادار به انجام کاری می‌کند،دشمن عقل میل به انتخاب کمتر یا همان هوا در زبان عربی است، جاهل در اصل همان هوا است و اگر این هوا بر عقل برتری پیدا کند عقل را از بین می‌برد./816/203/ب3

ارسال نظرات