۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۴۳۲۹۸۴

پاسخ آیت الله سبحانی به یک شبهه درباره خلقت انسان

حضرت آیت الله سبحانی گفت: در علم ثابت است که انسان از اسپرم مرد به همراه تخمک زن تشکیل شده است، ولی در قرآن فقط به جزء نخست اشاره کرده است، چراکه قرآن کتاب هدایت است، نه علوم طبیعی و در واقع خداوند از این رهگذر این آیات به مسأله معاد و قدرت خداوند در زنده کردن مردگان اشاره می کند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، در یازدهمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با اشاره به شبهه ای در قرآن اظهار داشت: قرآن در مقام آفرینش انسان فقط به یک جزء یعنی اسپرم مرد اشاره کرده، در حالی که در مشخص است که در تشکیل انسان جدای از اسپرم، تخمک زن نیز لازم است.

 

قرآن کتاب علوم طبیعی نیست

وی ادامه داد: در پاسخ به این سؤال باید بگوییم قرآن کتاب علوم طبیعی و کلاس توضیح چگونگی تشکیل بدن انسان نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و از رهگذر بیان مسائل این چنینی معاد را یادآور می شود؛ بله اگر قرآن در آن مقام بود باید به ریشه های انسان به طور دقیق اشاره می کرد و جزء جزء آن را بیان می کرد.

 

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که مشرکان معاد و احیاء اموات را انکار می کردند، عنوان کرد: قرآن با بیان این مسائل اشاره به قدرت بی نهایت خداوند در زنده کردن مردگان دارد به این صورت که می گوید خدایی که توانایی دارد شما را از آب جهنده بیافریند همان خدا قادر است میت و انسانی که پوسیده است را زنده کند، بنابراین قرآن در مقام بیان تشریح بدن انسان نبوده و در مقام اقامه برهان بر وجود قطعی معاد است.

 

وی افزود: موضع سخن در این آیات قرآن بیان قدرت است چراکه همه می دانیم در کنار اسپرم، تخمک زن هم برای تشکیل انسان ضروری است؛ اما قرآن از مسأله ای مشهور یعنی تأثیر اسپرم در ساخته شدن انسان استفاده کرده کرده و از رهگذر آن به قدرت خداوند در زنده کردن مردگان اشاره می کند، بنابراین قرآن در مقام بیان همه دقایق و ظرایف بدن انسان نیست بلکه صرفا می خواهد از بشر درباره معاد رفع استبعاد کند.

 

قرآن تأثیر تخمک زن را نفی نکرده است

استاد برجسته درس خارج با اشاره به این که بین نفی و ثبوت تفاوت وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر قرآن مسأله ای را که در علم ثابت است نفی کند خلاف علم حرف زده است درحالی که قرآن درباره تشکیل بدن انسان به اسپرم اشاره کرده ولی در مورد تخمک سکوت کرده است و این به معنای نفی لزوم تخمک نیست تا حرفی مخالف علم باشد؛ قرآن در این آیه به جزء قطعی که برای همه مشهور است اشاره کرده است.

 

وی تصریح کرد: قرآن کریم در آیه دیگر حتی این سکوت را شکسته است، آن جایی که در سوره انسان می فرماید «إنا خلقنا الإنسان من نطفة أمشاج..» که به معنای آب مخلوط است؛ یعنی می توان گفت خداوند دراین آیه می فرماید ما انسان را از نطفه ای که به همراه تخمک زن مخلوط شده است آفریدیم و به نوعی در این آیه به جزء دیگر تشکیل انسان اشاره کرده است./1330/پ202/ج

ارسال نظرات