۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۳۴۹۶۸
رییس جمهور در همایش قوه قضاییه:

۳۰ درصد جمعیت جوان کشور بیکارند/ برخورد با موضوع حقوق های نجومی

رییس جمهور در همایش قوه قضاییه گفت: اگر مردم روزی احساس کنند که حتی قوای مجریه و مققنه حقوق آنها را رعایت نمی‌کنند، در نهایت بتوانند به قوه قضاییه به عنوان یک مامن مراجعه کنند.
رییس جمهور در همایش قوه قضاییه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جهمور، صبح امروز سه‌شنبه هشتم تیرماه در همایش سراسری قوه قضاییه در محل سالن اجلاس سران با اشاره به سیره عدالت‌ورزانه حضرت علی(ع)، گفت: زندگی حضرت علی(ع) صدای عدالت و انسانیت همه محرومین و مظلومین بود.

وی افزود: حضرت علی(ع) حتی نسبت به قاتل خود نیز تاکید کرد که با عدالت برخورد شود، در حالی‌که می‌توانست کوفه و جهان اسلام را به حمام خون تبدیل کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان داشت: شیوه عدالتی امیر مومنان(ع) را می‌توان به عنوان نمادی در برابر مدعیان حقوق بشر معرفی کرد.

رییس جمهور با اشاره به زندگی شهید بهشتی، بیان داشت: بدون شک شهید بهشتی را می‌توان شخصیتی بی‌نظیر در عالم روحانیت به شمار آورد، ایشان فردی جهان دیده بود و در فهم احکام دینی بسیار موفق بود.

وی گفت: شهید بهشتی از نظر مدیریتی، ادب، اخلاق، نظم، فروتنی، تواضع و مظلوم زیستی نمونه بود و به فرموده امام راحل(ره)، شهید بهشتی به واقع یک ملت بود.

حجت الاسلام والمسلمین در خصوص سوابق قضایی شهید بهشتی، یادآور شد: شهید بهشتی بنیان‌گذار قضای اسلامی بعد از انقلاب اسلامی بود، پیش از او نیز شهید مدرس در راه تدوین قوانین در زمان مشروطه تلاش کرده بود، هرچند که شهید بهشتی نیز در جریان تدوین قانون اساسی پس از انقلاب بسیار موثر بود.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که نیازمند یک قوه قضاییه بسیار کارآمد و چابک می‌باشیم. اگر امروز مردم با خیال آسوده می‌خوابند به دلیل یک قوه قضاییه توانا است. اصولا در هیچ کشوری امنیت به وجود نمی‌آید، مگر اینکه مردم آن کشور در پناه یک قوه قضاییه بی طرف و کارا در زمینه مبارزه با مجرمین باشد.

وی ابراز داشت: باید قدردان زحمات قوه قضاییه و زیر مجموعه آن باشیم، اگر امروز در کشور فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد و یا سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت می‌گیرد، به دلیل وجود قوه قضاییه است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: قوه قضاییه پیش از وظیفه ذاتی خود باید مورد اعتماد مردم باشد، هر مقدار که اعتماد مردم بیشتر باشد امنیت قضایی نیز بالاتر می‌رود.

رییس جمهور در خصوص دغدغه‌های مردم، گفت: مردم می‌خواهند که اگر عده‌ای خودسر که هویت آنها نیز معلوم به سفارت یک کشور حمله می‌کنند، قوه قضاییه به صورت شفاف با عاملان و آمران آن کار برخورد کند و مردم را نیز در این راستا از روند برخورد خود آگاه سازد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اضافه کرد: مردم انتظار دارند اگر اموال مردم به تاراج رفت، قوه قضاییه کسانی که پشت پرده بودند و پول‌ها را در اختیار برخی قرار دادند را معرفی کند. به طور کل برای مردم مهم‌تر از ختم یک پرونده قضایی، ختم سوالاتی است که در ذهن مردم است.

وی گفت: اگراعتماد مردمی سلب شود بدون تردید سرمایه اجتماعی از بین می‌رود، قطعا وظیفه قوه قضاییه این است که ایجاد اعتماد در جامعه کند.

رییس جمهور تصریح کرد: اگر مردم روزی احساس کنند که حتی قوای مجریه و مققنه حقوق آنها را رعایت نمی‌کنند، در نهایت بتوانند به قوه قضاییه به عنوان یک مامن مراجعه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: اگر مردم احساس تحقیر کنند ممکن است دست به هر کاری بزنند، باید مردم احساس کنند که به حقوق آنها احترام گذاشته می‌شود، درست همان چیزی که در اصل 151 قانون اساسی به آن اشاره شده است.

وی بیان داشت: اگر رابطه خوب بین مردم و قوه قضاییه شکل بگیرد، قطعا در راه اجرای قانون و مبارزه با مفسدین با کمک مردم کارها ساده‌تر می‌شود.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت شفافیت، بیان داشت: هرچه شفاف‌تر عمل کنیم، افکار عمومی داخلی و خارجی که می‌توان به عنوان یک قاضی انها را برشمرد بر کار ما نظارت خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اهمیت موضوع خروج از رکود، گفت: در شرایط فعلی بسیار اهمیت دارد تا با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال به رشد اقتصادی جامعه بپردازیم. امروز در شرایط بسیار خوبی قرار داریم که می‌توانیم اهداف اقتصادی خود را پیاده کنیم، در شرایط امروز نیازمند رشد سرمایه‌گذاری هستیم و در این راه قوه قضاییه می‌تواند بسیار نقش موثری داشته باشد.

وی تاکید کرد: قوه مجریه در مسیر ایجاد رونق اقتصادی نمی‌تواند بار سنیگن خود را بدون حمایت قوه قضاییه به پیش ببرد، باید همانند گذشته که دو قوه بسیار تنیده و کنار هم بودند، تعامل بیشتر ایجاد شود و در این مسیر از یاری قوه قضاییه استفاده شود.

رییس جمهور بیان داشت: امروز در موضوع اشتغال علی‌رغم تمام گشایش‌ها هنوز مشکل داریم و 30 درصد از جمععیت جوان کشور ما که هر روز نیز اضافه می‌شوند هنوز بیکار هستند، جمعیتی در معرض خطر نیز قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان، گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد قوی داشته باشیم و قدرت ملی خود را افزایش دهیم، باید قوا در کنار هم با موضوع رانت مبارزه کنند.

 

وی به موضوع حقوق های نجومی نیز اشاره کرد و افزود: همین مسئله اخیری که سر و صدا به راه انداخت درباره فیش حقوقی برخی از مدیران که خود نشانه این بوده یک غفلتی در این زمینه صورت گرفته در حالی که ما بازرسی کل کشور داریم که بالاسر تمام دستگاه‌ها است و حتی قبل از اینکه کاری را انجام دهند می‌آید و ورود می‌کند، ما دیوان محاسباتی داریم که سالانه در تمام مخارجی که انجام می‌گیرد ورود می‌کند، دیوان عدالت اداری داریم که درباره شکایت افراد ورود می‌کند اما در عین حال می‌بینیم که سال‌هاست یک اتفاقاتی رخ داده و در برخی موارد حقوق‌های غیرمتعارف گرفتند که البته هم باید با این معضل برخورد و درمان شود و حتما ما این کار را خواهیم کرد و برخورد می‌کنیم و نتیجه آن را به استماع مردم خواهیم رساند و هم باید حواسمان جمع باشد که اکثریت قاطع مدیران سالم جامعه ما حیثیت آنان، تلاش‌شان و فداکاری‌شان مورد خدشه قرار نگیرد. هردوی اینها باید مدنظر باشد و در این موضوع و مسئله هم نیاز به کمک هر دو قوه و یا هر سه قوه داریم.

 

رییس دولت در بخش دیگری از سخنان خود به برجام نیز گریزی زد و تاکید کرد: آنچه که راجع به برجام و مذاکرات هسته‌ای ما تلاش می‌کردیم بزرگ‌ترین هدف ما در برجام ایجاد شرایط مناسب در داخل کشور برای رونق اقتصادی و اشتغال نسل جوان ما بود و این بزرگ‌ترین هدف ما بوده است.

رییس‌جمهور بیان کرد: امروز این هدف مهیاتر از دیروز است و امروز شرایط ما آماده‌تر از دیروز است اما حتما قوه مجریه بدون حمایت قوه قضاییه و بدون هماهنگی با این قوه این بار را نخواهد توانست که به مقصد برساند./856/پ201/ج

ارسال نظرات