۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۳۹۱۵۱
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

وضعیت اخلاق در جامعه مطلوب جمهوری اسلامی نیست

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: وضعیت اخلاق در جامعه مطلوب جمهوری اسلامی و کشور ایران نیست، همه دستگاه‎ها و نهادها و بلکه همه افراد جامعه که به نوبه خود در انجام وظایف شرعی و اخلاقی خود کوتاهی کرده‎اند در ایجاد چنین فضای مسمومی سهم داشته و مقصر هستند.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجتالاسلام والمسلمین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ارومیه، اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی از دو سال پیش کار خود را به شکل منظمتری آغاز کرده و اصلی‌ترین مبحث مورد بررسی در این شورا مربوط به خانواده است.

 

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق و معضلاتی که به خاطر عدم پرداخت به مبحث حفاظت و صیانت از خانواده به وجود می‌آید، افزود: با توجه به حساسیت مسأله مباحث خانواده بررسی شده و ابلاغاتی به شوراهای فرهنگی استانهای مختلف شده است که در آینده نزدیک شاهد ثمرات آن خواهیم بود.

 

حجتالاسلام و المسلمین شاهمرادی در پاسخ به این سؤال که چرا وحدت رویهای در بین نهادهای مختلف فرهنگی وجود ندارد؟ گفت: علت بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگی کشور موازی کاری نهادهای مختلف است که به جای انسجام در عمل هر نهادی ساز خود را زده و با بودجهای که از نظام اسلامی دریافت میکنند عملکرد قابل قبولی ارائه نمیدهند.

 

وی اصلی‌ترین وظیفه شورای فرهنگ عمومی را ایجاد انسجام و نظم در عملکرد نهادهای فرهنگی کشور عنوان و بیان کرد: شورا وظیفه دارد که همه دستگاهها را سمت و سوی واحد بخشیده و برای رسیدن به هدفی واحد که همان حفظ ساختار اسلامی و سبک زندگی اسلامی است، تلاش کند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به نهی الهی از تشتّت آرا در بین مسلمین و فشل و اختلاف، ادامه داد: اگر با هم همدل و همزبان نباشیم مشکلات پیش آمده قابل حل نبوده و وضعیت فرهنگی جامعه در نسل‌های آتی بحرانی‌تر می‌شود.

 

این مسؤول با اشاره به تلاش برای ریل گذاری مؤثر در عرصه فرهنگی از سوی این نهاد، خاطرنشان کرد: خواست و هدف مقام معظم رهبری از تشکیل این شورا پرداختن به دایره وسیع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است و به این منظور سرفصلهای متعددی تبیین شده است.

 

وی از برگزاری همایش سبک زندگی در مهرماه سال جاری خبر داد و افزود: نهادها و دستگاههای مختلف به تبیین سبک زندگی پرداختهاند اما با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه اقدامات کافی نبوده و باید به شکل جدیتری وارد این مبحث شوند.

 

کارشناس مسایل دینی با اشاره به مسائل سلبی و ایجابی تبیین سبک زندگی اسلامی، تصریح کرد: برنامههای ماهواره‌ای، شبکههای مجازی و افزایش رفت و آمد به دول غیراسلامی سبب تولید سموم و آلایندهها در فضای فکری جامعه می‌شود و تا وقتی که مسائل سلبی و ایجابی سبک زندگی اسلامی به شکل دقیق مورد بررسی قرار نگیرد بسیاری از معضلات حل شدنی نیست.

 

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در این باره، گفت: با توجه به ظرفیت مطلوبی که آذربایجان غربی در منطقه دارد موقعیت‌های متنوعی در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌توان به وجود آورد.

 

حجتالاسلام والمسلمین شاهمرادی در پاسخ به این پرسش که چرا با ورود لباسها و مدلهایی به کشور که منافات با حجاب و عفاف دارد، مقابله نمی‌شود؟ ابراز کرد: 27 دستگاه دولتی در زمینه ترویج عفاف و حجاب و مقابله با شیوع بی‌حجابی در جامعه مسؤول هستند، ولی هیچ یک به طور خاص در این زمینه مسؤولیتی ندارند.

 

وی به نقش و وظیفه خانوادهها در مقابله با ترویج فرهنگ بیحجابی و بیحیایی اشاره و اضافه کرد: بر اساس کلام الهی افراد موظف هستند خود و اهل خانواده خود را از افتادن به ورطه منجلاب و فساد نجات داده و خود را طعمه شعلههای آتش جهنم قرار ندهند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی به نقش رسانههای داخلی و خارجی در برداشتن حریم بین محرم و نامحرم اشاره و ابراز کرد: عادی سازی رابطه بین دو جنس مخالف و نامحرم در رسانهها کارهای تبلیغاتی نهادهای فرهنگی و حتی تربیتی خانوادهها را خنثی کرده و جوانان را با تضاد فکری و اعتقادی مواجه می‌کند.

 

وی تأکید کرد: وضعیت اخلاق در جامعه ما مطلوب جمهوری اسلامی و کشور ایران نیست، همه دستگاهها و نهادها و بلکه همه افراد جامعه که به نوبه خود در انجام وظایف شرعی و اخلاقی خود کوتاهی کردهاند در ایجاد چنین فضای مسمومی سهم داشته و مقصر هستند.

 

حجتالاسلام و المسلمین شاهمرادی با تأکید بر مغفول ماندن واژه آینده پژوهی در ایران، گفت: در زمان مناسب برای تربیت، تحصیل، اشتغال و ازدواج موج عظیمی از جوانان که در دهه شصت به دنیا آمدهاند، برنامهریزی مؤثری صورت نگرفت و این امر سبب بروز بسیاری از ناهنجاریها در کشور ما شده است.

 

وی مصوبات شورای فرهنگ عمومی استانها را برابر با قانون رسمی و قابل اجرا دانست و تصریح کرد: این مصوبات باید از سوی نهادهای بیست و هفت گانه فرهنگی استانها اجرایی شود و در صورت عدم اجرا چون همه نهادها به نوعی درگیر این مسأله هستند، ناظر و سؤال کننده‌ای وجود ندارد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به نقش رسانهها در اجرایی کردن مصوبات شوراهای فرهنگی، اظهار داشت: اگر رسانه ‏ها اخلاق محور عمل کرده و مطالبهگر باشند، مسؤولان از گفتههای خود به خاطر ترس از پیگیری رسانهها بیشتر مراقبت کرده و با دقت بیشتری عمل میکنند./936/202/ب2

ارسال نظرات