اصل شخصی بودن مجازات، مبنای قرآنی دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در آخرین جلسه تفسیر سوره لقمان در حرم مطهر رضوی در تفسیر آیه 33 «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ» اظهار کرد: این آیه به طور کلی انسان را به دو چیز امر و از دو چیز نهی می کند؛ به تقوا و خشیت از خدا امر شده است همچنین از فریب دنیا و مظاهر و شیطان درون و برون نهی شده است.
توحید و معاد؛ اصول محوری حیات طیبه
وی تصریح کرد: «توحید و معاد» دو اصل محوری، زیربنایی، پایه و اساس زندگی انسان و حیات طیبه است و دوعامل که سبب انحراف فکری، اخلاقی و عملی انسان می شود دنیا و مظاهر و شیطان است که انسان را از مسیر حق منحرف می کند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که علم و هیمنه حضرت حق در دو آیه پایانی بیان می شود، عنوان کرد: دایره وسعت علم پروردگار دایره وسیعی است و آنچه ما می دانیم ذره ای از جلوه های علم ذات حضرت حق است.
دادستان کل ویژه روحانیت افزود: توجه به مبدأ، پرهیزگاری و تقوای الهی پیشه کردن مهم ترین سرمایه انسان سالک است، تقوا یعنی قبل و بعد از هرکاری خدا را دیدن در واقع تقوا زادو توشه ای است که انسان به آخرت می برد.
اصل شخصی بودن مجازات
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: انسان نسبت به معاد باید بداند پاداش و اجرش، کیفر و مجازاتش نسبت به خود او است و در آن عالم از هیچ کس کاری ساخته نیست، اصل شخصی بودن مجازات ها که از نظر حقوقی بر آن استناد می کنند از اصول اساسی در قوانین کیفری ما است که هر کس نسبت به عمل خودش مسؤولیت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: مبنای فقهی این اصل اساسی را هزار و 400 سال پیش قرآن کریم بیان کرده است در حالی که آقایان مغرب زمین و مدعیان تمدن تا 250 سال هر کس مرتکب خطایی می شد کل خانواده اش، مجازات می کردند.
وی با بیان این که خوف غیر از خشیت است، بیان کرد: خشیت به این مفهوم است، کسی که بداند بر تمام ذرات هستی فقط او حاکم است، پروایی از دیگران نداشته باشد و فقط از خدای متعال بترسد که مصادیق آن تغییر قبله، ولایت امیرمؤمنان(ع)، آمران به معروف و ناهیان از منکر است که در این موارد فقط از خدا بترس.
تولیت آستان قدس رضوی متذکر شد: کسی مسؤولیت کار دیگری را تقبل نمی کند، فرزند نسبت پدر و پدر نسبت به فرزند در روز قیامت مسؤولیت و کفالت دیگری را به عهده نمی گیرند و وعده خدا حق است.
وی با اشاره به شیاطین برون و شیطان درون گفت: برخی «الغرور» را شیطان معنا کرده اند اما برخی هر فریبنده ای در این عالم را مطرح کرده اند به اسباب فریب به اقتضای سن و شرایط آنان جوان، پیر، عالم، عارف و امثال آن متفاوت است که انسان باید امیرِِ نفس و مسلط بر خودش باشد نه اسیر نفس، یعنی مراقب جوارح و جوانحش باشد که گول دنیا را نخورد.
علوم مختص به ذات حضرت حق
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آیه 34 سوره لقمان «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» گفت: نکات مهمی در این آیه پایانی وجود دارد، از ابتدای تاریخ تا کنون زمان قیامت برای خیلی از افراد سؤال بود و از پیغمبران و اولیای الهی درباره این که قیامت کی فرا می رسید، سؤالاتی می پرسیدند.
وی با اشاره به «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ» علم روز قیامت نزد خود حضرت حق است و کسی از آن مطلع نست، ما باید به روز قیامت اعتقاد داشته باشیم و برای آن روز همیشه آماده شویم، همه گفته ها و عمل ما در همه لحظات ثبت و ضبط می شود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: رمز حیات مادی بشر آب است که اراده نزول باران تنها نزد خدای متعال است، علم احوال آدمی در رحم مادر مختص خدای متعال است، تکنولوژی های امروز تنها قادر به تشخیص جنسیت هستند اما خدای متعال از هر نظر به احوال آدمی در رحم مادر آگاه است.
وی با بیان این که علیم و خبیر فقط خداست، افزود: هیچ کس نسبت به آینده و حتی فردای خویش آگاه نیست، نسبت به این که چه چیزی به دست می آورد و چه چیزهایی را از دست می دهد هم آگاهی ندارد، تنها خداوند عالم به همه امور است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: چند علم فقط نزد خدای متعال است؛ قیامت را فقط خدا می داند، باران فقط به اراده خداوند نازل می شود، احوال آن که در رحم است، آن چه فردا نصیب ادمی می شود هم چنین هیچ کس نمی داند کجا و در کدامین زمین می میرد، همه این علوم نزد ذات مقدس اوست./201/1308/ب1