۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۳۳۴۴۸
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تأکید کرد؛

ارائه برنامه‌ دینی برای اصلاح مجرمان در بند

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اگر زندان، فرد خاطی را متوجه اشتباهش نکرده و زمینه بازگشت سالم او را به اجتماع فراهم نکند تنها اتلاف بیت المال و وقت انسان‌ها است، گفت: هدف از زندان و زندانی کردن در اسلام پشیمانی و بازگشت از گناه و هدایت عمومی است.
سید محمد سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ظهر امروز در دیدار با مدیرکل زندان های قم با اشاره به اینکه هدف از زندان و زندانی کردن در اسلام پشیمانی و ندامت از خطای گذشته و بازگشت سالم به اجتماع برای جبران خطاهای گذشته است، گفت: اگر زندان نتواند زندانی را اصلاح کرده و از نظر اعقتادی موجب تقویت بینش او شود کار بیهوده و اتلاف بیت المال و وقت انسان‌ها است.

 

وی افزود: امروزه نیاز است که در زندان ها برنامه‌ریزی دقیق دینی صورت گرفته و زندانیان به صورت مستمر با قرآن و اهل بیت(ع) انس داشته باشند تا این انس موجب هدایت آن‌ها شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در اسلام همانطور که گفته شد هدف از زندان کردن بازگشت از گناه است، تصریح کرد: زندانی که زندانی را به حال خود رها کرده و برای او برنامه دینی ندارد اگر چه در کشور اسلامی است ولی نمی‌توان نام آن را ندامتگاه اسلامی گذاشت و بهتر است به جای استفاده از عنوان زندان کلمه ندامتگاه را در جامعه ترویج کنیم تا همه متوجه فلسفه زندان و زندانی کردن در نظام اسلامی شوند در غیر این صورت میان زندان در نظام اسلامی و نظام غربی تفاوتی نخواهد بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی ادامه داد: باید در جامعه میان زندانیان جرایم غیرعمد و عمد تفاوت گذاشته شود و مردم باید میان کسی که برای نخستین بار متوجه اشتباهی شده و شخصی که سابقه دار است تفاوت قائل شوند.

 

وی تأکید کرد: بهتر است زندانیانی که یکبار جرمی را مرتکب شده‌اند با زندانیان سابقه دار و حرفه‌ای در دو جای جداگانه نگهداری شوند تا خدای نکرده زندان به جای اصلاح موجب یادگیری کارهای خلاف در زندانیان تازه وارد به‌خصوص جوانان نشود.

 

تولیت آستان مقدس قم تصریح کرد: انسان هایی که امروزه در زندان ها هستند، تعداد قابل توجهی از آنها در جلساتی شرکت کردند که در شأن آنها نبوده است؛ نتیجه شرکت در این مجلس، زندانی شدن و گرفتاری در مشکلات است.

 

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که حضرت یوسف (ع) توسط کسی گرفتار زندان شد که با پشتوانه غلط و بی ارزش به این پیامبر الهی نزدیک شد، گفت: کسانی که سبب زندانی شدن انسان می شوند، به قدری بی وفا و نامرد هستند که در لحظه گرفتاری هیچ کاری را عهده دار نمی‌شوند و انسان را در بند تنها راهکار می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند به وسیله زندانی شدن حضرت یوسف(ع) زمینه هدایت شدن عده زیادی را فراهم کرد، تصریح کرد: بر این اساس قرآن کریم فلسفه زندانی شدن را در نظام اسلامی بهره مندی از نعمت هدایت عنوان می‌کند و زندان های ما نیز باید به همین شکل باشند.

 

تولیت آستان مقدس قم با بیان اینکه باید نظام قانوی و حقوقی ما باید اصلاح شود به گونه‌ای که کسی کمتر به خاطر بدهی با مبلغ کم در زندان باشد، یادآور شد: کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد کار خدا پسندانه بوده و زمینه اصلاح جامعه و ادامه حیات خانواده‌های زندانیان را فراهم می‌کند زیرا با زندانی شدن یک فرد تمام شالوده خانواده او دچار از هم گسیختگی می شود./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات